پارچه‌های قاچاق و خاموشی چراغ نساجی كشور

كالاهای قاچاقی توقیف شده‌ای كه صاحبانشان برای ترخیص اقدام نمی‌كنند معمولا با عنوان كالاهای متروكه و با قیمت ارزان‌تر روانه بازار می‌شود كه ناخواسته سبب نابودی نساجی‌های كشور می‌شوند.

به گزارش نما ، کارخانجات نساجی فردوس در سال 1368 تاسیس شد که با گذشت 14سال از زمان تاسیس عملاً کار خاصی انجام نشد و سهامداران آن طعم شیرین تولید را نچشیدند.

در سال 1381 با مشارکت سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران شرکت جدیدی با مشارکت 45 درصد متعلق به سازمان گسترش صنایع ایران و 10 درصد سهام مدیریتی، دوره جدیدی از کار را آغاز کرد.

در مدت 18 ماه ماشین‌آلات مورد نیاز خریداری، نصب و راه‌اندازی شد و در حال حاضر واحد بافندگی این کارخانه 35 تا 45 درصد نخ‌های تولیدی را جذب می‌کند.

این‌ها سخنان مدیرعامل کارخانجات نساجی فردوس است که در ادامه با گلایه‌هایی قابل‌تأمل از بی‌تدبیری مسئولان و ایرادات برخی قوانین همراه می‌شود.

احد کرمانی امروز در گفت‌وگو با فارس در فردوس با اشاره به اینکه در بخش دوزندگی کارخانه نساجی فردوس نیز روزانه حدود 100 تا یک‌هزار و 200 لباس مردانه و بچه‌گانه تولید می‌شود، یادآور شد: با جذب نیروی کار بیشتر، میزان تولید در این بخش قابل افزایش است.

وی در ارتباط با آموزش نیروی کار ماهر و توجه به کیفیت کار گفت: مهارت نیروی کار، کیفیت و بازاریابی از اولویت‌های کارخانه نساجی است و در حال حاضر محصولات این کارخانه به اقصی نقاط کشور عرضه می‌شود، چراکه به علت تحریم‌ها امکان صادرات به دیگر کشورها وجود ندارد.

مدیرعامل کارخانجات نساجی فردوس با انتقاد از قاچاق لباس و پارچه از خارج کشور که سبب کسادی بازار تولیدکنندگان داخلی شده است، گفت: چنانچه اینگونه کالاها توقیف شود پس از مدتی که صاحبان کالا برای ترخیص اقدام نمی‌کنند با عنوان کالاهای متروکه و با قیمت ارزان‌تر روانه بازار می‌شود که این خود صدمات جبران‌ناپذیری به شرکت‌های نساجی ایران وارد می‌کند.

کرمانی، به مردم پیشنهاد داد تا با استفاده از تسهیلات نسبت به خرید ماشین‌های بافندگی اقدام کنند، چراکه هر یک از این ماشین‌ها که در یک خانه معمولی نیز قابل نصب است می‌تواند سبب اشتغال چهار نفر در سه شیفت کاری شود و شرکت نساجی شهرستان فردوس نیز می‌تواند نسبت به تامین نخ مورد نیاز اینگونه ماشین‌ها همکاری لازم را داشته باشد.

تولید روزانه 11 تن نخ در کارخانه نساجی فردوس

مدیرعامل کارخانجات نساجی فردوس در ارتباط با تامین مواد اولیه کارخانه افزود: مواد اولیه کارخانه شامل پنبه و پلی‌استر است که بخشی از استان و از شهرهای سرایان، بشرویه و مشهد خریداری و بقیه نیز از کشورهایی مانند هند، کره و چین تامین می‌شود.

وی همچنین به فروشگاه عرضه محصولات نساجی در جوار کارخانه اشاره و تصریح کرد: سعی کردیم با راه‌اندازی این فروشگاه محصولات شرکت را از تولید به مصرف عرضه کنیم.

کرمانی یادآور شد: توسعه تولید منسوجات در زمینه‌های مختلف ریسندگی، بافندگی و دوزندگی جزو برنامه‌های آینده کارخانه نساجی فردوس است که البته نیاز به اعطای تسهیلات و یاری رسانی دولت و مردم دارد.

مدیرعامل کارخانجات نساجی فردوس گفت: این کارخانه فعال‌ترین و بزرگ‌ترین واحد صنعتی خراسان‌جنوبی است که فعالیت خود را از سال 1383 آغاز و در 10 سال گذشته توانسته است روزبه‌روز بر کیفیت محصولات خود بیفزاید.

وی با اشاره به اینکه نساجی در ایران با سابقه 4000 ساله خود توانسته است در بیش از 100سال پیش به مرحله صنعتی‌شدن راه پیدا کند، افزود: در حال حاضر سکوت سنگینی بر فضای کارخانجات نساجی کشور حاکم شده که این زنگ خطری برای تولید‌کنندگان است و برای رونق بیشتر صنعت نساجی به حمایت بیشتر مسئولان نیاز است.

کرمانی نخ‌های پنبه‌ای، ویسکوز و پلی‌استر را از جمله تولیدات کارخانه نساجی فردوس اعلام و تصریح کرد: روزانه 11 تن نخ در این کارخانه تولید و در بازارهای استان‌های خراسان رضوی، تهران، اصفهان و یزد به فروش می‌رسد.

۱۳۹۴/۳/۱۷

اخبار مرتبط