انتخاب ۵ عضو جدید غیردائم شورای امنیت

مجمع عمومی سازمان ملل پس از رای گیری كشورهای مصر، سنگال، ژاپن، اوكراین و اروگوئه را پنج عضو جدید غیردائم شورای امنیت اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما از نیویورک، صبح پنج شنبه به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل درباره انتخاب پنج عضو غیردائم جدید در شورای امنیت رای گیری شد و مصر با 179 رای، سنگال 187 رای، ژاپن 184، اوکراین 177 رای و اروگوئه 185 رای اکثریت آراء را از آن خود کردند.

پنج کشور مصر، سنگال، ژاپن، اوکراین و اروگوئه بنا به تقسیمات جغرافیایی به ترتیب از گروه کشورهای آفریقایی، آسیا و اقیانوسیه، اروپای شرقی و آمریکای لاتین و جزائر کارائیب هستند.

برغم آنکه رقیبی برای کشورهای نامبرده وجود نداشت ولی طبق قوانین سازمان ملل هر یک از آنان موظف به کسب دو سوم آراء یعنی حداقل 129 رای از 193 رای در مجمع عمومی سازمان ملل بود.

سنگال اولین بار است که یکی از کرسی های غیردائم شورای امنیت را از آن خود کرده است ولی مصر، ژاپن، اوکراین و اورگوئه پیش ازاین نیز بارها عضویت غیردائم شورای امنیت را در اختیار داشتند.

پنج عضو جدید غیردائم شورای امنیت هر یک به مدت دو سال یعنی از یکم ژانویه 2016 میلادی، یازدهم دی 1394 تا 31 دسامبر 2017، دهم دی 1396 پنج کرسی شورا را از آن خود خواهند داشت و جایگزین چاد، نیجریه، اردن، شیلی و لیتوانی در شورای امنیت می شوند.

شورای امنیت متشکل از پنج عضو دائم و ده عضو غیردائم است. آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه اعضای دائم شورا و فاتحان جنگ جهانی دوم هستند که از حق وتو نیز برخوردارند.

آنگولا، مالزی، نیوزیلند، اسپانیا و ونزوئلا نیز پنج عضو غیردائم دیگر شورای امنیت هستند که هر یک تا پایان سال 2016 میلادی کرسی ها خود در شورا را حفظ خواهند کرد.

۱۳۹۴/۷/۲۳

اخبار مرتبط