اوباما: میراث برده‌داری بخشی از DNA ماست

باراك اوباما رئیس‌جمهور آمریكا می‌گوید نژادپرستی هنوز به طور كامل در آمریكا از میان نرفته و میراث برده‌داری بر سر آمریكا سایه افكنده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاري دانشجو، در حالی که به دنبال کشتار نژادپرستانه 9 سیاه پوست حاضر در کلیسای چارلستون آمریکا، بار دیگر بحثها و اعتراضات به تبعیض نژادی در این کشور از سر گرفته شده، باراک اوباما به وجود نژادپرستی در آمریکا اذعان کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در یک مصاحبه درباره کشتار چارلستون گفت: «ما نژادپرستی را درمان نکرده‌ایم و موضوع فقط این نیست که دیگر در اماکن عمومی گفتن کاکا سیاه مودبانه تلقی نمی‌شود. این سنجشی برای اینکه بگوییم نژادپرستی وجود دارد یا نه، نیست. فقط موضوع تبعیض آشکار نیست. جوامع یک شبه کاملا از آنچه 200 یا 300 سال قبل حادث شد، خلاص نمی‌شوند».

باراک اوباما با تاکید بر آنکه خود او از مادر سفیدپوست و پدر سیاه‌پوست متولد شده افزود که رویکردها و مواضع نسبت به نژاد در آمریکا به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته اما میراث برده‌داری «سایه طولانی افکنده و هنوز این میراث بخشی از DNA ما است».

رئیس‌جمهور آمریکا که تلاشش برای اعمال محدودیت بر حمل سلاح در این کشور ناکام مانده، از مخالفت‌های شدید «انجمن ملی سلاح» آمریکا با اصلاح قوانین درباره تسلیحات و محدودیتها در این زمینه به شدت انتقاد کرد.

اوباما بیان اینکه «تسلط انجمن ملی سلاح بر کنگره، بسیار شدید است»، تاکید کرد که این موضوع سبب ممانعت و توقف طرح پیشنهادی او جهت اعمال محدودیت در حمل سلاح شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به کشته شدن 20 کودک در تیراندازی به مدرسه سندی هوک افزود: «من به شما می‌گویم که وقتی 20 کودک 6 ساله با تیراندازی کشته شدند و کنگره عملا کاری در این باره نکرد، نزدیکترین چیزی که به من دست می‌دهد انزجار است».

او با اشاره به کشتار کلیسای چارلستون افزود: «سوال اینجا است که راهی وجود دارد که ضمن همراه کردن حقوق قانونی با عقل سلیم وجود دارد تا مانع از آن شد که یک 21 ساله که درباره چیزی عصبانی است یا قاطی کرده و یا نژادپرست است به فروشگاه خرید سلاح رفته و ناگهان بتواند به دیگران به طرز فجیعی به دیگران آسیب بزند».

۱۳۹۴/۴/۱

اخبار مرتبط