اعتراف فرمانده آمریكایی به توانایی زیردریایی‌های كوچك ایران

یك فرمانده ارشد سابق نیروی دریایی آمریكا زیردریایی‌های كوچك ایران را تهدیدی برای نیروهای آمریكایی به شمار آورد و رهگیری آنها در خلیج فارس را دشواتر از زیردریایی‌های اتمی روسیه قلمداد كرد.

به گزارش فارس، پایگاه خبری «مین‌پست» در مطلبی نوشت: ارتش ایران دارای ناوگانی رو به رشد از زیردریایی‌های کوچک است که شناسایی و رهگیری آنها برای نیروی دریایی آمریکا دشوار است. در پاسخ به این موضوع، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه اخیر اعلام کرد، قصد دارد تعداد مین‌روب‌های خود در خلیج فارس را دو برابر کند که هدف آنها مقابله با زیردریایی‌های کوچک ایرانی است.

کریستوفر هامر، فرمانده بازنشسته نیروی دریایی آمریکا که از سال 2008 تا 2009، فرمانده عملیات آینده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین بوده، زیردریایی‌های کوچک ایران را مشکلی بزرگ برای نیروهای آمریکایی خواند و گفت:‌ این زیردریایی‌ها برای ما تهدید به شمار می‌آیند چراکه ایرانی‌ها می‌توانند آنها را در سراسر خلیج فارس و دریای عرب پراکنده کنند و رهگیری آنها برای ما بسیار دشوار است. در نتیجه آنها می‌توانند در کمین ناوگان ما بمانند.

وی افزود: رهگیری زیردریایی‌های اتمی بزرگ روسی برای نیروی دریایی آمریکا بسیار آسان‌تر از زیردریایی‌های کوچک ایرانی در آبهای کم عمق است. به علاوه این زیردریایی‌ها صدای کمتری تولید می‌کنند. در نتیجه، صنایع نظامی ایران ساخت این زیردریایی‌ها را در اولویت قرار داده و تولید آنها را افزایش داده‌اند.

هارمر با اشاره به اینکه نیروهای نظامی ایران 5 سال پیش فاقد چنین زیردریایی‌هایی بودند، اظهار داشت: اما اکنون آنها 19 زیردریایی در اختیار دارند و هر سال نیز به طور متوسط 4 فروند دیگر تولید می‌کنند که از نظر استراتژیک حیرت‌انگیز هستند.

این تحلیلگر آمریکایی در موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن اضافه کرد:‌ ایران همچنین دارای ظرفیت عملیاتی ویژه‌ای است؛ از جمله غواصانی ماهر در سطح تاکتیکی که اگر درگیری میان آمریکا و ایران رخ دهد،‌ایران می‌تواند از این افراد برای منهدم کردن خطوط نفتی جدیدی که امارات برای دور زدن تنگه هرمز احداث کرده، استفاده کند.

۱۳۹۱/۴/۲۳

اخبار مرتبط