تدوین لایحه جامع تجمیع انتخابات

دبیر ستاد انتخابات كشور از تدوین لایحه جامع تجمیع انتخابات در كمیسیون سیاسی هیئت دولت خبر داد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی پورعلی مطلق امروز در جلسه ستاد انتخابات آذربایجان شرقی گفت: همه مسایل مربوط به تجمیع انتخابات در این لایحه پیش‌بینی شده و تلاش شده است تا تناقض‌های قانونی انتخابات‌ مختلف رفع شود.

وی با اشاره به برگزاری همزمان دو انتخابات در هفتم اسفند امسال افزود: انتخابات مجلس هم در بعد ملی و هم در بعد استانی دارای اهمیت خاصی است و انتخابات مجلس خبرگان هم با توجه به شرایط فعلی کشور در این دوره حساسیت ویژه‌ای دارد.

وی با اعلام این که انتخابات مجلس در 207 حوزه انتخابیه برگزار می‌شود ، افزود: در هر دوره از انتخابات مجلس به طور میانگین پنج هزار نفر نامزد وجود داشته‌اند و همواره شاهد رقابت‌های تنگاتنگ و حساسیت‌های خاص در این انتخابات بوده‌ایم.

پورعلی مطلق با بیان این که وزارت کشور مجری و مسوول تامین امنیت انتخابات است ، افزود : اولین وظیفه اعضای ستادهای انتخابات در سراسر کشور این است که مسلط به قانون باشند و برگزاری انتخابات سالم نیز در گرو اجرای دقیق قوانین است.

وی با بیان این که کمیته‌های ستاد انتخابات باید اتاق فکر باشند و به ستاد ، ایده و فکر بدهند ، گفت : طرفداری مجریان و ناظران انتخابات از یک گرایش خاص ، جرم است.

وی افزود : قانون ، طرفداری از یک گرایش سیاسی را برای مسوولان ممنوع نکرده ، اما وظیفه مسوولان این است که در عرصه اجرای انتخابات بی‌طرف باشند و باید دقت کنیم که شائبه‌ای در این خصوص ایجاد نشود .

پورعلی مطلق با تاکید بر این که مجریان انتخابات باید مسوولیت‌پذیر باشند ، گفت : مجاز به تقسیم یا تفویض وظایف و اختیارات خود به اشخاص دیگر نیستیم و باید دقت کنیم که گاهی یک اشتباه کوچک باعث مشکلات جبران‌ناپذیری می‌شود.

وی، فرمانداران را مسوول مستقیم اجرای انتخابات در شهرستان‌ها عنوان کرد و گفت : ابزار فرماندار در اجرای انتخابات، هیئت اجرایی است و باید دقت شود که افرادی مومن ، با اخلاق ، امین و قانون‌گرا برای این هیئت انتخاب شوند.

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان این که جلسات احزاب و گروه‌های سیاسی بدون اخذ مجوز، غیرقانونی است، از رصد تخلفات انتخاباتی در ستاد انتخابات کشور خبر داد و گفت: از قوه قضاییه خواسته‌ایم تا شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی را به موقع تشکیل دهد.

انتخابات مکانیزه منوط به تائید شورای نگهبان

وی همچنین گفت : وزارت کشور اقدامات لازم را برای این که انتخابات در تعدادی از حوزه‌های انتخابیه از جمله 9 کلانشهر کشور به صورت مکانیزه برگزار شود پیش‌بینی کرده است، اما این موضوع منوط به تایید شورای نگهبان است.

۱۳۹۴/۵/۱۰

اخبار مرتبط