قیمت مسكن بالا نمی‌رود

یك كارشناس می‌گوید: بخش مسكن طی یك سال آینده وارد رونق می‌شود اما چون فعالان این بخش نقدینگی چندانی در دست ندارند و نمی‌توانند در آینده‌ی نزدیك به ساخت و ساز جدید اقدام كنند فعلا با افزایش قیمت مواجه نخواهیم بود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: یک کارشناس می‌گوید: بخش مسکن طی یک سال آینده وارد رونق می‌شود اما چون فعالان این بخش نقدینگی چندانی در دست ندارند و نمی‌توانند در آینده‌ی نزدیک به ساخت و ساز جدید اقدام کنند فعلا با افزایش قیمت مواجه نخواهیم بود.

شهریاری شقاقی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر همواره شاهد رکود و رونق در بخش مسکن بوده‌ایم که رونق همواره با افزایش قیمت مواجه بوده اما این بار رونق مسکن با جهش قیمت همراه نخواهد شد؛ چراکه هم‌اکنون با توجه به تعداد زیاد خانه‌های خالی نوساز، نقدینگی فعالان بخش ساخت و ساز آن‌قدرها نیست که بخواهند به تولید انبوه بپردازند.

وی افزود: فعلا اقشار نیازمند مسکن وارد می‌شوند و در فاز بعد شاهد ورود سرمایه‌های کلان به این بخش خواهیم بود.

این کارشناس مسکن ادامه داد: مشکلات نقدینگی بانک مسکن و سایر بانک‌ها و امتناع آنها از پرداخت وام‌های 60 میلیون تومانی مسکن تاثیر منفی در این بازار ایجاد می‌کند و می‌تواند به ادامه‌ی رکود بیانجامد اما به هر حال امضای برجام یا هر موردی که در رابطه با توافق ایران با قدرت‌های جهانی باشد تاثیر مثبت خود را در اقتصاد و بالطبع بخش مسکن ایجاد خواهد کرد.

به گفته شقاقی، با امضای برجام احتمالا در آینده سرمایه‌ها از بخش سکه و ارز بیرون می‌آید و به سوی بازار مسکن روانه خواهد شد و تولید مسکن کم‌متراژ و متوسط متراژ رونق خواهد گرفت.

این کارشناس مسکن به بحث «اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم» اشاره و خاطرنشان کرد: این قانون همانند قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند عامل بازدارنده برای تولید مسکن باشد و ممکن است تولید یک میلیون خانه در سال را با چالش مواجه کند.

وی یادآور شد: به یاد داریم زمانی که قانون مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد کل بازار مسکن را دچار رکود کرد؛ چرا که فروشندگان می‌خواستند هزینه‌های مالیات را روی ملک بکشند و خریداران مقاومت می‌کردند.

شقاقی در پیش‌بینی از وضعیت آینده مسکن گفت: به اعتقاد من در کوتاه مدت تحرک آن‌چنانی در بخش مسکن نخواهیم داشت اما طی یکی دو سال آینده بازار مسکن به رونق خواهد رسید. در حال حاضر مردم شاهد تحولات اطراف هستند تا بعد از نهایی شدن توافق هسته‌یی و تثبیت شرایط اقتصادی به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بپردازند.

۱۳۹۴/۷/۴

اخبار مرتبط