نگرانی عربستان از نقش پررنگ ایران در منطقه

ایجاد این ائتلاف گام دیگری در تلاش عربستان برای نقش‌آفرینی به عنوان پلیس منطقه‌ای است. چرا كه ریاض نگران گسترش مداخله ایران، رقیب‌ شیعه‌اش در جهان عرب است.

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی «فایننشال تایمز» ۱۶دسامبر ۲۰۱۵ (۲۵ آذر) در مقاله‌ای به اقدام عربستان سعودی برای تشکیل ائتلاف ضدتروریسم پرداخت و نوشت: «عربستان سعودی از ایجاد «ائتلاف نظامی» کشورهای اسلامی به منظور مبارزه با تروریسم سخن گفته است که این موضوع نشانه دیگری از راهبرد مداخله‌گرایانه فزاینده این کشور پادشاهی است. این ائتلاف در میانه جنگ‌های نیابتی این کشور با ایران و خیزش ستیزه‌جویی سنی ابعاد مهم و پیچیده‌ای دارد. شاهزاده محمد بن ‌سلمان آل‌سعود روز سه‌شنبه اعلام کرد، عربستان به منظور «حمایت از عملیات‌های نظامی در راستای مبارزه با تروریسم» و هماهنگی با «کشورهای دوستدار صلح و نهادهای بین‌المللی» مرکز عملیات‌های مشترک در ریاض ایجاد خواهد کرد.»
در ادامه مقاله آمده است: «ایجاد ائتلاف تحت رهبری عربستان در میانه تلاش‌های میانجی‌گرانه بین‌المللی در جنگ‌های فرقه‌ای منطقه‌ای، مانند جنگ‌های داخلی در سوریه و یمن در دستور کار سعودی‌ها قرار گرفته است. ایجاد این ائتلاف گام دیگری در تلاش عربستان برای نقش‌آفرینی به عنوان پلیس منطقه‌ای است. چرا که ریاض نگران گسترش مداخله ایران، رقیب‌ شیعه‌اش در جهان عرب است.»
در پایان مقاله آمده است: «بسیاری از اعراب معتقدند، جنگ داخلی سوریه و جنگ فرقه‌ای در عراق سبب افراطی شدن جوانان سنی و هدایت آنها به سوی داعش شده است. شاهزاده تورکی بن فیصل، رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان گفته است، جهان اسلام با تهدید داعش روبه‌روست؛ اما در عین حال خواستار سرنگونی اسد به منظور حل‌وفصل ریشه رادیکالیسم سنی است. وی گفت: «بمباران داعش در عراق و سوریه بی‌فایده است؛ زیرا امروز بزرگ‌ترین تروریست شخص اسد است... در صورتی که وی سرنگون نشود، ما همواره با تروریسم روبه‌رو خواهیم بود» این در حالی است که عربستان به دلیل حملات نظامی علیه یمن با انتقادات جدی روبه‌رو شده است.

۱۳۹۴/۹/۲۵

اخبار مرتبط