احتمال توسل بغداد به گزینه نظامی علیه آنكارا

وزیر خارجه عراق با تاكید بر خروج نظامیان تركیه از شمال این كشور به دولت آنكارا هشدار داده است.

به گزارش نما ، ابراهیم الجعفری روز چهارشنبه تصریح کرد در صورتی که نظامیان ترک از خاک عراق خارج نشوند، دولت بغداد ممکن است به گزینه نظامی روی آورد.

جعفری افزود عراق به اتخاذ روش‌های مسالمت آمیز ادامه می‌دهد، اما اگر چاره دیگری نباشد و اگر «جنگ به ما تحمیل شود ما برای حفاظت از حاکمیت خود آن را در نظر خواهیم گرفت.»

جعفری همچنین هفته گذشته در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب با انتقاد از حضور نظامی ترکیه در مناطق شمالی آن کشور گفته بود علی رغم تلاش بغداد برای حفظ روابط دیپلماتیک با آنکارا، ترکیه به وعده‌های خود درباره خارج کردن نیروهایش از خاک عراق عمل نکرده است.»

ترکیه در تاریخ چهارم دسامبر با ادعای آموزش نیروهای پیشمرگه برای مبارزه با ترویست‌های داعش، ۳۰۰ نیروی نظامی با پشتیبانی ۲۰ تا ۲۵ تانک در منطقه بعشیقه در نزدیکی شهر موصل مستقر کرد و هدف از این اقدام را محافظت از مربیان نظامی ترک خواند.
حضور تانک‌های عراق در نزدیکی روستای بامرنی واقع در خاک عراق

از آن زمان تا کنون مقامات ترک به دفعات اظهارات متناقضی در خصوص خروج این نیروها از خاک عراق یا ماندن آنها مطرح کرده اند.

در تازه ترین این اظهارات، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز جمعه گفت این کشور نیروهای خود را از شمال عراق خارج نمی‌کند.

اردوغان گفت این نیروها رزمی نیستند و وظیفۀ آن‌ها حفاظت از مربیان نظامی ترکیه در عراق و کمک به نیروهای کُرد در مبارزه با داعش است.

حضور نظامی ترکیه در عراق با انتقادهای شدید دولت بغداد مواجه شده و مسئولان عراقی به دفعات به دولت آنکارا تذکر داده‌اند که نیروهایش را فورا از عراق خارج کند.

بغداد همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا آنکارا را برای خروج نیروهایش از خاک عراق تحت فشار قرار دهد.

همچنین وزرای خارجه اتحادیه عرب سوم دی با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک عراق، خروج فوری این نیروها را خواستار شدند.

نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب در این نشست مداخله نظامی ترکیه در عراق را «نقض آشکار قوانین بین المللی» توصیف کرد.

۱۳۹۴/۱۰/۹

اخبار مرتبط