6 ماه حبس برای عامل تولید غیرقانونی زغال

عامل تولید غیرقانونی زغال در خمینی شهر به تحمل شش ماه حبس محكوم شد.

به گزارش نما به نقل از دیده‌بان حیات وحش ایران در پی شکایت اداره محیط‌زیست خمینی‌شهر اصفهان از فعالیت‌های غیرقانونی یک کارگاه تولید زغال در این شهر، صاحب این کارگاه به دادگاه احضار شد. رئیس اداره محیط‌زیست شهر خمینی‌شهر در این‌باره گفت: در جریان رسیدگی به این پرونده در دادسرای کیفری خمینی‌شهر، دادگاه با توجه به محتویات پرونده، گزارش پلیس و اعترافات متهم، جرم وی را تأیید کرد.



حسین خادمی اظهار داشت: دادگاه با استناد به تبصره 2 ماده 688 قانون مجازات اسلامی مجرم را به تحمل شش ماه حبس تعزیری – زندان غیرقابل خرید – محکوم کرد. براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی، مرتکبین هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شود چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات دیگری نباشند، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد. طبق تبصره الف همین قانون، تشخیص اینکه چنین اقدامی تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود یا خیر برعهده یکی از سازمان‌های حفاظت محیط‌ زیست، دامپزشکی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.


حکم صادر شده مجازاتی قاطع و کم‌نظیر در این زمینه محسوب می‌شود چرا که عاملان تولید غیرقانونی زغال اکثراً پس از معرفی به دادگاه به پرداخت جریمه‌های نقدی بسیار ناچیز محکوم می‌شوند. متأسفانه قطع غیرقانونی درختان بلوط و تبدیل آنها به زغال به تجارتی پرسود و بسیار زیان‌آور در استان‌های غربی و مرکزی کشور در حاشیه زاگرس تبدیل شده است.


این اقدام علاوه‌بر نابودی جنگل‌های زاگرس غرب، موجب ایجاد آلودگی خاک و هوا حین پروسه تولید زغال نیز می‌شود.
مبارزه قاطع و بازدارنده با این پدیده شوم و بسیار رایج تنها با هماهنگی و جدیت سازمان محیط‌ زیست، سازمان جنگل‌ها، وزارت بهداشت و دستگاه قضایی میسر است.

۱۳۹۴/۷/۵

اخبار مرتبط