تاكید ایران و ارمنستان بر گسترش روابط

«ایوتسا داچیچ» وزیر امور خارجه صربستان كه به جمهوری اسلامی ایران سفر كرده است با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان دیدار و گفتگو كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاري صداوسيما ، دو طرف در اين ديدار درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي بحث و تبادل نظر کردند.

آقاي ظريف با اشاره به روابط ديرينه و خوب دو کشور ابراز اميدواري کرد همکاري‌هاي دو کشور در بخش هاي مختلف سياسي، اقتصادي، حوزه انرژي، کشاورزي، پارلماني، فرهنگي، علمي و دانشگاهي گسترش يابد.

وي با اشاره به توانمندي هاي بسيار بالاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران از ابراز علاقه و آمادگي طرف صرب براي برگزاري کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور در آينده نزديک در تهران استقبال کرد و افزود: در همين باره هيئتي اقتصادي از بخش هاي مختلف دولتي و خصوصي جمهوري اسلامي ايران در آينده راهي بلگراد خواهد شد.

وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش غيرمتعهدها، بنيانگذاران اين جنبش ازجمله تيتو رئيس جمهور فقيد يوگسلاوي سابق را چهره اي مورد احترام توصيف و از توجه دولت صربستان و شخص وزير به اين جنبش قدرداني کرد.

ظريف رايزني مستمر مقامات سياسي دو کشور در سطوح وزرا و معاونان وزارت امور خارجه دو کشور را مثبت ارزيابي و بر ديدار دوره اي وزراي خارجه دو کشور از پايتخت هاي يکديگر در اين چارچوب تاکيد کرد.

وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به پيشرفت هاي چشمگير جمهوري اسلامي ايران در حوزه هاي مختلف حقوق بشري از جمله نقش برجسته زنان در ايران، از روش‌هاي قديمي و نخ‌نماي کشورهاي غربي در استفاده ابزاري از حقوق بشر براي فشار به کشورهاي مستقل انتقاد کرد.

وي با اشاره به همکاري‌هاي ديرينه فرهنگي دو کشور ابراز اميدواري کرد متون مبادله شده براي تنظيم متن جديد توافقنامه همکاري‌هاي فرهنگي دو کشور نهايي و براساس نيازها و مقتضيات روز، امضا و اجرايي شود.

داچيچ، معاون نخست وزير و وزير امور خارجه صربستان نيز در اين ديدار با اشاره به موفقيت در دستيابي به توافق هسته‌اي و مذاکرات پيچيده و فشرده بين جمهوري اسلامي ايران و قدرت هاي بزرگ بين المللي موسوم به 1+5، دستيابي به توافق را تبريک گفت و ابراز خرسندي دولت و ملت صربستان بابت اين موفقيت را به اطلاع رساند.

وزير امور خارجه صربستان اظهار داشت که بلگراد مايل است در حوزه هاي مختلف سياسي، اقتصادي و پارلماني با جمهوري اسلامي ايران فصل جديدي از روابط را آغاز کند.

وي در همين باره خواستار برگزاري چهاردهمين کميسيون مشترک دو کشور در آينده نزديک شد.

۱۳۹۴/۵/۱۲

اخبار مرتبط