چالش‌های امنیتی گریبانگیر عربستان سعودی

عربستان سعودی با مجموعه‌ای پیچیده از چالش‌های امنیتی و ركود اقتصادی روبه‌رو است

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «المانیتور» ۳۰ دسامبر ۲۰۱۵ (۹ دی) در مقاله‌ای به چالش‌های امنیتی فزاینده عربستان سعودی پرداخت و نوشت: «عربستان سعودی با مجموعه‌ای پیچیده از چالش‌های امنیتی و رکود اقتصادی روبه‌رو است و پادشاه عربستان باید اولویت‌های سیاست خارجی خود را به دقت متوازن کند. اولویت فوری ریاض جنگ در یمن است. هزینه این جنگ روزانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار، معادل شش میلیارد دلار در ماه است.
در ادامه مقاله آمده است: «حوثی‌ها گویا قصد تسلیم شدن ندارند و رهبر آنها همچنان تندروست. به نظر می‌رسد، این جنگ بن‌بستی خونین به همراه هزینه‌های فاجعه‌بار انسانی در پی خواهد داشت. جهان خارجی توجه چندانی به این مسئله ندارد. در صورتی که ریاض خواهان ایجاد دولتی باثبات و بدون گرایش به سوی تهران باشد، باید میلیاردها دلار هزینه کند.
حفظ حکومتی نظامی در مصر اولویت دیگر سعودی‌هاست. وزیر دفاع سعودی اوایل ماه جاری از قاهره دیدن کرد و قول هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سعودی را در مصر طی پنج سال آینده داد.»
در پایان مقاله آمده است: «پادشاهی سعودی کمک‌های چشمگیری به سایر متحدان کلیدی خود، مانند بحرین، پاکستان و اردن ارائه کرده است. اعلام موضوع ایجاد ائتلاف نظامی اسلامی از جانب سعودی‌ها با هدف مبارزه با تروریسم در راستای تلاش‌های سعودی‌ها به منظور بسیج کشورهای اسلامی برای مقابله با چالش‌های جهانی است. البته در این سازمان جدید عراق و ایران جای ندارند. ریاض ایران را به دلیل حمایت از حوثی‌ها، حزب‌الله و رژیم اسد در سوریه حامی تروریسم می‌داند.»
این در حالی است که حاکمان سعودی بیشترین حمایت‌ها را از تروریسم تکفیری طی سال‌های اخیر داشته‌اند و تشکیل ائتلاف ضدتروریسم به سردمداری این رژیم، نمایش مضحکی بیش نیست.

۱۳۹۴/۱۰/۹

اخبار مرتبط