نصب چراغ راهنما روی خوراكی ها!

رییس انستیتو تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور ضمن توضیح درباره تدوین تعاریف كالاهای آسیب‌رسان از نصب چراغ راهنمای تغذیه برای تمام كارخانجات تولید غذا تا پایان سال خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رییس انستیتو تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ضمن توضیح درباره تدوین تعاریف کالاهای آسیب‌رسان از نصب چراغ راهنمای تغذیه برای تمام کارخانجات تولید غذا تا پایان سال خبر داد.

دکتر مجید حاجی فرجی درباره نحوه همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با وزارت بهداشت در زمینه کالاهای آسیب‌رسان، گفت: ما در بدنه ماده 37 قانون که اکنون دائمی شده است، جزء اعضای اصلی هستیم و چند ماه قبل هم بررسی و تدوین استانداردهای تعاریف کالاهای آسیب‌رسان از سوی معاونت بهداشت به ما سپرده شد.

وی افزود: بر این اساس با همکاری وزارت بهداشت کارگاه‌ها و همایش‌هایی را برگزار کردیم و برای این کار اخیرا به استان یزد رفتیم که اقدامات خوبی را در این زمینه آغاز کرده‌اند و قرار است گسترش پیدا کند.

حاجی فرجی با بیان اینکه تدوین تعاریف کالاهای آسیب‌رسان بسیار حائز اهمیت است، گفت: مهم است که به چه کالایی آسیب‌رسان می‌گوییم. در ماده قانونی برنامه‌های توسعه ذکر شده که هر سال وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو باید لیستی از فهرست کالاهای آسیب‌رسان ارائه کند تا مردم و کارخانجات بدانند که چه چیزی را به چه صورت تولید کنند. البته این موضوع کار سنگینی است و امیدواریم که پیش رود.

وی در ادمه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره روند برچسب‌گذاری کالاها، اظهار کرد: در زمینه برچسب‌گذاری ما همکار سازمان غذا و دارو و عضو کمیسیون فنی غذا هستیم. این اقدام از بهمن ماه سال گذشته توسط سازمان غذا و دارو آغاز و آموزش‌های لازم به کارخانجات داده شد و چراغ راهنمایی به آنها ارائه شد.

حاجی فرجی همچنین گفت: در نتیجه کارخانجات کار را آغاز کردند و قرار است تا پایان امسال تمام کارخانجاتی که فرآورده صنعتی تولید غذا را دارند، بتوانند این برچسب‌ها را به صورت چراغ راهنمایی نصب کنند تا مردم با یک نگاه متوجه شوند که چه کالایی سالم‌تر است و چه کالایی می‌تواند از بعد چربی، نمک و شکر به خطر نزدیک می‌شود.

وی با بیان اینکه فعلا سه بعد چربی، نمک و شکر بررسی می‌شود،‌ گفت: در موارد دیگر هم به مرور پیش می‌رویم، اما اکنون این سه عنصر مهم است و بسیاری از کارخانجات کار را آغاز کردند و بقیه هم در حال انجامند.

رییس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور تاکید کرد: کارخانجات نمی‌توانند از انجام این کار سرباز زنند؛ چرا که پروانه آنها باید توسط سازمان غذا و دارو تمدید یا مجوز داده شود. البته به آنها زمان لازم داده شده؛ زیرا کار سخت و هزینه‌بری است ولی ابلاغ آن انجام شده و در حال پایش است.

۱۳۹۴/۹/۸

اخبار مرتبط