ایران ‌خواستار افزایش روابط نظامی ‌با ‌چین ‌است

روزنامه چینی ساوث چاینا مورنینگ پست به نقل از علی اكبر ولایتی نوشت: ایران مشتاق به ایجاد روابط نزدیكتر نظامی با چین است، از گسترش حضور نیروی دریایی چین استقبال می كند و خواستار ایفای نقش بیشتر پكن در مذاكرات هسته ای تهران است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ولایتی در گفتگوی اختصاصی با این روزنامه افزوده است: کشتی های نیروی دریایی دو کشور به دلیل منافع تجاری در حال رشد چین می توانند دیدارهای بیشتری از بنادر یکدیگر داشته باشند.

روسیه ماه گذشته در دریای سیاه میزبان نیروی دریایی چین پیش از تمرینهای مشترک دو کشور در دریای مدیترانه بود. این موضوع ، موجب نگرانی در مورد قدرت فزاینده توان دریایی چین شده است.

اما ولایتی در واکنش به این موضوع به این روزنامه گفت: « چین به عنوان یک قدرت بزرگ حق انجام این کار را دارد. ما شاهدیم که ایالات متحده نیز کشتی های خود را به همه جا اعزام می کند. این حق چین است که کشتیهای نظامی خود را اعزام کند.»

ولایتی سفر ناوها بین چین و ایران را «رفتاری دوستانه بین دو کشور» توصیف کرد و گفت :« این کاملا طبیعی است. ما باید از انتقال کالا بین ایران و کشورهای دیگر حمایت کنیم. این حق در مورد چین نیز وجود دارد. این حق یک کشور است به دفاع از انتقال کالاهای خود بپردازد.»

ولایتی از اظهار نظر در این باره که آیا در مورد رسیدن به توافق خوشبین است خودداری کرد.

وی همچنین از چین و روسیه خواست تا با ایران هماهنگی بهتری برای پیشبرد مذاکرات داشته باشند و گفت: این هماهنگی می تواند با بحث بیشتر بین سه کشور قبل از مذاکرات با گروه بزرگتر پنج بعلاوه یک حاصل شود.

ولایتی خاطرنشان کرد: چین و روسیه موضعی متعادل در مذاکرات داشته اند. اگر موضع چین فعال تر باشد ، این موضوع بر ادامه یافتن نتیجه مثبت مذاکرات تاثیر می گذارد.

۱۳۹۴/۳/۱۸

اخبار مرتبط