عشوه‌گری در سایه بی‌غیرتی

عکس خبري -عشوه‌گري در سايه بي‌غيرتي

عوامل بسیاری در بدحجابی و بی‌حجابی موثر است، اما بی‌غیرتی مردان نسبت به زنان و دختران خود و عقده‌گشایی روانی افراد را می‌توان از علت‌های اصلی بدحجابی در جامعه دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، بدحجابی در جامعه به معضلی برای خانواده‌ها و مسئولان بدل شده است، کارشناسان علت‌های بسیاری را در زمینه رواج بدحجابی موثر می‌دانند که مشکلات روحی و روانی، ناآگاهی و بی‌توجهی خانواده‌ها را می‌توان از مهم‌ترین این عوامل دانست.

مردانی که دین و ایمان ندارند، از غیرت هم بویی نبرده‌اند، این مردان در برابر عشوه‌گری‌های زنان و دختران خود در جامعه بی‌تفاوت هستند و بی‌شک این بی‌غیرتی‌ها از علت‌های اصلی رواج بدحجابی به شمار می‌رود.

زنان بدحجاب زندگی خانواده‌ها را خراب می‌کنند

کارشناس فرهنگی امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس افزود: در جامعه ما بدحجابی بیشتر از بی‌حجابی رواج دارد و ما کمتر شاهد بی‌حجابی هستیم.

طیبه محمدی ابراز داشت: با آغاز فصل تابستان و به بهانه گرما، بعضی از افراد لباس‌های بدن‌نما و نازکی را به تن می‌کنند که این امر بی‌حجابی به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه خداوند به علت ظرافت زنان، مسئله حجاب را برای آنها واجب کرده است، گفت: خداوند امنیت را برای زنان بیشتر از مردان می‌خواهد و زمانی که زن باحجاب باشد، مورد تعرض قرار نمی‌گیرد.

محمدی اظهار داشت: زن با حجاب می‌داند که هیچ فردی به او نگاه بدی نمی‌کند و مردان نامحرم در مورد این فرد صحبت نمی‌کنند و با بهره‌گیری از حجاب، امنیت را به خود هدیه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه افراد بدحجاب علاوه بر خود برای دیگران به ویژه کانون خانواده نیز ایجاد زحمت می‌کنند، افزود: زنی که با وضعیت نامناسب حجاب از منزل بیرون می‌آید و به عشوه‌گری در جامعه می‌پردازد، موجب بی‌رغبتی بعضی از مردان به همسرانشان می‌شود.

این کارشناس با اشاره به افزایش طلاق در جامعه تصریح کرد: ما کمتر به علت‌های طلاق توجه می‌کنیم در حالی که یکی از علت‌های مهم وقوع طلاق در بین زوج‌ها مشاهده‌های مردان در بیرون از خانه است که ممکن است بعضی از زیبایی‌های ظاهری که مرد در زنان بدحجاب می‌بیند را همسر وی نداشته باشد.

محمدی نگاه به نامحرم را تیر زهرآلودی دانست که از سوی شیطان شلیک می‌شود و بیان داشت: بی‌رغبتی مرد به زن موجب خراب شدن زندگی‌ها و جدایی زوج‌ها می‌شود.

وی افزود: بارها مشاهده شده مردی که از همسر خود جدا شده، با زن بدحجابی ازدواج کرده است، اما پس از مدتی متوجه اشتباه خود می‌شود و می‌فهمد که همسر سابق خود بهتر از زن بدحجابی است که شیطان او را در نظر وی زینت داده است.

تعصب‌های بی‌جا موجب گرایش دختران به خودنمایی می‌شود

محمدی با اشاره به نقش تربیت خانوادگی در زمینه حجاب بیان داشت: مادر در خانواده مهم‌ترین نقش و تاثیر را دارد و می‌تواند تمام شرایط مطلوب را برای فرزند فراهم کند و یا راه‌های غیر دین را به فرزندان خود نشان دهد.

وی با بیان اینکه زن طالب زیبایی است، تصریح کرد: بعضی از خانواده‌ها با تعصب‌های بی‌جا مانع آزادی دختران در خانه می‌شوند و اجازه نمی‌دهند دختران با آرایش و لباس راحت در منزل باشند که این امر موجب بروز بدحجابی در افراد در محیط خارج از خانه می‌شود.

محمدی گفت: مادران و پدران باید به دختر اهمیت دهند تا دختران در محیط خارج از خانه به دنبال محبت و یا خودنمایی نباشند.

وی با تاکید بر اینکه اگر دختران ما درست تربیت شوند، جامعه ما درست می‌شود، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) می‌فرماید "از دامن زن، مرد به معراج می‌رود".

عقده‌های روانی پسران در خانه موجب زن‌نمایی آنها می‌شود

کارشناس فرهنگی امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمان در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره علت‌های رفتارهای زنانه، خودنمایی، بدن‌نمایی، زیر ابرو برداشتن، آرایش کردن و پوشش نامناسب پسران در جامعه تصریح کرد: در اسلام نشان دادن زیبایی برای زن ذکر شده است، اما پیامبر اکرم (ص) در حدیثی درباره دوره آخرالزمان می‌فرماید "لعنت خدا بر زنانی که خود را به صورت مرد و مردانی که خود را به صورت زن در می‌آورند".

محمدی معتقد است عقده‌های روانی پسران در خانه در قالب این ادا و اطوارها در جامعه بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه حجاب فقط برای زنان نیست، اظهار داشت: خدا در قرآن می‌فرماید "به مردان مومن بگو دیدگان خویش را از نگاه به زنان اجنبی باز گیرند".

پسران زن‌نما، مرد زندگی نیستند

محمدی با اشاره به اینکه پوشش‌های نامتعارف و خودنمایی‌های زنانه نشانگر مردانگی افراد نیست، عنوان کرد: زمانی که از خانواده‌ها سئوال می‌کنید که آیا دختر خود را به همسری اینگونه افراد می‌دهید، جواب منفی می‌شنوید.

وی ابراز داشت: زندگی مردانی که زن‌نما هستند، پایدار نیست و این افراد، مرد زندگی نیستند و نمی‌توانند سبب آرامش همسرشان باشند.

مرد بی‌دین، بی‌غیرت است

محمدی بیکاری را یکی از علت‌های گرایش جوانان به پوشش‌های نامناسب ذکر کرد و افزود: زمانی که مردان کار کنند و شرایط ازدواج برای آنها فراهم شود، خودنمایی‌های دختران و پسران در جامعه کاهش می‌یابد.

وی درباره غیرت مردان گفت: غیرت به وجود نمی‌آید مگر اینکه مرد در خانواده‌ای تربیت شود که به اخلاق و معنویت پایبند باشند و مردی که نسبت به دین آگاهی ندارد، غیرت هم ندارد.

محمدی با اشاره به اینکه حیا در ذات زن است، تصریح کرد: ما دختران خردسال را به پوشش‌های نامناسب عادت می‌دهیم در حالی که آنها به علت حیای درونی از این پوشش‌ها لذت نمی‌برند.

وی بیان داشت: زمانی که یک موضوع ضدارزش به فرهنگ و ارزش بدل شود، این موضوع در ضمیر افراد نهادینه می‌شود.

مراوده مردان با زنان بدحجاب برای تامین نیازهای جنسی

محمدی در پاسخ به یکی دیگر از پرسش‌های خبرنگار فارس مبنی بر توجه بیشتر مردان به زنان بدحجاب در جامعه نسبت به زنان با حجاب عنوان کرد: در واقع این احترامی که مردان به زنان بدحجاب می‌گذارند، احترام نیست، زیرا این مردان برای تفریح و وقت‌گذرانی با این زنان خوش و بش می‌کنند.

وی تصریح کرد: مردان زمانی که یک زن باحجاب و متین را می‌بینند، متوجه حریم و حرمت آن زن می‌شوند و می‌دانند که نمی‌توانند با این زن شوخی و یا مزاح کنند.

محمدی ابراز داشت: بعضی از مردان در ظاهر زنان با حجاب را تحویل نمی‌گیرند، زیرا این موضوع را به خوبی درک می‌کنند که این زنان نمی‌توانند به خواسته‌های شهوانی آنها پاسخ دهند.

وی افزود: مردان به زنان بدحجاب توجه می‌کنند، زیرا این زن نیازهای مرد را تامین می‌کند و آن مرد سعی می‌کند زمان مراوده را بیشتر کند تا به نیازهای جنسی خود برسد.

این کارشناس تصریح کرد: مرد به زن با حجاب رغبتی ندارد تا زمانی که قصد ازدواج داشته باشد و مردان زمانی که می‌خواهند ازدواج کنند به دنبال دختری می‌روند که هیچ‌کس به آنها نگاه آلوده نمی‌کند.

محمدی عنوان کرد: زمانی که یک زن بدحجاب از سوی مردان مورد تعرض قرار می‌گیرد، افراد کمتری به وی کمک می‌کنند، زیرا فکر می‌کنند اگر این زن به دنبال امنیت بود با این سر و وضع نامناسب به خیابان نمی‌آمد.

وی با بیان اینکه زن با رعایت حجاب برای خود احترام و ارزش می‌آورد، گفت: حجاب کامل‌تر و رفتار متین‌تر موجب احترام واقعی نسبت به زن می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم همسر شایسته‌ای داشته باشیم، باید خودمان خوب باشیم و اگر می‌خواهیم همسر ما به زن یا مرد دیگری نگاه نکند، ما نیز باید کاری انجام ندهیم که موجب جلب توجه همسر دیگران شود.

بیماری‌های روانی منجر به بدحجابی می‌شود

یک روانشناس به خبرنگار فارس گفت: هر عملی که انسان انجام می‌دهد ناشی از نیازهای وجودی فرد است و بدحجابی نیز دلائلی فردی دارد و زن یا مرد بدحجاب ممکن است بنا به دلایلی از قبول پوشش مناسب خودداری کند.

میناسادات موسوی با اشاره به اینکه روانشناسان جوامع اسلامی دلائل بدحجابی و بی‌حجابی را به طور مفصل در کتاب‌های روانشناسی بیان کرده‌اند، افزود: از نظر علم روانشناسی بیماری‌های روانی از جمله هیستری، عقده حقارت، سادیسم و مازوخیسم می‌تواند علت بدحجابی باشد.

وی درباره بیماری هیستری بیان داشت: در این بیماری، فرد علاقه بسیاری به جلوه‌گری دارد و مشکلات روحی و روانی منشا بیماری هیستری است.

موسوی با بیان اینکه افسردگی یکی از آثار و نشانه‌های بیماری هیستری در فرد است، ابراز داشت: چنین افرادی برای ارضای بیماری خود مرتب به دنبال مدل‌های بهتر، بالاتر، زیباتر و جذاب هستند.

وی عقده حقارت را از مهم‌ترین علت‌های بدحجابی ذکر کرد و افزود: فردی که در خانواده و جامعه مورد تحقیر قرار می‌گیرد و خانواده به او توجهی ندارد و نظراتش را محترم نمی‌داند به دنبال راهی برای جلوه دادن زیبایی‌های درونی است تا روی این عقده سرپوش بگذارد.

بدحجاب‌ها، خودآزار هستند

این کارشناس تصریح کرد: سادیسم نیز نوعی بیماری است که از افسردگی سرچشمه می‌گیرد و فرد بیمار به آزار دیگران علاقه دارد.

موسوی بیان داشت: فرد مبتلا به سادیسم با پوشش نامناسب در بین جامعه رفت و آمد می‌کند و حس شهوت و غریزه جنسی را در جوانان بیدار می‌کند و آنها را دچار مشکل می‌سازد.

وی عنوان کرد: فردی که سادیسم دارد از شعله‌ور شدن غریزه جنسی در فرد و عدم دستیابی به آن لذت می‌برد و خود را قهرمان این عرصه تصور می‌کند.

موسوی علت دیگر گرایش به پوشش نامناسب را خودآزاری و مازوخیسم ذکر کرد و اظهار داشت: فردی که به دلایل مختلف خود را عقب‌مانده می‌داند، نسبت به خود بی‌تفاوت می‌شود و از بیماری یا شکست اجتماعی خود ناراحت نمی‌شود.

وی بیان داشت: فرد مبتلا به مازوخیسم به علت آزار رساندن به خود، خودش را در معرض حوادث برخاسته از فحشا و فساد می‌گذارد و چنین افرادی هر قدر هم که در دامان بی‌عفتی فرو روند، برایشان اهمیتی ندارد، زیرا هیچ قانون و مقررات و صلاح و ثوابی را در نظر نمی‌گیرند و حتی آنها با خود بیگانه هستند.

گسترش ولنگاری در جامعه یکی از حربه‌های دشمن

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مکتب اسلام، عالی‌ترین مکتب است به خبرنگار فارس گفت: بهترین برنامه برای سعادتمندی انسان و زندگی وی در این دین مبین گنجانده شده است.

احمد سعیدی تصریح کرد: تمام پیامبران برای تجلی پیامبر اکرم (ص) بسترسازی کردند و خداوند محکم‌ترین و قوی‌ترین برنامه را برای خلقت بشر و حیات بشریت در قرآن بیان کرده است.

وی با بیان اینکه عفاف و حجاب تمام آحاد جامعه و زنان و مردان را در برمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: حجاب بانوان به علت ظرافت‌های زنان از اهمیت بیشتری در سلامت جامعه بشری برخوردار است.

سعیدی با اشاره به اینکه آیات قرآن به صراحت بحث پوشش و حجاب را مطرح کرده که مقدمه‌ای برای رسیدن به عفاف است، بیان داشت: حد و حدود حجاب در قرآن بیان شده است.

وی تصریح کرد: توجه به انحراف از راه پوشش و گسترش ولنگاری در جامعه یکی از حربه‌های دشمن در تقابل با فرهنگ عفاف و حجاب است که جلوه‌هایی از آن را امروز در غرب، اروپا و حتی کشورهای اسلامی مشاهده می‌کنیم.

بروز انوع انحرافات از پیامدهای بدحجابی است

سعیدی ابراز داشت: رعایت پوشش مناسب به ویژه توسط زنان یکی از راه‌های تضمین سلامت جامعه به شمار می‌رود، زیرا اگر پوشش مناسب باشد، دامنه انحراف محدود می‌شود.

این مسئول فرهنگی بروز انوع انحرافات را از پیامدهای بدحجابی دانست و افزود: دستگاه‌های مختلفی در زمینه مصون‌سازی جامعه مسئولیت دارند و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام دستگاه‌های مرتبط با قوای سه‌گانه در زمینه عفاف و حجاب تکالیفی را بر عهده دارند.

سعیدی تصریح می‌کند: اگر دستگاه‌ها به تکالیف خود عمل کنند، سلامت جامعه تضمین می‌شود، اما در این زمینه کم کاری و نقص فراوانی داریم.

وی با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی استان کرمان مصوباتی در زمینه عفاف و حجاب به تصویب رسیده است، عنوان کرد: بخش‌هایی از این مصوبات به صورت مقطعی اجرایی شده، اما بخش‌هایی از مصوبه‌ها نیز به هدف نرسیده است.

برگزاری نمایشگاه پوشش اسلامی موجب تغییر و تحول شده است

سعیدی از نقش‌آفرینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند محور در حوزه عفاف و حجاب خبر داد و گفت: بعضی از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به صورت تخصصی در حوزه عفاف و حجاب فعالیت می‌کنند.

وی برپایی نمایشگاه، انجام پژوهش، تحقیق و برنامه‌های ترویجی و تبلیغی را از جمله فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در بخش عفاف و حجاب برشمرد.

سعیدی از برگزاری نمایشگاه‌های پوشش اسلامی، برگزاری دوره‌های آموزشی، برپایی کارگاه‌های طراحی مد و لباس برای فرهنگسازی عفاف و حجاب توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

وی بیان داشت: تاکنون 2 جشنواره طرح‌های پوشش اسلامی در کرمان برگزار شده که خروجی مناسبی داشته است و طرح‌های خوبی هم انتخاب شد.

سعیدی از ارائه 100 طرح برتر به جشنواره طرح‌های پوشش اسلامی خبر داد و افزود: این طرح‌ها برای استفاده در مکان‌های مختلف از جمله دانشگاه، اداره و فضاهای عمومی مناسب است.

چهارمین نمایشگاه پوشش اسلامی در کرمان برگزار می‌شود

این مسئول با اشاره به اینکه تاکنون 3 نمایشگاه پوشش اسلامی در استان کرمان برگزار و موجب تغییر و تحول شده است، اظهار داشت: همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن در کرمان چهارمین نمایشگاه پوشش اسلامی برگزار می‌شود.

سعیدی گفت: ارائه الگوهای مناسب می‌تواند به همراه دیگر فعالیت‌ها، گام موثری در راستای گسترش پوشش اسلامی باشد.

وجود پوشش در بین اقوام ایرانی قبل از اسلام

وی خاطرنشان کرد: پیاده کردن طرح‌های برتر پوشش اسلامی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و به ویژه حمایت کارگروه اشتغال در زمینه حفظ فضای جامعه از ناهنجاری‌ها موثر است.

سعیدی با اشاره به وجود بعضی از لباس‌های غیرمتعارف در فروشگاه‌ها بیان داشت: الگوهایی باید در جامعه اسلامی ارائه شود که نشانی از مسلمانی داشته باشد و شان خریدار و فروشنده حفظ شود.

وی عنوان کرد: پوشش در متن فرهنگ و اندیشه دینی و اعتقادی ایرانیان است و پوشش در تمام مقطع حتی قبل از اسلام نیز در بین اقوام مختلف ایرانی وجود داشته است.

استفاده‌کنندگان از شبکه‌های ماهواره‌ای بیشترین چالش‌های فرهنگی را دارند

سعیدی با بیان اینکه حرکت‌های فرهنگی بیگانگان در فضاهای سایبری و ماهواره‌ای به نوعی اقدامات تخریبی به شمار می‌رود، اذعان داشت: این امکانات تبلیغی یکی از بسترهای آسیب‌رسان به جامعه است.

وی تصریح کرد: خانواده‌هایی که از این امکانات بهره می‌برند از فرزندان خود در برابر این تهدیدها مراقبت نمی‌کنند و بیشترین چالش‌های فرهنگی در درون این خانواده‌ها است.

سعیدی با اشاره به اینکه بیشترین ناهنجاری‌ها در حوزه حجاب عدم ارتباط با فضاهای دینی و اعتقادی است، ابراز داشت: در ماه‌های رمضان و محرم که ارتباط مردم با مساجد و تکایا بیشتر می‌شود، شرایط جامعه از نظر پوشش مساعدتر می‌شود.

وی افزود: خانواده‌ها باید مراقبت بیشتری از فرزندان خود در زمان حضور در مراسمی مانند جشن‌های عروسی و جشن تولد داشته باشند، زیرا این مراسم، نقاط آسیب‌پذیری است که فرهنگ بدحجابی را ترویج می‌کند.

وضعیت حجاب در شهرستان‌های کرمان مطلوب است

سعیدی همچنین احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در زمینه کاهش بدحجابی موثر دانست و افزود: اگر تذکر لسانی گسترش یابد، بسیاری از ناهنجاری‌ها از بین می‌رود.

وی وضعیت حجاب در بیشتر شهرستان‌های استان کرمان و دانشگاه‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: در مرکز استان و فقط 2 تا 3 شهرستان با ناهنجاری‌هایی در زمینه بدحجابی مواجه هستیم.

سعیدی تصریح کرد: فعالات فرهنگی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، علما، ائمه جمعه و جماعت باید در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و مقابله با بدحجابی فعالیت بیشتری کنند.

مادرها مراقب بچه‌ها باشند

چه اینکه نقش نهادهای مختلف در بسترسازی برای ایجاد فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه بر کسی پوشیده نیست، اما به نظر می‌رسد خانواده‌ها و به ویژه مادران مهم‌ترین نقش را برای باحیایی و باعفتی فرزندان و دور ماندن آنها از آسیب‌های بدحجابی برعهده دارند که باید با ارائه الگوهای مناسب به فرزندانشان و آشنایی آنها با مسائل دینی در این زمینه گام‌های محکم‌تری بردارند.

۱۳۹۱/۴/۱۴

اخبار مرتبط