تله‌گذاری آمریكایی‌ها برای هیئت ایرانی در نیویورك

مقامات آمریكایی رویكرد فریبكارانه برای دور زدن سیاست‌های جمهوری اسلامی را از سر گرفته‌اند.

به گزارش نما، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: مقامات آمریکایی رویکرد فریبکارانه برای دور زدن سیاست‌های جمهوری اسلامی را از سر گرفته‌اند.


وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکاضمن سخنانی گفت: دولت آمریکا آماده است با ایران در مورد یافتن راه حل بحران سوریه گفت‌وگو کند.


وی گفت: این موضوع در دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سازمان ملل مطرح خواهد شد.


شرمن افزود: به هر حال بحران سوریه نمی‌تواند بدون مشورت با ایران حل شود چون براساس مقتضیات کنونی چنین مذاکراتی منطقی خواهد بود.


رهبر معظم انقلاب پیش از این چند بار تأکید کردند که مذاکرات با آمریکا صرفاً بر سر موضوع هسته‌ای بوده که تمام شده و وزارت خارجه مجاز به مذاکره دیگری با آمریکا نیست. این تصمیم از جمله به سوابق فریبکاری و بدعهدی آمریکا در برخی مذاکرات موردی بر سر افغانستان و عراق برمی‌گردد. شهریور سال 94 پس از آن که مقامات آمریکایی مدعی شدند از ایران برای حضور در نشست پاریس (با موضوع مقابله با داعش) دعوت نمی‌کنند، با روشنگری رهبر معظم انقلاب مواجه شدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن زمان سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، فرمودند: «اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته‌جمعی مأیوس می‌شود، مایه افتخار ما است و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم.»


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سپس به منظور نشان دادن دروغ‌گویی آمریکایی‌ها برای مبارزه با داعش، جزئیاتی را از پشت پرده این ماجرا بیان کردند و گفتند: «در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند. سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست‌آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.»


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: «همین وزیر امور خارجه آمریکا، شخصاً به آقای دکتر ظریف درخواست داده بود که بیایید در قضیه داعش با ما همکاری کنید اما دکتر ظریف درخواست او را رد کرده بود.»


رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آمریکا در خصوص مبارزه با داعش، گفتند: «اکنون آنها به دروغ می‌گویند که ما ایران را در ائتلاف شرکت نخواهیم داد در حالی که ایران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در چنین ائتلافی اعلام کرده بود. آمریکایی‌ها قبلاً نیز با سر و صدای فراوان و با حضور چندین کشور، یک ائتلاف بر ضد سوریه تشکیل دادند اما هیچ غلطی نتوانستند بکنند و در مورد عراق نیز وضعیت به همین گونه خواهد بود.»


بهمن سال 92 نیز آمریکایی‌ها شامورتی‌بازی مشابهی را بر صلح نشست ژنو 2 (درباره سوریه) ترتیب دادند و پس از اتخاذ برخی مواضع زیگزاگ، دعوت بان‌کی‌مون از ایران را به هم زدند و گفتند که از ایران برای حضور در این نشست دعوت نمی‌کنند. بلافاصله پس از این موضع، رسانه‌های غربی تصریح کردند عدم حضور ایران، کوبیدن میخ بر تابوت نشست ژنو است.


آمریکایی‌ها 13-14 سال پیش از این نیز با وجود پاره‌ای مذاکرات و استفاده از کمک‌های دولت خاتمی در اشغال افغانستان، ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کردند.


اکنون هم واقعیت این است که حامیان آمریکایی تروریست‌ها در عراق و سوریه، هیچ قصدی برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشورها ندارند بلکه درصددند با استفاده از ظرفیت کشورهایی نظیر ایران، به محور مقاومت که آمریکا را در 15 سال گذشته مستأصل و بیچاره کرده، ضربه بزنند و چنین القا کنند جمهوری اسلامی ایران پشت آنها را خالی کرده است.


یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب 18 شهریور ماه امسال در دیدار اقشار مختلف مردم تأکید کردند: «آمریکا دشمنی خودش را پنهان هم نمی‌کند. بله، تقسیم وظایف می‌کنند؛ یکی لبخند می‌زند، یکی مصوبه علیه جمهوری اسلامی تهیه می‌کند و دنبال می‌کند؛ این به نحوی تقسیم وظایف است. دنبال چیزی به نام مذاکره با ایرانند؛ مذاکره بهانه است، مذاکره وسیله برای نفوذ است، مذاکره وسیله برای تحمیل خواستها است. ما فقط در قضیه هسته‌ای به دلایل مشخصی که مکرر هم این دلایل را ذکر کرده‌ایم، موافقت کردیم بروند مذاکره کنند؛ خب مذاکره کردند. بحمدالله مذاکره کنندگان ما هم در این عرصه خوب ظاهر شدند؛ اما در عرصه‌های دیگر ما اجازه مذاکره ندادیم و با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم؛ با همه دنیا ما مذاکره می‌کنیم، ]اما[ با آمریکا نمی‌کنیم. ما اهل مذاکره‌ایم، اهل تفاهمیم؛ هم مذاکرات در سطح دولتها، هم مذاکرات در سطح اقوام، هم مذاکرات در سطح ادیان؛ ما اهل مذاکره‌ایم و با همه مذاکره می‌کنیم جز با آمریکا؛ و البته رژیم صهیونیستی بجای خود محفوظ که اصل وجود رژیم صهیونیستی، وجود نامشروع و دولت جعلی است.»

۱۳۹۴/۷/۷

اخبار مرتبط