مذاكره ایران و انصارالله یمن با آمریكا در مسقط

منابع آگاه سیاسی از برگزاری نشست صلح یمن در اواخر خردادماه خبر دادند.

به گزارش نما به نقل از فارس، منابع مطلع سیاسی در یمن اعلام کردند که به احتمال بسیار، کنفرانس صلح یمن در ژنو، اواسط ماه جاری میلادی (اواخر خردادماه) برگزار می‌شود.

این منابع به روزنامه البیان امارات گفتند که سازمان ملل مطمئن شده است که همه طرف‌های مرتبط با یمن در این نشست حاضر خواهند شد و هم‌اکنون هیئتی ایرانی در مسقط (پایتخت عمان) مشغول گفت‌وگو با یک هیئت انصارالله و طرف آمریکایی است.

این منابع سیاسی راستگرا در ادامه اظهارات خود به روزنامه البیان گفتند که «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده سازمان ملل در امور یمن به تضمین‌هایی از تمامی اطراف دست یافته مبنی بر اینکه در کنفرانس صلح ژنو برای یمن شرکت خواهند کرد و او انتظار دارد که این کنفرانس در نیمه اول ماه جاری میلادی برگزار شود. اختلاف‌ها اکنون بر لیست شرکت‌کنندگان از هر دو طرف متمرکز است و هر کدام از طرف‌ها خواهان شرکت نمایندگان بیشتری از خود در این کنفرانس هستند.

بر اساس این گزارش، تهران نیز در مذاکرات غیرمستقیمی که میان انصارالله و آمریکا در عمان برگزار شده، شرکت کرده است. این منابع افزودند: هیأتی ایرانی مذاکرتی با هیأت آمریکایی در مسقط درباره برنامه هسته‌ای ایران داشته‌اند و با مذاکره‌کنندگان حوثی نیز دیدار کرده‌اند.

مذاکرات میان هیأت انصارالله و هیأت آمریکایی بر متوقف شدن جنگ و ازسرگیری عملیات سیاسی بر اساس طرح «ابتکار خلیجی» و قطعنامه شورای امنیت متمرکز بوده تا اینکه این مذاکرات اساسی برای اعلام یک آتش‌بس جدید و رفتن به نشست ژنو برای کنفرانس صلح باشد.

۱۳۹۴/۳/۱۱

اخبار مرتبط