مرغ‌های ایرانی قرار است به كجاها بپرند؟

مواجهه بازار ایران، با مرغ مازاد منجر به آن شده كه مسئولان و صاحبان صنایع مرغداری ایران به صادرات این محصولات فكر كنند. اما مرغ‌های ایرانی قرار است به كدام كشورها صادر شوند؟

به گزارش نما به نقل از اقتصادنیوز، مدتی است که وضعیت مرغ وتخم‌مرغ درایران چندان مناسب نیست. به دنبال سیاست‌های خودکفایی در حوزه مرغ و تخم‌مرغ، پرورش مرغ در ایران به شکل چشم‌گیری افزایش یافته و نتیجه چنین چیزی نیز این شده که با بازار مرغ و تخم‌مرغ با مازاد محصول روبه رو شده است. مازاد محصول بازار نیز تا حدی است که تولیدکنندگان مجبورند محصول خود را با زیان و در واقع کمتر از هزینه تولید بفروشند.

بعد از همین جریانات بود که مسئولان تصمیم گرفتند فکری به حال مازاد مرغ تولید شده کنند و روی صادرات این محصولات برنامه‌ریزی کردند.

مرغ و تخم‌مرغ ایرانی در یخچال‌ها مردم چه کشورهایی جای دارد؟
محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، اظهار کرد: عراق، افغانستان، سوریه و کمی هم بحرین کشورهای مشتری مرغ ایرانی هستند. البته قبل از شیوع آنفولانزای مرغی صادرات با قدرت انجام می‌شد ولی اکنون صادرات به بعضی از این کشورها به صورت رسمی انجام نمی‌شود و فردا قرار است در جلسه‌ای که سازمان دامپزشکی برگزار می‌کند، بررسی‌های لازم صورت بگیرد که بعد از رفع مشکل آنفولانزای مرغی دوباره برای ادامه صادرات برنامه‌ریزی کنیم.

او افزود: در شرایطی که قیمت بازار مرغ متعادل باشد نزدیک به ۱۵ درصد مازاد تولید داریم که پیشتر شرایط به گونه‌ای بود که حدود پنج درصد از آن را می‌تواسنیم به کشورهای دیگر صادر کنیم ولی با شیوع آنفولانزا صادرات ما با مشکل مواجه شد.

یوسفی گفت: ما برای صادرات مرغ به کشورهای منطقه رقبایی هم داریم. برزیل و ترکیه از جمله جدی‌ترین رقبای ما هستند که البته مرغ ترکیه هم به دلیل شیوع آنفولانزا دچار مشکل شده و توان صادراتش پایین آمده، ولی برزیل همچنان یکی از رقبای جدی ما است که باید بتوانیم شرایط را برای صادرات محصولات خود به‌گونه‌ای فراهم کنیم که بازار را به دست بگیریم.

همچنین فرزاد طلاکش، دبیر کل کانون مرغ تخم‌گذار، با بیان اینکه به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار ایران، تخم‌مرغ با مبلغ ۱۵۰۰ توما ضرر و در کیلویی۲۶۰۰ تومان فروخته می‌شود، اظهار کرد: ما قبل از شیوع آنفولانزای مرغی به کشورهایی مانند عراق، افغانستان، کویت و عمان صادرات داشتیم ولی با شیوع آنفولانزای مرغی مشکلاتی در صادراتمان به وجود آمد که اکنون درصدد رفع آن هستیم.

او افزود:‌ البته اکنون با پیگیری‌های سازمان داپزشکی کشور مشکل صادرات ما به کشور عراق حل شده است و از امروز از سر گرفته می‌شود. عراق برای ما بازار مهمی است و امیدوارم که باز بتوانیم این بازار را به دست آوریم.

وی همچنین گفت: تخم‌مرغ یکی از محصولاتی است که صادرات آن در تمام دنیا محدود به کشورهای همسایه است. راه حل پیدا کردن بازارهای تازه برای تخم‌مرغ نیز تهیه مخصولات تخم‌مرغ مانند مایع یاپودر تخم‌مرغ است. اکنون ما تلاش می‌کنیم که بتوانیم کد اتحادیه اروپا را بگیریم و محصولات تخم‌مرغ خود را به راه‌دور نیز صادر کتنیم.

فرصت‌های از دست رفته
پیش‌تر یکی از کشورهای مشتری مرغ ایرانی چین بوده است. سعید اصغری فرد ، دبیر انجمن ملی طیور ایران با بیان اینکه اخیرا با سخت‌گیری‌های بهداشتی چین حدود شش ماه است که پای مرغ تولیدی کشور به‌ میزان ۱۵ هزار تن در سردخانه‌ها باقی مانده، گفت: اخیراً نامه‌نگاری‌های متعددی بین سازمان دامپزشکی و انجمن برای امکان صادرات پای مرغ ایران به چین به‌عنوان بزرگترین وارد کننده این محصول انجام شده و این سازمان نیز نامه نگاری‌های لازم برای تحقق این امر با مقامات چینی انجام داده، اما این کشور هنوز پاسخی نداده است.

آن طور که تسنیم گزارش داده، وی خاطرنشان کرد: برای صادرات این محصول به چین باید موافقت‌نامه بهداشتی بین دو کشور ایجاد شود تا زمینه صادرات پای مرغ کشور که هم اکنون به‌دلیل سخت گیری‌های چین در سردخانه‌های ایران انباشته شده، فراهم شود. در گذشته صادرات پای مرغ ایران به این کشور از طریق ویتنام و به‌صورت قاچاق ارسال می‌شد اما اخیراً این کشور سخت گیری‌هایی انجام می‌دهد که امکان صادرات محصول ما به‌شکل قبل وجود ندارد.

اصغری‌فرد تأکید کرد: هرکیلوگرم پای مرغ صادراتی ۸۰۰ تا هزار تومان به فروش می‌رسد که در شش ماه اخیر در انبار‌ها باقی مانده است.

همچنین پیش‌تر یکی از بازارهای از دست رفته برای تخم‌مرغ ایرانی، ترکمنستان و تاجیکستان بودند که به دلیل تقویت صنعت‌ مرغ‌داری در این دو کشور؛ صادرات تخم‌مرغ به این دو کشور متوقف شده است.

۱۳۹۴/۵/۱۷

اخبار مرتبط