كمبود ویتامین D در بزرگسالان شایع‌تر است

یك كارشناس برنامه سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشكی زنجان گفت: بررسی‌های كشوری حاكی از شیوع بالای كمبود كلسیم و ویتامین D در بزرگسالان است، به نحوی كه بیش از نیمی از جمعیت بزرگسالان با كمبود ویتامین D مواجه هستند.

به گزارش نما، رحیمه حسین‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کمبود این ویتامین، اظهار کرد: ویتامین D علاوه بر نقشی که بر جذب کلسیم، حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان دارد در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت نوع2، و انواع سرطان‌ها و بیماری ام اس موثر است، لذا با توجه به محدود بودن منابع غذایی ویتامین D برنامه مکمل یاری آن جهت گروه سنی میانسالان و سالمندان در سال‌جاری در دستور کار قرار گرفته و هم‌اکنون به همه سالمندان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی مکمل ویتامینD به صورت رایگان عرضه می‌شود.

‌وی با اشاره به تشکیل جلسات راهبردی در این زمینه، افزود: تشکیل کمیته راهبردی سالمندان در استان و شهرستان‌های تابعه از دیگر اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان است که طی جلسه‌های برگزار شده، سند ملی سالمندان تبیین شده و اقدامات مشترکی با سایر ارگان‌های مربوط از قبیل برنامه‌ریزی و انعقاد تفاهم‌نامه مشترک همکاری در حال انجام است که امیدواریم در جلسات آتی امکان عملیاتی شدن مصوبات سند ملی سالمندان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

‌حسین‌خانی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی درباره شیوه زندگی سالم از قبیل رژیم غذایی سالم و متعادل، فعالیت مناسب بدنی، خودداری از استعمال دخانیات و مسائل مهم بهداشتی دیگر از جمله آموزش‌هایی هستند که با آگاهی و کار بست آن در زندگی روزمره می‌توان فرایند پیری را به دورانی مطلوب و لذت‌بخش توام با سلامت تبدیل کرد.

این مسئول با تاکید بر اجرای برنامه‌های مختلف برای سالمندان، یادآور شد: در جهت پیشگیری از بروز بیماری‌های ناتوان‌کننده، بهبود برنامه شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی در سال 1386سیستم بهداشتی ادغام و به‌صورت آموزش گروهی سالمندان در شهرستان‌های تابعه آغاز شد. به طوری که در این برنامه سالمندان به دنبال فراخوان به مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت مراجعه و با شرکت در کلاس‌های آموزشی توصیه‌هایی بسیار ساده، اما مفید و کاربردی برای یک زندگی سالم را می‌آموزند و مهارت لازم برای کاربست آن‌ها را در زندگی فرا می‌گیرند. این برنامه در همه شهرستان‌های استان اجرا می‌شود و تاکنون حدود 37 هزار نفر از سالمندان تحت پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند.

۱۳۹۴/۷/۱۸

اخبار مرتبط