اروپا با خدمات فناوری از پناهجویان استقبال می‌كند

به گزارش نما - ایران نوشت: پس از حملات تروریستی پاریس، حضور پناهندگان و جنگزدگان در اروپا اهمیت بیشتری پیدا کرد و بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت.

ولی حقیقت این است که از تابستان امسال اروپا در مقابل سیل عظیم پناهجویان سوری شگفت زده شده است بخصوص کشور آلمان برای نخستین بار این تعداد از متقاضیان پناهندگی در مرزهای خود را شاهد است. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده تاکنون بیش از 800 هزار پناهجو وارد آلمان شده‌اند و صنعت فناوری این کشور، فضا را مناسب دیده است تا از این افراد به عنوان نیروی کار ارزان در بخش‌های مختلف خود استفاده کند.

این هفته روزنامه‌های آلمانی اعلام کردند، بخش اعظمی که طی فصل دوم سال 2015 میلادی در صنعت IT آلمان استخدام شدند را پناهجویان و بخصوص مردم سوریه تشکیل می‌دهند و این مسأله نشان داد که ورود افراد مذکور دست‌کم برای صنعت فناوری قوی‌ترین اقتصاد اروپا فواید زیادی را به همراه داشته است.

IT به دنبال پناهجویان
بسیاری از پناهجویان واقعیت‌های تلخ زندگی در کشور خود را کنار گذاشته‌اند تا در کشور جدید با آرامش بیشتر زندگی کنند. این افراد دوری از خانواده فراگیری زبان جدید، زندگی در فرهنگ متفاوت و... را می‌پذیرند تا شرایط بهتری را برای خود فراهم کنند.


«آنک دومشیت-بِرگ» از فعالان حقوق بشر در این خصوص می‌گوید: «در ماه‌های اخیر شاهد ورود تعداد زیادی از پناهجویان به کشورهای اروپایی بوده ایم. این افراد به دنبال زندگی بهتر هستند. بخش اعظم آنها در صنعت فناوری مشغول به کار شده‌اند، ولی باید گفت دستمزد آنها از کارمندان مشابه خود پایین‌تر است و البته سخت‌ترین مشاغل به این افراد واگذار می‌شود.»


آلمان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود و البته به گفته مقام‌های بلندپایه آن، این روزها به یک کمپ بزرگ برای ساماندهی پناهندگان تبدیل شده است و در تمام شهرهای آن پناهجویان دیده می‌شوند. پناهندگان پس از ورود به آلمان از دولت این کشور درخواست کار می‌کنند و البته تسلط نداشتن به زبان آلمانی مهم‌ترین مانعی است که پیش ‌روی آنها قرار دارد. این افراد که در مرحله نخست ورود خود در اردوگاه‌های اختصاصی به‌سر می‌برند، طی چند ماه اخیر با استقبال صنعت فناوری آلمان مواجه شده‌اند تا در آن مشغول به کار شوند.


دومشیت-بِرگ که یکی از مدیران اسبق مایکروسافت هم محسوب می‌شود، این روزها مدیریت گروه پناهندگان هکاتون در شهر برلین را برعهده دارد. او می‌گوید: «به سادگی نمی‌توان مشکل همه این افراد را حل کرد، ولی باید گفت صنعت فناوری بزرگترین راه‌حل در این زمینه بوده و توانسته است تعداد زیادی از پناهندگان را سر و سامان دهد.»


گوشی هوشمند دستیار مطمئن پناهجویان
مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که کشورهای اروپایی باید خدمات فناوری کارآمد را در اختیار این گروه از افراد قرار دهند. بخش اعظم پناهندگان تازه‌وارد به اروپا را جنگزده‌های سوری و عراقی تشکیل می‌دهند که البته بیشتر آنها صاحب گوشی هوشمند هستند و می‌خواهند از خدمات اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوند. «ویولا کلِین» مدیر شرکت نرم‌افزاری Saxonia Systems در این خصوص گفت: «بررسی‌های ما نشان داده است بیش از 80 درصد افرادی که در قالب پناهنده وارد اروپا شده‌اند گوشی هوشمند دارند. این یک ابزار لوکس برای آنها محسوب نمی‌شود. گوشی هوشمند برای پناهندگان خارجی حکم مهم‌ترین ابزار زندگی را دارد تا بتوانند با خانواده خود در ارتباط باشند. این ابزار همچنین روزانه مهم‌ترین اخبار را به اطلاع آنها می‌رساند.»


برای حل این مشکل شرکت Saxonia سرویس جدیدی را با نام Welcome-App راه‌اندازی کرده است که به پناهجویان ساکن آلمان کمک می‌کند تا بتوانند بهترین خدمات اینترنت بی‌سیم در نزدیکی خود را شناسایی کند. دیگر راهکار فناورانه مهم که برای این افراد ارائه شده است Workeer نام دارد که در اصل یک پلتفرم کاریابی است و بجز صنعت فناوری، آخرین فرصت‌های شغلی در دیگر صنایع را هم به اطلاع پناهجویان می‌رساند.


با وجود این به نظر می‌رسد بهترین سرویس در این زمینه را مرکز هکاتون با مدیریت دومشیت- بِرگ ارائه کرده است. این مرکز گروهی متشکل از 300 نفر را تشکیل داده است که البته 40 نفر آنها را پناهندگان تشکیل می‌دهند و به کمک این گروه طرح‌های مختلف برای تأمین فناوری‌ها و دیگر نیازهای مردم تعریف می‌شود. این گروه تاکنون 18 طرح ارائه کرده است که روی آنها کار می‌کند. در بخشی از این فعالیت فقط ایده‌های جدید مطرح می‌شوند و بخش دیگر در قالب استارت ‌آپ شرکت‌های فناورانه کوچک راه‌اندازی می‌کند تا بجز اشتغالزایی بتواند سرویس‌های جدید را در اختیار مردم بگذارد.


از جمله خدمات جدیدی که در این زمینه ارائه شده است Home4Refugees نام دارد. این پلتفرم آنلاین مانند سایت Airbnb فعالیت می‌کند که در آن پناهندگان می‌توانند به آسانی برای خود محل زندگی پیدا کنند. افرادی که تمایل دارند منزل خود را با پناهندگان قسمت کنند نیز این سایت را مورد استقبال قرار داده‌اند.


نگاه جدید فناوری
صنعت جهانی فناوری تاکنون خدمات خود را به گونه‌ای توسعه می‌داد تا ساکنان کشورهای مختلف بسته به محل جغرافیایی خود بتوانند بهترین استفاده را از آن ببرند. اما برای نخستین بار مسأله‌ای با عنوان حضور گسترده پناهندگان در کشورهای غربی هم مطرح شد و این مسأله صنعت فناوری را مجبور کرد محصولات و خدمات ویژه برای این افراد در نظر بگیرد. در حالی که بسیاری از پناهندگان ساکن در کشورهای اروپایی بخصوص آلمان از خدمات فناوری موجود بهره می‌برند، ولی شرکت‌های بزرگی چون گوگل، مایکروسافت و آمازون تصمیم گرفته‌اند خدمات اختصاصی برای این گروه از افراد ارائه دهند. این شرکت‌های بزرگ همکاری‌هایی را با دولت‌های اروپایی آغاز کرده‌اند تا مراکز ویژه ای برای کمک به پناهجویان راه‌اندازی کنند.


از جمله سرویس‌های ارائه شده در این زمینه می‌توان به پلتفرم جدید مایکروسافت اشاره کرد که با همکاری گروه هکاتون در حال توسعه است. این پلتفرم یک پایگاه داده در اختیار دارد که به صورت روزانه به‌روز می‌شود و تمام اطلاعات مربوط به پناهندگان و نیازهای آنها را ساماندهی می‌کند. نسخه نهایی این پلتفرم از اواسط ژانویه 2016 ارائه می‌شود و همه پناهندگانی که در کشور آلمان حضور دارند می‌توانند به صورت رایگان و حتی بدون اینترنت به آن دسترسی داشته باشند و بجز دریافت خدمات اصلی، نیازهای خود را هم روی آن مطرح کنند. این پلتفرم برای پناهندگان هویت و حقوق شهروندی در نظر می‌گیرد و امکان ارتباط میان آنها را هم فراهم می‌کند.


از دیگر طرح‌های مطرح شده در این زمینه می‌توان به طرحی اشاره کرد که به پناهجویان کمک می‌کند به کمک ابزارهای دیجیتالی و خدمات فناوری بتوانند زبان خارجی مورد نیاز را آسان‌تر یاد بگیرند. این طرح که با کمک گوگل توسعه می‌یابد، ابزار مترجم هوشمند را به صورت اختصاصی برای پناهندگان ارائه می‌دهد و البته گروه هکاتون هم ابزار مترجم دیگری را با نام Interpreteer در این زمینه ارائه کرده است. این سیستم می‌تواند اطلاعات موجود در تصاویر، متن‌ها، اطلاعیه‌ها، پیام‌های دولتی و هر آنچه را که برای مهاجران اهمیت دارد ترجمه کند. سیستم دیگری که در این زمینه ارائه شده است EinsteigDeutsch یا «ورود به آلمان» نام دارد که این ابزار موبایلی هم زبان آلمانی را از ابتدا آموزش می‌دهد.


گروه هکاتون یک ابزار آنلاین با نام MapFix هم راه‌اندازی کرده است که با استفاده از نشانه‌ها و نقشه‌های جهانی سعی می‌کند به پناهندگان زبان رسمی کشور آلمان را آموزش دهد و مشکلات موجود را برطرف کند. بنابراین پناهجویان می‌توانند علاوه بر یادگیری زبان، روی نقشه آنلاین تمام مکان‌های مورد نیاز خود را شناسایی کنند و از سوپرمارکت گرفته تا مطب پزشک و ایستگاه اتوبوس را در نزدیکی خود بیابند. نتیجه این ابزارها و خدمات اینترنتی موجب شده است جنگ‌زده‌های سوری و عراقی که هم‌اکنون در آلمان به‌سر می‌برند، تنش کمتری پیش‌روی خود ببینند و فصل جدید زندگی خود را با آرامش بیشتر پیش ببرند.


البته باید گفت بجز طرح‌های مذکور، دولت آلمان هم اقدام‌هایی را در این زمینه انجام داده است. این کشور یک ابزار موبایلی جامع با نام LaGeSoNum ارائه کرده است که به صورت اختصاصی به هر پناهجو اعلام می‌کند چه زمان باید به اداره مهاجرت، مرکز سلامت، آژانس‌های دولتی و... مراجعه کند و چگونه باید مراحل قانونی و اداری خود برای زندگی در کشور آلمان را پیش ببرد. به هر حال، ورود پناهجویان به اروپا بخصوص آلمان که مزایایی برای این افراد به همراه داشته است، برای دولت‌های غربی هم بی‌مزیت نبوده است و حتی بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بیشترین مزیت را دولت‌های اروپایی از این اتفاق برده‌اند.

۱۳۹۴/۹/۲۸

اخبار مرتبط