استفاده گروه های مسلح در سوریه از گاز خردل

سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی اعلام كرد گروه های معارض مسلح در سوریه درماه اگوست گذشته از سلاح های شیمیایی استفاده كردند.

به گزارش نما به نقل از العالم، کارشناسان سلاح های شیمیایی در سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی به این نتیجه رسیده اند که عناصر مسلح 21 اگوست در شهر مارع در استان حلب در شمال سوریه از گاز خردل استفاده کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع وابسته به سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی گزارش داد که گاز خردل در21 اوت درشهر مارع در استان حلب در شمال سوریه استفاده شد و این اولین بار است که استفاده از این گاز سمی در سوریه تایید می شود.

یک منبع دیگر اعلام کرد که استفاده از گاز خردل را تایید می کنیم، اما مسؤولان و عاملان آن را مشخص نمی کنیم.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که گروه داعش در درگیری با یک گروه مسلح دیگر نیز از گاز خردل استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش، دست کم دو نفر درمعرض گاز خردل قرار گرفتند و به احتمال زیاد یک نوزاد شیرخواره بر اثر استنشاق آن جان باخت.

گزارشی محرمانه برای کشورهای عضو سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی ارسال شده و این سازمان قرار است اواخر نوامبر در مقر خود در شهر لاهه هلند برای بررسی این گزارش تشکیل جلسه دهد.

فعالان و سازمان های غیردولتی پزشکی اواخر اگوست اعلام کرده بودند که حمله با سلاح های شیمیایی به ده ها نفر دراین شهر آسیب زده است.

سازمان پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرد که 4 شهروند را از یک خانواده که در معرض استفاده این گاز قرار گرفته بودند، درمان کرده است.

این سازمان اعلام کرد که چهار گلوله خمپاره به منزل بیماران که در بیمارستان وابسته به سازمان پزشکان بدون مرز در حلب اصابت کرده بود، زخمی شدند و بعد از انفجار، گازی زردرنگ وارد اتاق نشیمن شد.

به گفته فعالان درآن مکان در آن موقع ، گروه تروریستی داعش بیش از 50 گلوله خمپاره را درآن روز به آن شهر شلیک کرد.

آلمان ها برای اولین بار درسال 1917 در بلژیک از گاز خردل استفاده کردند و سازمان ملل، درسال 1993 استفاده از آن را ممنوع کرد.

۱۳۹۴/۸/۱۵

اخبار مرتبط