واكسن ضد چاقی در راه است

محققان برای نخستین بار موفق به ساخت واكسن ضد چاقی شدند. آزمایش های این واكسن بر روی موش ها حاكی از عملكرد مناسب آن در كاهش وزن بوده است.

ایرنا به نقل از اكسپرس دیلی نوشت: 'كیت هافر' از شركت داروسازی 'براش بیوتك' در داكوتای جنوبی و مجری این طرح، این واكسن را در دو نسخه JH17 و JH18 از هورمون' پپتیدی سوماتوستاتین' ساخته است.

او این واكسن ها را بر روی دو گروه از موش های نر چاق شده با رژیم غذایی آزمایش كرد و نتایج را با گروهی از موش ها كه نمك به آنها تزریق می شد مقایسه كرد.

هورمون 'سوماتوستاتین' مانع از عملكرد هورمون رشد و فاكتور رشد انسولین مانند (IGF1) می شود؛ هر دوی این تركیبات سوخت و ساز را افزایش می دهد و موجب كاهش وزن می شود. از این رو محققان تلاش كردند فعالیت هومرون سوماتوستاتین را مختل كنند تا هورمون رشد و فاكتور رشد IGF1 سوخت و ساز را افزایش دهند.

موش ها در تمامی گروه ها با رژیم غذایی پرچرب به مدت هشت هفته پیش از مطالعه تغذیه شدند. سپس همان رژیم غذایی به مدت شش هفته مطالعه نیز ادامه یافت. محققان واكسیناسیون را دوبار در شروع مطالعه انجام دادند .

چهار روز پس از نخستین تزریق، موش های واكسینه شده 10 درصد كاهش وزن یافتند. این كاهش در موش هایی كه تحت تزریق نمك قرار داشتند روی نداد.

سپس نتایج نشان داد هر دوی این واكسنها بشدت موجب كاهش وزن و حفظ وزن مطلوب بدون تاثیر بر میزان طبیعی هورمون رشد و یا میزان انسولین شده اند.

به گفته كیت هافر، این مطالعه نشان دهنده احتمال درمان چاقی با واكسن است. درمان چاقی انسان با واكسیناسیون می تواند نیاز به دارو و عمل های جراحی را از بین ببرد.

چاقی و بیماری های مرتبط با چاقی سلامت مردم را در سراسر جهان تهدید می كنند.

۱۳۹۱/۴/۱۹

اخبار مرتبط