آغاز عملیات آزادسازی استان نینوا

در حالی كه فرمانده عملیات نینوا از آغاز مرحله اول عملیات بازپس‌گیری این استان از داعش خبر داده، دولت آمریكا اعلام كرد نیروهای جدید این كشور در عملیات نظامی در رمادی مشاركت نمی‌كنند و نقش آنها تنها حمایت از ارتش عراق و ارائه مشاوره نظامی است. رهبر جریان صدر نیز از اهل سنت خواست تا به منظور پایان دادن به داعش در عراق با دولت همكاری كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، نجم عبدالله الجبوری، فرمانده عملیات نینوا در سخنانی اعلام کرد که مرحله اول عملیات آزادسازی استان نینوا از دست داعش آغاز شده است.

وی گفت: مرحله اول عملیات آزادسازی نینوا شامل عقب راندن نیروهای داعش از طریق حملات هوایی نیروهای عراقی و ائتلاف ضد داعش به پایگاه‌های این گروه و وارد آوردن خسارات سنگین به داعش است.

از سوی دیگر، رهبران قبایل عراقی از حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور خواستند تا ناصر الغنام، فرمانده عملیات "الجزیره" و "البادیه" را به دلیل کوتاهی در انجام وظیفه خود در استان الانبار و مقابله با داعش برکنار کند.

نعیم الکعود، رهبر قبیله البونمر با طرح این درخواست اعلام کرد: الغنام در عمل به وظایف خود کوتاهی کرده و در طول مدت خدمتش هیچ دستاوردی را برای عراق نداشته و بسیاری از شهرهای غربی همچنان در اشغال داعش است.

الکعود افزود: دو شهر "الحدیثه" و "البغدادی" که از حدود یک سال و نیم پیش تحت محاصره داعش هستند به دلیل نبود مواد غذایی و تجهیزات پزشکی در شرایط بسیار بدی هستند و امکان امدادرسانی به ساکنان شهر توسط داعش مسدود شده است و فرمانده عملیات الجزیره و البادیه مسوول این وضع است.

از سوی دیگر، یک مسوول امنیتی در استان صلاح‌الدین از کشته شدن سه تن از نیروهای داوطلب مردمی و 12 عضو داعش در درگیری‌های شهر العلم در شرق تکریت خبر داد.

این منبع تاکید کرد: داعش از شب گذشته حمله گسترده‌ای را علیه منطقه العلم شرق تکریت آغاز کرد که هنوز هم ادامه دارد و طی آن 15 تن از جمله یکی از فرماندهان داوطلبان مردمی کشته شدند.

کنترل ارتش عراق بر ورودی شهر استراتژیک "الفتحه" در موصل

در همین راستا منابع عراقی اعلام کردند نیروهای امنیتی عراق با کمک داوطلبان مردمی موفق شدند با به هلاکت رساندن 10 داعشی کنترل ورودی‌ شهر استراتژیک "الفتحه" را به دست گرفته و راه‌های امدادی داعش را در موصل مسدود کنند.

منابع مذکور اعلام کردند: نیروهای امنیتی و داوطلبان مردمی پس از کنترل بر ورودی استراتژیک "الفتحه" در موصل، تمامی راه‌های امدادی داعش از موصل به سمت استان صلاح الدین و کرکوک را مسدود کردند.

این منابع افزودند: نیروهای امنیتی و داوطلبان مردمی در این عملیات 10 داعشی را به هلاکت رسانده و تعدادی از خودروهای آنان را به آتش کشیدند.

نیروهای عراقی همچنین موفق شدند مناطق مختلف شهرستان بیجی را از دست گروه تروریستی داعش آزاد کنند.

واشنگتن: نیروهای آمریکایی در جنگ برای آزادی رمادی شرکت نخواهند کرد

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: نیروهای آمریکایی که به مرکز عملیات جدید علیه داعش در رمادی اعزام خواهند شد، در نبردها شرکت نخواهند کرد و در واقع بر حمایت از ارتش عراق خواهند پرداخت.

مقامات پنتاگون نیز اعلام کردند: مسوولیت نیروهایی که به پایگاه هوایی عراق اعزام خواهند شد شامل ابعاد مختلفی است که از جمله آنها دادن مشاوره به فرماندهان نظامی عراق درباره نحوه مبارزه با داعش، همراه با حفظ مهمات و نیز هماهنگی نیروی هوایی ائتلاف با نقشه‌های جنگی است.

اوباما روز چهارشنبه با اعزام 450 نظامی برای همکاری با تیپ هشت ارتش عراق و تلاش برای بیرون راندن داعش از الرمادی موافقت کرد.

هشدار مقتدی صدر درباره به حاشیه راندن طرف‌های عراقی در دیالی از سیاست

از سوی دیگر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نسبت به ممانعت از فعالیت هریک از طرف‌های عراقی در دیالی و به حاشیه راندن آنان از سیاست هشدار داد و این امر را موجب تغییر در نقشه سیاسی استان دیالی دانست.

وی همچنین اهل سنت را به وحدت با دولت و همکاری با بغداد جهت پایان دادن به حضور داعش در عراق فراخواند.

۱۳۹۴/۳/۲۳

اخبار مرتبط