رواج لباس هایی با ظاهری اسلامی از طرف یك برند خاص

عکس خبري -رواج لباس هايي با ظاهري اسلامي از طرف يک برند خاص

حضور شركت هایی كه گردانندگان آن بویی از دین و مكتب نبرده اند و حتی نام شركت بر اساس مخفف نام دو همجنسباز (D&G) معرفی می‌شود، شكی نیست كه دغدغه ای برای حركت در مدار ارزش مداری در آن وجود ندارد

سید حسین قائمی- موضوع حجاب و توجه به آن یکی از مواردی است که در کشور ما بسیار مطرح می شود. از بررسی راه کارها تا تولید محصولات همه و همه به نیت ترویج و استقبال بیشتر از این موضوع برگزار می شود. این روزها در حالی که کشورهای غربی بهترین و مؤثرترین راههای رخنه فرهنگی را در کشورهای اسلامی پیدا کردند و می‌خواهند با ابزارهای موجود فرهنگ ناب و اصیل اسلامی و ایرانی را به قهقرا ببرند، هنوز خبرهای تاثیرگذاری از صنعت پوشاک کشور به گوش نمی رسد. البته نمی توان اقدامات موسساتی که در حوزه تولید چادر و برخی ابزارهای مکمل برای حجاب می کوشند را نادیده گرفت. البته به نظر می رسد تولید محصولاتی برای حجاب باید در کنار فرهنگ سازی برای این مدل باشد. فرهنگ سازی که از طریق ابزارها و رسانه های مختلف صورت بگیرد. اما در این بین می توان به هوشمندی دشمن هم اشاره کرد. برای نمونه، شرکت تجاری مدل و لباس دولچه اند گابانا یکی از پرحاشیه ترین سری لباس خود را معرفی کرد. لباس های بلند و پوشیده به شکل عبا در رنگ های مشکی و سفید و بژ با طرح های مختلف که شباهت بسیار زیادی به پوشش زنان محجبه در کشورهای عربی دارد.

این خبری بود که در رسانه ها این روزها منعکس شد. شرکتی که دو همجنسگرا در رأس آن قرار گرفته اند و پس از تسلط و حضور در بازارهای مختلف پوشاک اینبار برای حضور در بازار مسلمانان برنامه ریزی نموده اند. اتفاقی که در صورت استقبال می تواند اثرات جبران ناپذیری را در سبک پوشاک مسلمانان وارد نماید. این واقعه از چند جهت قابل تامل است.

- حضور شرکت هایی که گردانندگان آن بویی از دین و مکتب نبرده اند و حتی نام شرکت بر اساس مخفف نام دو همجنسباز (D&G) معرفی می‌شود، شکی نیست که دغدغه ای برای حرکت در مدار ارزش مداری در آن وجود ندارد و پوشش اسلامی که به عنوان یکی از اصول و ارزشهای دینی مسلمانان در نظر گرفته می شود این بار در معرکه بازار جهانی قرار می گیرد که متولیان آن به موضوعی فراتر از جنبه های مادی آن نمی اندیشند.

به عبارتی دیگر حجاب که اصول و ساختار آن بارها مورد توجه و تاکید دین اسلام واقع شده است و حتی برای سبک حجاب و حدود آن آیات و روایات متعددی وارد شده است در بازارهای امروزی مورد توجه قرار نمی گیرد و فقط آنچه اهمیت پیدا می کند رنگ و لعاب و سبکی است که بیشتر جلوه گری برای مشتری را ایجاد نماید.

- بی توجهی و خواب درازمدت فرهنگ پوشاک کشور در این شرایط بیش از گذشته به چشم می خورد. در حالی که کشورهای غربی بهترین و مؤثرترین راههای رخنه فرهنگی را در کشورهای اسلامی پیدا کرده اند و قصد دارند با ابزارهای موجود فرهنگ ناب و اصیل اسلامی و ایرانی را به قهقرا ببرند، هنوز خبرهای خوشی از صنعت پوشاک کشور به گوش نمی رسد. هر از چند گاهی نمایشگاههایی برپا می شود که یا رنگ و لعاب دینی از آنها پیدا نمی شود یا در صورت عرضه محصولات مطلوب از قیمتهای نامطلوبی برخوردارند که مشتری ترجیح می دهد عطای آن را به لقایش ببخشد. در چنین شرایطی تبلیغات پر زرق و برقی چون شرکتهای این چنینی و حضور مدلینگ آنها در سطح جهان، اثری نامطلوب در خرید و فروش این کالاها خواهد داشت. موضوعی که اگر کماکان با خواب غفلت مسئولین فرهنگی کشور روبرو شود آینده ای اسف بار را می توان برای آن قلمداد کرد. -حمایت از چنین شرکتهایی که پایه و اساس آن برای حمایت از همجسنگرایان تأسیس شده است به نوعی حمایت از تفکرات چنین شرکتهایی محسوب می شود. همانطور که مواردی از تحریمهای کالا در کشورمان برای عدم حمایت از برخی کشورها به منظور عدم انطباق اهداف آنها با اهداف ما مشاهده می شود شرکتهایی که مبانی فکری و غیر اخلاقی آنها آشکارا به عنوان عامل تشکیل شرکتشان اعلام می شود، باید مورد توجه خریداران نیز قرار گیرد. چرا که خرید از چنین شرکتهایی حمایت از امری غیر اخلاقی را در پی خواهد داشت. فرهنگ سازی و داشتن نگاه فرهنگی در این حوزه یکی از ابزارهای مکمل و به نوعی کاتالیزور رسیدن به این مهم است این که در جامعه نگاه به حجاب تقویت شود و به نوعی تغییر کند، می توان با نگاهی به تولید کنندگان این امر را تقویت کرد و از طرف دیگر با نگاهی دقیق تر و هوشمندانه تر در بین تولیدکنندگان محصولات حجاب و حمایت از آنان از طرفی و دقت در واردات و تولید محصولات این چنینی اقدامات مناسبی در مقابل این پدیده انجام داد.

۱۳۹۴/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط