عامل تنش‌های اسرائیل-آمریكا طی مذاكرات هسته‌ای

مشاور سابق باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا در امور خاورمیانه در كتاب جدید خود مشاور امنیت ملی كاخ سفید را مسئول تشدید تنش‌ها با اسرائیل در زمان مذاكراتی كه به توافق هسته ای ایران و كشورهای ۱+ ۵ منجر شد دانست.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مشاور سابق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه در کتاب جدید خود سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید را مسئول تشدید تنش ها با اسرائیل در زمان مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ دانست.

دنیس راس در کتاب جدید خود درباره روابط اسرائیل - آمریکا نتیجه‌گیری می‌کند که ذهنیت جنگ طلبانه رایس روابط آسیب دیده با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را بدتر کرد. دنیس راس همچنین می نویسد رایس ، نتانیاهو را به نژادپرستی متهم کرده است.

راس گزارش می دهد که در دولت آمریکا درباره اقدام نظامی علیه ایران برای ممانعت از کسب سلاح هسته ای در صورتی که دیگر مسیرها با شکست مواجه شود دو دستگی ایجاد شده بود. رابرت گیتس وزیر دفاع وقت و ژنرال آدم مایک مولن رئیس ستاد مشترک اعتقاد داشتند که " هم اکنون ما درگیر دو جنگ در منطقه هستیم." اما دنیس راس و هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا نظر متفاوتی داشتند بر این مبنی که برای موفقیت دیپلماسی اجبار ایرانی ها باید باور کنند که ما در صورت شکست دیپلماسی از نیروی قهریه استفاده می کنیم.

دیپلمات ارشد سابق آمریکا در انتقاد از سوزان رایس می نویسد وی اسرائیلی ها را درباره وضعیت مذاکرات هسته ای در بی خبری قرار می داد.

۱۳۹۴/۷/۱۷

اخبار مرتبط