10 رمان جاسوسی پرفروش‌ دنیا

فهرستی از ۱۰ كتاب پرفروش و پرمخاطب جاسوسی از سوی گاردین منتشر شده‌است كه این آثار اگر چه زایده تخیل‌اند اما بیشترشان داستان‌هایی باوركردنی و واقعی از ماموریت‌های جاسوسی طرح می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از گاردین، موضوع غالب داستان‌ها و رمان‌های جاسوسی خیانت، فریب و طفره رفتن است. این داستان‌ها غالبا با کمک این هنر شیطانی و قلم پرکشش نویسنده می‌تواند بسیاری از مخاطبان را آنچنان به خود مجذوب کنند که او در یک نشست بخواهد کل داستان را تا انتها بخواند و از ماجرای آن سر دربیاورد.

بی‌شک داستان‌ها و قصه‌های جاسوسی پر مخاطب و خواندنی می‌شوند که نویسنده آنها تلاشی توصیف ناپذیر برای مطالعه و بررسی زندگی جاسوسان در دنیای مدرن امروزی‌ داشته باشد و دست کم با چندتایی از آنها از نزدیک گفت و گو کرده باشد.

از نگاه مخاطبان باورپذیری و چفت و بست‌های داستانی در یک رمان جاسوسی مهمترین شرط برای جذابیت و قدرت یک اثر در ادبیات جاسوسی و ماندگاری آن است. ۱۰ رمان جاسوسی و پرمخاطب جهان را در صد سال گذشته مرور می کنیم:

۱. «کیم» به قلم رودیارد کیپلینگ (۱۹۰۰)

این اثر از جمله رمان‌‌های کلاسیک با موضوع جاسوسی است که در زمان خود مخاطبان زیادی داشت و هنوز هم دارد.

کیپلینگ در این رمان داستان زندگی یک پسر بچه هندی را به تصویر می‌شود که با هدف جاسوی تربیت می‌شود. او در این مسیر از تجربه هر گونه رذالت وپستی و دشمنی کوتاهی نمی کند

۲. «معمای شن‌ها» نوشته ارسکین چالدرز (۱۹۰۳)

یک رمان کلاسیک دیگر که داستانی جاسوسی و جذاب درباره یک سرویس مخفی آلمانی را برای مخاطب به قلم چالدرز روایت می کند.

این نویسنده بر اساس یک داستان واقعی این داستان را به رشته تحریر در آورده است. البته او به اصل داستان چندان وفادار نبوده و تخیلش را در این حوزه بکار برده است. او از موفقیت یک سرویس مخفی آلمانی که در کشتی مامورتش را دنبال می‌کند داستانی جذاب روایت کرده و هوش، هنر جاسوسی و استفاده ازتکنولوژی مدرن آن روز را عامل موفقیت این گروه نمایش می دهد.

۳. «داخل کمپانی؛ خاطراتی از سرویس سیا» نوشته فیلیپ اگی (۱۹۷۵)

این داستان به قلم یک افسر بازنشسته سازمان سیا به رشته تحریر در آمد و بر اساس داستانی واقعی بود که با تخیل‌های سرشار نویسنده آن نیز همراه شد.

فیلیپ اگی در این کتاب که بر اساس ماجراجویی‌های ماموران سیا داستانی جذاب را برای مخاطب به تصویر می‌کشد او در این کتاب از نام ۲۵۰ افسر و همکارش در سازمان سیا که در سراسر جهان مشغول به فعالیت بودند پرده بر می‌دارد و راز جنگ‌ سرد در امریکا را مطرح می‌کند.

۴. «پنج نفر از دوستانم از کمبریج» نوشته یوری مودین (۱۹۹۴)

یوری موردین در این کتاب داستان یک جاسوس شوروی سابق را به رشته تحریر در آورده که فعالیت‌هایی را در لندن سرپرستی می کند.

او دوستانی دارد که به نوعی آنها را نیز در جریان جاسوسی‌هایش وارد می کند و کار را تا جایی پیش می‌برد که این گروه برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های جاسوسی‌شان به خانواده‌ها و پدر و مادرشان نیز خیانت می کنند.

۵. «دشمن واقعی» به قلم میلتون بیردین و جیمز رایزن (۲۰۰۳)

این اثر نیز داستانی جاسوسی از معروف‌ترین جاسوسان روس در دل خود دارد جاسوسانی که برای اجرای پروژه‌ای جدید مجبور به نفوذ در نیروهای سازمان سیا که در مقرشان در افغانستان مشغول به کارند می‌شوند. این کتاب ماجراجویی‌های هیجان انگیزی دارد و بخشی از فعالیت‌های جاسوسان روس را در دهه ۱۹۸۰ به رشته تحریر در آورده است.

۶. «جاسوسی برای تمام فصول» به قلم دیوان ار. کلاردیج (۱۹۹۷)

کلاردیج ماجرایی را دنبال می کند که ارتباط مستقیمی با یک گروه تروریستی و جاسوسی دارد. این گروه که کاملا غیردولتی است به صورت خودسرانه فعالیت‌هایی را موازی با سازمان سیا دنبال می کند و دردسرهایی را برای آنها ایجاد می‌کند.

۷. «خیاطی از پاناما» به قلم جان لی کری (۱۹۹۷)

این کتاب نیز داستانی عجیب، جنایی و پر از رمز و راز دارد و ماجرای سرویس مخفی را به تصویر می‌کشد که در قالب یک خیاط ماموریت جاسوسی خود را دنبال می‌کند. داستان این جاسوسی پر از تنش‌های روانی، درگیری‌های فیزیکی و ماجراجویی عاطفی بین شخصیت‌های داستانی است که جاسوس قصه تلاش دارد رمز و راز زندگی آنها را بررسی کند.

۸. «خرید، داستانی واقعی از قاچاق هسته‌ای سازمان سیا» نوشته کاترین کالینز و داگلاس فرانتس (۲۰۱۱)

این کتاب نیز ماجرایی بسیار هیجان انگیز دارد. داستان آن به طور همزمان در روسیه و آمریکا اتفاق می‌افتد در این داستان فعالیت‌های جاسوسی برای بررسی ۱۸۰۰ کلاهک هسته‌ای آماده به کار در روسیه است.

گروهی از جاسوسان آمریکایی که در میان آنها مامورانی از کشور سوئس نیز وجود دارند برای بررسی روند برنامه‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای روسیه دست به جاسوسی می زنند.

۹. «مامور استروم؛ زندگی من درون گروه القاعده» نوشته مرتین استروم (۲۰۱۴)

این کتاب نیز روایت داستانی و جذاب دارد داستانی واقعی یکی از ماموران سیا و زندگی مخفیانه او در گروه القاعده را به تصویر می کشد. او در طول این پروژه با سختی های زیادی مواجه بود زندگی با افرادی افراطی و خشن که بدون دغدغه برای رسیدن به اهدافشان به هر کاری دست می‌زندند.

ماجرای این جاسوسی در یمن اتفاق می افتد و بسیار خواندنی است. این داستان نیز به طور مستقیم توسط فردی به رشته تحریر در آمده که از نزدیک این ماجراجویی ها را پشت سر گذاشته است.

۱۰. «نماینده بی‌گناهی» به قلم دیوید ایگناتیس (۱۹۸۷)

این اسر نیز ماجرایی هیجان انگیز را از زندگی یک جاسوس در کانال‌های مخفی و زیر زمینی روایت می کند.

یک جاسوس سازمان سیا که برای سر در آوردن از فعالیت آزادی‌خواهان فلسطینی مجبور است از طریق شبکه‌های زیر زمینی به آنها نفوذ کند.

منبع: مهر

۱۳۹۴/۴/۲۸

اخبار مرتبط