دربی نگاری نما از منظر اعداد و ارقام

استقلال می برد یا پرسپولیس؟

عکس خبري -استقلال مي برد يا پرسپوليس؟

دوباره استقلال و پرسپولیس در دومین ماه از سومین فصل سال برابر هم قرار می‌گیرند، این هفتمین تقابل دو تیم در این ماه است، كه یادآور برتری پرسپولیس و خاطره‌ای جذاب برای استقلالی‌هاست.

علیرضاحاجی میرزابابا –به گزارش نما ،در آستانه دربی حساس پایتخت هستیم و بدون شک تمام اخبار جراید و کوچه بازار به این بازی حساس ارتباط پیدا می کند. کری های سرخابی ها در این چند روز بسیار بیشتر می شود و همه و همه درباره بازیکنان تیم خود و حریف حرف می زنند. اما چیزی که این دربی را حساس تر کرده حضور مربیان دو تیم است،‌پرویز مظلومی به زعم هوادارن آبی متخصص دربی است و برانکو توانسته تیمی را درست کند که شهامت بردن را به خوبی دارد و تنها تیمی است که در هر ده بازی گذشته در فصل خود توانسته گل بزند، با این خصوصیات بر آن شدیم حاشیه هایی از اعداد و ارقام 80 دربی گذشته پایتخت را به خدمت خوانندگان خود ارایه کنیم
دوباره استقلال و پرسپولیس در دومین ماه از سومین فصل سال برابر هم قرار می‌گیرند، این هفتمین تقابل دو تیم در این ماه است، که یادآور برتری پرسپولیس و خاطره‌ای جذاب برای استقلالی‌هاست.
در مجموع 80 نبرد تاریخی دو تیم، استقلالى‌ها 24 بار و پرسپولیسی‌ها 20 بار پیروز شده‌اند و در 36 بازى دیگر دو تیم به نتیجه تساوى رضایت داده‌اند. در این دیدارها استقلال 73 مرتبه دروازه پرسپولیس را باز کرده و 77 بار دروازه‌اش مقابل بازیکنان سرخپوش گشوده  شده است.

  تساوی سرخابی در آبان ماه
هشتاد و یکمین دربی پایتخت، هفتمین بازی سرخابی‌ها در ماه میانی پاییز است. این برای بیست و پنجمین بار است که پرسپولیس و استقلال در سومین فصل سال رودرروی هم می‌ایستند. در ماه آبان نتایج کسب شده میان دو تیم همه جوره مساوی است. در 6 بازی برگزار شده میان سرخابی‌ها دو بازی به سود استقلال پایان یافته، دو بازی را پرسپولیس برده و دو بازی هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. 5گل‌زده و 5 گل خورده سهم هر دو تیم بوده تا در تعداد گل‌ها هم همه چیز مساوی باشد و عملا تیمی که برنده این بازی باشد سنگینی کفه‌ترازو را به سمت خود بالا می‌کشد.  اولین دربی آبان ماه در روز 25‌آبان 1358 برگزار شد که برابر با دربی بیست و دوم بود و در نهایت با نتیجه یک بر صفر به سود استقلال به پایان رسید. غلامرضا فتح آبادی در دقیقه 42 زننده گل آبی‌پوشان پایتخت بود.  آخرین نبرد سرخابی‌های پایتخت در این ماه هم  روز دوشنبه 16 آبان‌ 1390 برگزار شد که با نتیجه مساوی 2 بر 2 به پایان رسید. سرمربی آن زمان استقلال پرویز مظلومی بود و حمید استیلی هم هدایت سرخپوشان را برعهده داشت. آرش برهانی (33) و حنیف عمران‌زاده (70) برای استقلال و مرحوم هادی نوروزی (7- پنالتی و 47) برای پرسپولیس گلزنی کردند.  همچنین در نبردهای سرخابی‌ها در ماه پائیز، سرخ‌پوشان 8 پیروزی به دست آوردند، سهم آبی پوشان 7 برد بوده و 9 بازی با تساوی به پایان رسیده است. پرسپولیس 24 گل زده به ثمر رسانده و استقلال 22 مرتبه دروازه حریف سنتی را باز کرده است.

  آمارهای جذاب دربی سرخابی‌ها
 اولین تیم برنده جدال استقلال و پرسپولیس، آبی‌پوشان بودند. پس از دو تساوی در نبرد سوم استقلال توانست در سیزدهم مرداد سال 1348 با نتیجه 3 بر یک پرسپولیس را شکست دهد. احمد منشی‌زاده (8)، علی جباری (44) و کارو حق‌وردیان (88) برای استقلال و مرحوم ناظم گنجاپور (72) برای پرسپولیس در این دیدار گلزنی کردند.
  نخستین برتری سرخ‌های پایتخت در دربی هشتم شکل گرفت. پانزدهم بهمن سال 1350 بود که پرسپولیس موفق شد در یک بازی یک ‌طرفه 4 بر یک استقلال را مغلوب کند. زنندگان گل‌های این جدال حسینعلی کلانی (43 و 90)، صفر ایرانپاک (56) و محمود خوردبین (75) برای پرسپولیس و علی جباری (73) برای استقلال بودند.
  همایون بهزادی و ایمون زاید از پرسپولیس تنها بازیکنانی بوده که در دربی هت‌تریک کرده‌اند و عیسی ترائوره اولین خارجی گلزن در دربی لقب گرفته است. مرحوم صفر ایرانپاک با 7 گل زده (همگی برای پرسپولیس)، حسین کلانی با 6 گل زده (همگی برای پرسپولیس) و مهدی هاشمی‌نسب با 5 گل زده (4 گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال) بهترین گلزنان این رقابت تاریخی هستند.
 هرچند داریوش مصطفوی نخستین بازیکنی بود که پیراهن دو تیم را برتن کرد اما غلامرضا فتح‌آبادی، شاهرخ بیانی و مهدی هاشمی‌نسب، در هر دو تیم بازی کرده‌ و گل زده‌اند. هاشمی‌نسب (4 گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال)، فتح‌آبادی (2 گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال) و بیانی 2 گل برای استقلال و یک گل برای پرسپولیس) زده‌اند.
 پرگل‌ترین دیدار دو تیم، روز 16 شهریورماه سال 1352 است که پرسپولیس با 6 گل استقلال را شکست داد. 3 بازی تاریخ دو تیم تا تمام بوده (دربی چهارم، ششم و سی وهشتم) که هر 3 مسابقه با نظر فدراسیون با نتیجه 3 بر صفر به سود استقلال اعلام شد. ضمن اینکه تنها یکبار برنده این رقابت با پنالتی مشخص شد که طی آن در روز 19 اسفندماه سال 67، پرسپولیس با نتیجه 4 بر 2 استقلال را شکست داد.
 سریع‌ترین گل دربی به نام علی سامره ثبت شده که قبل از رسیدن زمان دربی 53 به دقیقه یک، دروازه پرسپولیس را باز کرد. حسینعلی کلانی هم در دقیقه 2 دربی شماره 6، سریع‌ترین گل سرخپوشان را به استقلال زده است. دیرترین گل دربی هم توسط مازیار زارع به ثمر رسید. وی در دقیقه 4+90 شصت و ششمین نبرد سرخابی‌ها گلزنی کرد.
 نخستین داور دربی عبدالرضا موزون بود و بهادرخان از پاکستان، نخستین داور خارجی این بازی. نخستین گل‌زن این بازی هم احمد منشی‌زاده بود که در دقیقه 8 سومین تقابل دو تیم گل زد. کامبیز جمالی در استقلال و همایون بهزادی پرسپولیس هم اولین کاپیتان‌های دو تیم بوده‌اند. رضا وطنخواه هم از پرسپولیس نخستین اخراجی این بازی پرحاشیه نام گرفته است.
 علی پروین با 20 حضور، رکورددار شرکت در این بازی است. علیرضا نیکبخت واحدی با 19 بازی و افشین پیروانی با 18 بازی، در رده‌ بعدی قرار گرفته‌اند که در این بین نیکبخت در دو تیم بازی کرده است. مهدی مهدوی‌کیا و احمدرضا عابدزاده هم مشهورترین بازیکنانی هستند که در دربی طعم شکست را نچشیده است.
 پیروزی‌های با ارزش سرخ‌پوشان در دربی‌های هشتم، دوازدهم، بیست‌وهفتم، چهل‌وسوم و هفتاد‌وچهارم بود که به ترتیب 4 بر یک، 6 بر صفر، 3 بر صفر، 3 بر صفر و 3 بر 2 به سود رخ داد. پیروزی در دربی هفتادوچهارم از آن جهت با ارزش بود که پرسپولیس تا دقیقه 82 دو بر صفر عقب بود و در دقایق باقیمانده موفق شد 3 بار دروازه استقلال را توسط ایمون زاید باز کند.
 دیدارهایی که در آن آبی‌پوشان بردهای خاطره‌انگیزی را کسب کردند در دربی‌های پنجم، بیستم و هفتاد و سوم بود که در آن بازی‌ها استقلالی‌ها با نتایج 3 بر 2، 3 بر صفر و 3 بر صفر پیروز از میدان خارج شدند. اهمیت پیروزی در در دربی پنجم نیز همانند دربی هفتاد و چهارم برای پرسپولیسی‌ها بود چرا که آبی‌پوشان تا دقیقه 73 دو بر صفر عقب بودند و به لطف دو گل‌ دقایق پایانی خود بازی را بردند.
  مهم‌ترین کُری که تماشاگران دو تیم برای هم دارند نیز در نوع خود جالب است. طرفداران سرخ‌پوشان که سال‌هاست با نشان دادن عدد 6 با ارزش‌ترین پیروزی خود را به رخ حریف می‌کشند و حتی کانون هواداران این باشگاه در روز 16 شهریور یادبود این برتری را جشن می‌گیرند. در نقطه مقابل هم تماشاگران آبی‌پوشان هم 4 پیروزی متوالی تیم‌شان را که از دربی 69 به بعد رخ داد را علامت برتری‌شان می‌دانند و با نشان دادن عدد 4 شادی خود را از این بردها نشان می‌دهند.
  آخرین نبرد دو تیم دربی 80 بود که روز جمعه 25 اردیبهشت 1394 در آخرین هفته لیگ چهاردهم برگزار شد و پرسپولیس موفق شد با نتیجه 1 بر صفر استقلال  را شکست دهد. تک گل این دیدار را علی علی‌پور در دقیقه 65 به ثمر رساند. حال باید صبر کرد تا ببینیم روز جمعه 8 آبان ماه 1394 کدام یک از دو تیم برنده این جدال حساس خواهند بود.

۱۳۹۴/۸/۶

اخبار مرتبط