تصویب لایحه حمایت از معلولان در دولت

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از تصویب لایحه حمایت از معلولان با وجود بار مالی در دولت خبر داد.

به گزارش نما به نقل از صدا و سیما، علي ربيعي به مناسبت روز جهاني معلولان با بيان اينکه تصويب اين لايحه در مجلس برکات زيادي خواهد داشت، گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي و تعاون، کار و رفاه اجتماعي ابعاد مختلف اين لايحه را بررسي کردند و پس از تصويب به مجلس شوراي اسلامي فرستاده شد.

وي با بيان اينکه با تصويب اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي شاهد تغييرات اساسي در زندگي معلولان خواهيم بود گفت: به اين ترتيب معلولاني که قادر به کار کردن نيستند و دريافتي ناچيزي دارند با اين لايحه حداقل دستمزد قانوان کار را خواهند گرفت.

وزير تعاون افزود: در لايحه حمايت از معلولان موضوع آموزش رايگان معلولان ديده شده و همچنين وزارت راه و شهرسازي مکلف شده است در ساخت امکان عمومي و مسکن الزامات حرکت روان معلول را در نظر بگيرد.

ربيعي با بيان اينکه حرکت معلولان در حال حاضر در معابر مناسب نيست گفت: با اين لايحه الزام و اجبار در بخش مناسب سازي معابر صورت خواهد گرفت .

وي افزود :علاوه بر بودجه اي که دولت به بهزيستي مي دهد، بخشودگي هاي بيمه اي براي کارفرماياني که معلولان را جذب مي کنند در اين لايحه ديده شده است.

ربيعي گفت: در اين لايحه تلاش مي‌شود براي خانواده هايي که فرزند معلول دارند به ترتيب تعداد فرزند معلول، آنان را صاحب خانه کنيم و فکر مي کنم تا پايان سال 96 بتوانيم اين امر محقق شود.

وي افزود: روز جهاني معلول فرصتي است تا معلولان توانايي ها، توانمندي ها و آنچه را که در درونشان نهفته است در جامعه بروز دهند و ما هم وظيفه داريم در کنارشان باشيم.

وزير تعاون گفت: دولت تدبير و اميد وظيفه خود مي داند براي بهبود زندگي معلولان در ابعاد فردي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي تلاش کند و در کنار معلولان باشد.

ربيعي اضافه کرد: روز جهاني معلول فرصتي است تا همه شهروندان و ايرانيان به اين موضوع بيانديشند که معلولان نتيجه ازدواج هاي نامناسب و اتفاقات و حوادثي هستند که به علت بي احتياطي و برخي کمبودها به وجود آمده اند .

وي افزود: با توجه به مسايل زيست محيطي شاهد برخي معلوليت هاي جديد هستيم بنابراين بايد بدانيم که همه ما در قبال معلولان مسئول هستيم و اين امري اخلاقي است که شرايطي براي معلولان ايجاد شود تا بتوانند در جامعه راحت‌تر زندگي کنند.

ربيعي گفت: زندگي با معلول و رفتار مناسب با وي مباحثي است که بايد بيش از اين درباره آن در جامعه اطلاع رساني کرد تا معلولان و حتي سالمندان بتوانند از فرصت هاي برابري در جامعه برخوردار شوند.

وزير تعاون افزود: روندي که از سال 93 براي پيشگيري از معلوليت پيش گرفتيم در سال 94 در حال تکميل شدن است بر همين اساس در بخش غربالگري شنوايي سنجي در سال 94 بيش از 90 درصد جامعه هدف پوشش داده شده است.

وي گفت: همچنين در بينايي سنجي با توجه به اينکه کم بينايي و يا تنبلي چشم در صورت تشخيص به موقع از نابينايي جلوگيري مي کند در سال گذشته 75 درصد از جامعه هدف پوشش داده شد که اين ميزان امسال به 87 درصد رسيده است و اميدواريم تا نيمه اول سال 95 بتوانيم اين ميزان را به 100درصد برسانيم.

وزير تعاون افزود: 220 مرکز مشاوره خصوصي ژنتيکي پيش از ازدواج در سراسر کشور با سازمان بهزيستي تفاهمنامه همکاري امضا کردند تا از معلول‌زايي جلوگيري شود برنامه داريم اين تعداد مرکز مشاوره را به هزار مرکز افزايش دهيم .

ربيعي اضافه کرد: امسال وسايل توانبخشي مورد نياز معلولان در هفت استان به طور کامل تامين شد و اين موضوع را با تاکيد آقاي رئيس جمهور در بخش تامين بودجه به 30 استان افزايش خواهيم داد.

وزير تعاون افزود: براي ارائه خدمات يکپارچه به معلولان استانداردي جهاني وجود دارد که اين حرکت از مراکز روستايي به شهري آغاز شده است بر اساس اين طرح، همه مشخصات معلول ثبت و خدمات هدفمندتر و بهتر ارائه مي‌شود.

وي با بيان اينکه درکشور 420 هزار معلول روستايي وجود دارد گفت: امسال توانبخشي را به خانه ها برديم و توانبخشي مبتني بر جامعه و خانواده را در بهزيستي پيگيري کرديم و تلاش مي کنيم به اعضاي خانواده که امکان ارائه فعاليت توانبخشي را در خانه دارند آموزش داده و به آنان حقوق پرداخت مي کنيم .

ربيعي افزود: در بخش اوتيسم هم مراکزي براي اجتماعي شدن اين معلولان در نظر گرفته شده است .

وي گفت: امسال 30 هزار شغل از طريق آموزش معلولان و يا به کارگيري آنان در کارخانه ها ايجاد شده است .

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: روز جهاني معلولان را مغتنم مي شماريم و از همه مردم مي خواهيم در قالب سازمان هاي مردم نهاد، خيريه ها و رفتارهاي اجتماعي به فرزندانمان ياد بدهيم با معلولان مهربان باشند و حقوق معلولان را محترم بشمارند و در محيط هاي عمومي و اداري معلولان را مقدم بشماريم.

۱۳۹۴/۹/۱۲

اخبار مرتبط