تصویب قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی در یونسكو

سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسكو) قطعنامه پیشنهادی علیه رژیم اسرائیل را تصویب كرده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاري دانشجو، یونسکو امروز (چهارشنبه، 29 مهر) قطعنامه پیشنهادی الجزایر، مصر، کویت، مراکش، تونس و امارات متحده عربی را در اعتراض به اقدامات اسرائیل در بیت‌المقدس، کرانه باختری و غزه تصویب کرد.

با وجود این، گفته می‌شود بندِ بحث‌برانگیز مربوط به تعلق «دیوار ندبه» به مسجدالاقصی در لحظات آخر از این قطعنامه حذف شده است.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده بود که دیوار ندبه (یا دیوار البراق یا دیوار غربی) بخشی جدایی‌ناپذیر از مسجدالاقصی است؛ این بند از قطعنامه خشم مقام‌های تل‌آویو را برانگیخته بود.

یهودیان دیوار ندبه را از آخرین باقی‌مانده‌های معبد سلیمان دانسته و در عبادت روزانه خود از مختصات این مکان به عنوان قبله استفاده می‌کنند. مسلمانان نیز این دیوار را «بُراق» خوانده و معتقدند پیامبر اکرم (ص) مرکب خود را در شب معراج به آن بسته است.

در این قطعنامه همچنین از اقدام اسرائیل برای محدود کردن دسترسی مسلمانان به مسجدالاقصی در ماه گذشته انتقاد شده است.

26 عضو از 58 کشور عضو شورای اجرایی یونسکو از این طرح حمایت کرده و 25 عضو نیز به آن رای ممتنع دادند.

امریکا، انگلیس، آلمان، هلند، جمهوری چک و استونی مخالف این قطعنامه بودند.

این قطعنامه «سرکوب‌های اخیر در شرق اورشلیم (قدس) و کوتاهی رژیم اشغالگر اسرائیل برای توقف حفاری‌ها و فعالیت‌های مداوم در شرق اورشلیم، به ویژه داخل و اطراف شهر قدیمی را به شدت محکوم می‌کند.»

قطعنامه یونسکو همچنین «بازسازی فوری مدارس، دانشگاه‌ها، اماکن میراث فرهنگی، موسسه‌های فرهنگی، مراکز رسانه‌ای و مساجدی را که در جنگ‌های پیاپی اسرائیل علیه غزه آسیب دیده یا تخریب شده‌اند» خواستار شده است.

اسرائیل با محکوم کردن این قطعنامه آن را «تلاشی آشکار برای تحریف تاریخ» خوانده است.

اراضی اشغالی فلسطینیان در هفته‌های اخیر ناآرام و صحنه درگیری نیروهای اسرائیلی با فلسطینیان بوده‌اند.

۱۳۹۴/۷/۲۹

اخبار مرتبط