آقای رحمانی فضلی، یك افراطی می تواند؟

ابراهیم شعرا

اين روزها بحث تعیین استاندار فارس بسیار جدی و حساس شده است .
در وهله اول تشکر می کنیم از جناب آقای دکتر احمدی استاندار پیشین استان که دو سال قبول مسئولیت نموده و در این استان برای برقراری آرامش تلاش کردند و البته گلایه از ایشان نیز داریم که چرا در این برهه حساس از سمت خود استعفا داده و درست در زمانی که کمتر از چندماه به برگزاری انتخابات باقی مانده ، تسليم گروههاي فشار شدند از سمت خود كنار رفتند .
در هر صورت، امروز روی سخن ما با کسانی است که در انتخاب استاندار جدید فارس نقش دارند.
ما معتقدیم کسی که به عنوان استاندار جدید برای این استان انتخاب می شود، پیش از آنکه سیاسی باشد باید توانمندی های مدیریتی و عمرانی داشته باشد و بداند که پا به چه استانی می گذارد.
استان فارس در این ایام حال و روز خوبی ندارد، بنده من باب گوشزد برخی کاستی ها و با هدف تبیین مهمترین اولویت ها به برخی موارد اشاره می کنم، مواردی که تماما مستند به آمارهای رسمی بوده و مدتهاست زنگ های خطر را برای استان فارس به صدا درآورده است.
نخستین شاخص، میزان بیکاری به ویژه نرخ بیکاری جمعیت تحصیلکرده در استان فارس است.بر اساس نتایج بدست آمده از جمعیت تحصیلکرده فاقد شغل در کشور، استان فارس با نرخ بیکاری ۲۷.۱ درصد در جایگاه سوم کشور ایستاده است. به عبارت صحیح تر به صورت تقریبی از هر چهار نفر جوان تحصیلکرده استان فارسی یک نفر بیکار است. این در حالی است که «بیکاری» به عنوان یکی از اصلی ترین شاخصه های امید به زندگی، بر دیگر عوامل مهم تاثیرگذار در تحولات اجتماعی تاثیر مستقیم دارد. وجود بیکاری مترادف افزایش فقر، فحشا، تورم، فساد و نا امنی است و در شرایطی که خیل عظیم جوانان تحصیلکرده در استان فارس می توانند این استان را به قله های پیشرفت برسانند، این میزان از بیکاری جوانان تحصیلکرده هم اکنون خود به یک تهدید و معضل اساسی و فراگیر تبدیل شده است.حال آنكه از نظر ظرفيت هاي عظيم انساني در كشاورزي ، گردشگري – پزشكي و نيروهاي متخصص در كشور بي نظير است .
شاخص بعدي تعداد بالای صنایع ورشکسته و یا در آستانه ورشکستگی در استان، بر اساس نظر رئيس سازمان صنعت و معدن فارس 560 واحد صنعتي فارس يا تعطيل و يا در شرف تعطيلي است كه 67 درصد مشكلات آنها از بانكهاست .همچنین خشکسالی مزمن و طولانی مدت در استانی که مهد کشاورزی می باشد و متاسفانه سالهاست برای صنعتی کردن کشاورزی در این استان فکری نشده و امروز، بنا بر برخی آمار رسمی، عمقچاه های آب حفر شده از 30 متر در ده سال گذشته در برخی مناطق به 300 متر رسيده و علاوه بر این و تداوم کشت سنتی امری است که هم موجب هدر رفت منابع آب استان شده است و هم منجر به کاهش تولید محصول و ثروت شده است.
شاخص بعد، تعداد زندانیان استان فارس نسبت به سرانه کشوری است. به گفته جناب آقاي القاصی‌مهر رئیس کل محترم دادگستری استان فارس، از نظر جمعیت کیفری فارس سومین استان کشور در تعداد زندانی است که این آمار بدین معناست که استانی با این سابقه و با مردمانی متدین و با فرهنگ، به ازای هر 100 هزار نفر، حدود 400 نفر زندانی در آن موجود می باشد. این در حالی است که فردی که زندانی می‌شود شاید خود مشکل چندانی نداشته باشد اما آثار و تبعات مجازات متوجه خانواده زندانی می‌شود به نحوی که خانواده زندانیان به کانون ارتکاب جرم تبدیل می‌شوند و بسیاری از فرزندان این خانواده‌ها به علت از دست دادن سرپرست خانواده ترک تحصیل کرده یا به مشاغل کاذب و جرم روی آورده‌ و همسرانشان دچار معضلات اجتماعي خواهند شد . . در همین حال، باز هم به گفته رئیس کل دادگستری استان فارس، حدود 70 درصد جمعیت زندانی در استان را افراد بیکار و فاقد شغل تشکیل می دهند. افرادی که به دلیل بیکاری، برای تامین مخارج خود و خانواده خود به جرم و بزه روی آورده اند.
شاخص بعدی که می توان آن را برای استان فارس یک فاجعه دانست، میزان بالای مرگ و میر جاده ای و به عبارت صحیحتر هزینه بالای ترانزیت مطمئن کالا و مسافر از جاده های استان فارس است.
بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده، استان فارس به لحاظ تعداد مطلق مرگ و میر در حوادث و سوانح جاده ای با داشتن سالانه بیش از یك هزار و 800 كشته در جایگاه دوم بعد از استان تهران قرار دارد.
اما این آمارها را اگر بر اساس تعداد كشته در هر یكصد هزار نفر و بر اساس نسبت های جمعیتی بسنجیم استان فارس ركوردار تعداد تلفات جاده ای است و مقام نخست را در كشور دارد.
مطالعات نشان می دهد بیشترین كسانی كه در تلفات جاده ای در استان فارس به عنوان عابر جان خود را از دست داده اند نیروی مولد خانواده و مرد بوده اند كه در این زمینه 70 درصد تلفات را شامل می شود، و این آمار در بین راكبین و رانندگان حدود 78 درصد است كه به معنای مرگ سرپرستان خانواده ها و نیروهای مولد سرمایه بر اثر 75 درصد تصادفات جاده ای می باشد .
این در حالی است که به این موارد، آمارهای تاسف برانگیز دیگری نیز می توان افزود، از جمله اینکه بیش از 18 درصد معتادان کشور در فارس هستند که با توجه به سرانه وسعت و جمعیت استان آمار نگران کننده ای است و یا اینکه فارس سومین استان بی آب کشور است و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس، بحران بی آبی و شرق فارس بسیار حاد است. مسلما ذکر این آمار، پیش از آنکه سیاه نمایی و یا نشر اکاذیب و یا تشویش اذهان عمومی باشد واقعیت هایی است که فارس با آن دست به گریبان است و همه این شاخص ها نشان می دهد وضع استان در کشور مطلوب نبوده و این موارد واقعیت هایی است که باید بیان شوند تا بتوان فکری به حال آنها کرد و اگر افکار عمومی استان از این موارد مطلع نباشد مطالبه عمومی نیز برای بهتر شدن وضعیت استان شکل نخواهد گرفت، بنابراین بهتر نیست برای فارس استانداری منصوب شود که با علم بر این کاستی ها، در جهت رفع آنها برنامه ریزی و تلاش نماید؟
آيا استاندار غير بومي و بي تجربه كه وابسته به گروههاي افراطي است و يك روز استانداري نكرده
مي تواند اين معضلات را حل كند .
چرا وزارت كشور توصيه نماينده ولي فقيه در استان و نمايندگان را در بكارگيري نيروي مديريت كرده در استان 5 ميليوني با 29 شهرستان كه 3 سال زمان براي شناخت لازم دارد را بها نمي دهد .
چرا دولت شعار تدبير و اميد و اعتدال را قرباني افراطي گري عده اي اندك و همدلي و همزباني را فقط با خود قبول داشته و مسير برگشت را براي آن بن بست كرده .
چرا اجازه نميدهند يك مدير قوي و غير سياسي بر محور وحدت و تعامل با برقراري ثبات در استان گرفتاريهاي اجتماعي و امنيتي و اقتصادي را حل نموده بيش از اين استان به قهقرا كشيده نشود .
ما ضمن تشكر از فرمايشات حضرت آيت اله ايماني نماينده محترم ولي فقيه در استان در نماز جمعه و اقدام نمايندگان محترم در مجلس اعلام مي نمائيم كه منتخبان شوراها استان از مطالبات بحق آنها در تعيين يك نيروي غير سياسي قوي و با شناخت از استان حمايت نموده در جهت تحقق آن با انها همراه خواهيم بود .


*عضو شورای اسلامی شهر شیراز و دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان فارس

۱۳۹۴/۴/۲۳

اخبار مرتبط