داعش تویوتاهایش را از كجا می آورد؟

وزارت خزانه داری امریكا به تازگی این سوال را مطرح كرده كه چگونه گروه تروریستی داعش به خودروهای تویوتا دسترسی پیدا كرده است.

به گزارش نما به نقل از شبکه پرس تی وی، داعش به تازگی در فیلم ویدئویی تبلیغاتی خود شمار زیادی خودروی تویوتا را به نمایش گذاشته است.

شرکت تویوتا در بیانیه‌ای اعلام کرد بررسی ورود سرمایه و زنجیره تامین به خاورمیانه جزء سیاست‌های فرامرزی وزارت خزانه داری امریکاست.

اد لوئیس، سخنگوی این شرکت ژاپنی در واشنگتن به شبکه سی‌ان‌ان گفت شرکت تویوتا «به قوانین و مقررات هر کشور یا منطقه‌ای که در آن فعالیت دارد، کاملاً پایبند بوده و فروشندگان و توزیع کنندگان خود را ملزم به رعایت این مسائل کرده است.»

لوئیس اظهار داشت شرکت تویوتا در فرایند تحقیق درباره زنجیره عرضه بین المللی و روند ارسال محصولات این شرکت به خاورمیانه، با وزارت خزانه داری امریکا همکاری می‌کند.

وی تاکید کرد: «یکی از سیاست‌های صریح تویوتا عدم فروش خودرو به افراد و گروه‌های مشکوک است؛ گروه‌هایی که امکان دارد از این خودروها جهت فعالیت‌های چریکی و تروریستی استفاده کنند.»

این مقام تویوتا اذعان کرد ردیابی خودروهای دزدیده شده، یا خودروهایی که توسط خریداران و واسطه‌ها به دیگران فروخته شده‌اند، «غیرممکن» است.

به گفته وی، بسیاری از خودروهای استفاده شده در تبلیغ‌های داعش به بازار امریکا عرضه نمی‌شود.
لوئیس ادامه داد در این تحقیق چندین شرکت خصوصی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: «متوجه شدیم که وزارت خزانه داری امریکا در حال بررسی زنجیره‌های عرضه و روند ارسال کالا به خاورمیانه از جمله موسسه‌های مالی، تولیدکنندگان و شرکت‌های حوزه انرژی است.»

این در حالیست که این وزارتخانه امریکایی اعلام نکرده این اطلاعات را از کدام شرکت‌ها کسب کرده اما می‌گوید تلاش‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سرمایه گذاری داعش همچنان ادامه دارد.

وزارت خزانه داری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در راستای رویکرد متداول خود نسبت به درک بهتر فعالیت‌های اقتصادی و مالی گروه داعش، با همتایان و سهام‍داران بین المللی همکاری نزدیکی داریم.»
منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۳۹۴/۷/۱۶

اخبار مرتبط