1200 هكتار از جنگل‌های كهگیلویه و بویراحمد گرفتار آتش شدند

مسئول واحد جنگلدرای منابع طبیعی كهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال جاری بیش از یك‌هزار و 200 هكتار از جنگل‌های كهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شد.

به گزارش نما، جواد رحیمیان در گفت‌وگو با فارس در یاسوج با اشاره به بروز آتش‌سوزی‌های متعدد در جنگل‌های استان عنوان کرد: بیشترین آمار این آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های شهرستان بویراحمد بوده است.

مسئول واحد جنگلداری اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در ماه‌های اخیر و با شروع فصل گرما بیش از یک‌هزار و 200 هکتار از عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی استان دچار حریق شده است، عنوان کرد: متاسفانه عامل انسانی اصلی‌ترین دلیل بروز این آتش‌سوزی در جنگل‌های بکر استان است.

این پژوهشگر حوزه جنگل بیان کرد: نبود امکانات اطفای حریق در کنار صعب‌العبور بودن مناطق جنگلی باعث تشدید و گسترش سریع آتش‌سوزی می‌شود.

رحیمیان با اشاره به اینکه این آتش‌سوزی‌ها خسارات جبران‌ناپذیری را بر پیکر جنگل‌های غنی استان وارد کرده است، تصریح کرد: متاسفانه در این آتش‌سوزی‌ها گونه‌های جنگلی نازک‌پوست مانند کیکم، ارزن، بنیو و بلوط‌های جوان به‌کلی از بین می‌روند.

مسئول واحد جنگلداری اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی از روند رو به افزایش میزان آتش‌سوزی در جنگل های زاگرس عنوان کرد: حذف بانک بذری و از بین رفتن برخی گونه‌های جانوری در این آتش‌سوزی‌ها مسئله را حادتر می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هنگام بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها تنها باید از سرشاخه درختان استفاده کرد، گفت: تجهیز ادارات منابع طبیعی و دهیاری روستاها به ابزار مخصوص اطفای حریق مانند «فلکس فیس» می‌تواند در کنترل سریع آتش‌سوزی و به حداقل رساندن خسارات بسیار موثر باشد.

رحیمیان یادآور شد: در راستای استفاده از ظرفیت دهیاران و شوراهای روستاها تاکنون گروه‌های مختلفی در شهرستان‌های مختلف استان تشکیل شده و سعی بر این بوده تا با برگزاری برخی کلاس‌های توجیهی و آموزشی از ظرفیت آنها برای کاهش و جلوگیری از بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه کاهش آتش‌سوزی‌ در جنگل‌ها باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد، تاکید کرد: رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی باید هرچه بیشتر در این زمینه ورود پیدا کنند تا مردم در این زمینه آگاه شوند.

۱۳۹۴/۵/۳۱

اخبار مرتبط