افزایش 6 برابری بودجه موسسه حفظ و نشر آثار امام در سال آینده

در سال های اخیر بودجه برخی نهادهای خاص جنجال زیادی به پا كرد و تا مدت ها در میان رسانه ها مورد بحث و توجه قرار گرفت. اما در دولت یازدهم این نهادهای خبرساز چه سهمی از بودجه كشور داشتند؟

به گزارش نما به نقل از مشرق، هرچند که تعیین بودجه برای دستگاه های مختلف معمولا برآمده از جلسات کارشناسی متعدد بوده و عوامل زیادی از سوی کارشناسان برای انتخاب ارقام بودجه موثر است. اما گاهی اوقات این ارقام از یک بحث بودجه ای و اقتصادی خارج شده و تبدیل به یک جنجال رسانه ای می شود. در سال های اخیر نیز بودجه برخی دستگاه ها تا ماه ها بعد از تصویب بودجه نیز موضوع گزارش ها و مصاحبه های متعدد بوده و بسیاری ردپای سیاست را در این ارقام دخیل می دانند. در ادامه با توجه به بودجه های پیشنهادی دولت در سال های اخیر، به بررسی بودجه برخی از این نهادها پرداخته ایم:

نهاد ریاست جمهوری پیش بسوی صعود

به طور طبیعی نهاد ریاست جمهوری اولین جایی است که هرساله بودجه آن مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد. بودجه نهاد ریاست جمهوری شامل بخش های مختلفی می شود و از فرهنگستان هنر تا دبیرخانه جنبش عدم تعهد و منطقه آزاد قشم تا بخش های مختلف دیگر از این بودجه استفاده می کنند.
افزایش 6 برابری بودجه موسسه حفظ و نشر آثار امام

آمارها نشان می دهد بودجه پیشنهادی دولت برای نهاد ریاست جمهوری بعد از سال ۹۲ با یک کاهش روبرو بوده است. گفتنی است بودجه سال ۹۲ توسط دولت دهم تصویب شده ولی تقریبا توسط دولت یازدهم مورد استفاده قرار گرفته است.

صداوسیما شیب آرام ولی جنجالی!

در سال های اخیر بیشترین جنجال بودجه ای مربوط به صداوسیما است. صداوسیما از کمبود بودجه و گاهی عدم تحقق آن گلایه می کند و از سوی دیگر دولت نگاهی انتقادی به مصرف بودجه در سازمان عریض و طویل صداوسیما دارد.

طبق آمارها بودجه پیشنهادی صداوسیما در زمان دولت یازدهم همیشه با یک شیب ملایم روبرو بوده است. شیبی که با احتساب تورم رقمی ثابت خواهد بود و کاهشی نداشته است. برای سال ۹۵ دولت رقمی معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای صداوسیما کنار گذاشته است.
افزایش 6 برابری بودجه موسسه حفظ و نشر آثار امام

چندی پیش محمدسرافراز دخل و خرج های صداوسیما را لیست کرد. طبق گفته های سرافراز صداوسیما برای حقوق کارمندان و بازنشستگان خود باید سالیانه ۱۴۰۰ میلیارد تومان پول کنار بگذارد و به در مجموع سالی ۳۰۰۰ میلیارد تومان خرج دارد. با این وجود به نظر می رسد سال ۹۵ سرافراز برای تامین باقی بودجه مورد نیاز خود موج تبلیغ آگهی در صداوسیما راه اندازی کند!

رابطه خوب دولت و مجمع و رشد ۳ برابری بودجه

ردیف بودجه مجمع تشخیص برای بخش های مختلفی همچون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع، دبیرخانه و پژوهشکده های مجمع مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند که با توجه به دستگاه های دیگر این بودجه رقم زیادی محسوب نمی شود اما با توجه حجم فعالیت و نیروهای مشغول در این مجمع این رقم می تواند مورد توجه باشد.
افزایش 6 برابری بودجه موسسه حفظ و نشر آثار امام

از آنجایی که رئیس جمهور فعلی تا پیش از دولت یازدهم در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص فعال بوده و برخلاف دولت گذشته رابطه رئیس مجمع تشخیص با رئیس جمهور رابطه خوبی تلقی می شود، می توان رشد ۳ برابری بودجه پیشنهادی دولت برای مجمع تشخیص مصلحت نظام را توجیه کرد.

مجلس شورای اسلامی؛ سقوط بعد از رشد ناگهانی!

مجلس شورای اسلامی بیش از همه دستگاه های دیگر مورد توجه مردم است. تمام جلسات علنی در رادیو برای مردم پخش می شود و مردم توجه بیشتری به عملکرد نماینده شهر خود دارند. به همین دلیل بودجه مجلس نیز سال هاست که مورد توجه رسانه ها و مردم است.
افزایش 6 برابری بودجه موسسه حفظ و نشر آثار امام

بودجه مجلس علاوه بر خرج های عادی مجلس برای بخش های دیگری همچون بخش «کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی»، «دبیرخانه مجالس آسیایی» و بخش «تنقیح قوانین» مورد استفاده قرار می گیرد. امسال بودجه مجلس رشد قابل توجهی را تجربه کرده اما به نظر می رسد سال آینده بودجه مجلس با کاهش روبرو شود. هرچند که در واقع بودجه مجلس برای سال ۹۵ در مجلس نهم تصویب و در مجلس دهم خرج خواهد شد.

افزایش ۶ برابری بودجه موسسه حفظ و نشر

در سال اخیر با رشد قابل توجه بودجه موسسه حفظ و نشر آثار امام، توجه رسانه ها به این بودجه جلب شد. تا جایی که برخی رسانه ها نسبت به بودجه ۲.۵ میلیاردی سایت پرتال این موسسه و بودجه های قابل توجه دیگر برای چاپ کتاب و... اعتراض کردند. هرچند که مسئولین این موسسه هزینه های پژوهشی را در این بودجه موثر می دانند اما هزینه برای سایت های سیاسی و خبری در این بودجه باعث شد تا از حجم انتقادات کاسته نشود.
افزایش 6 برابری بودجه موسسه حفظ و نشر آثار امام

بسیاری افزایش ۶ برابری بودجه پیشنهادی این موسسه را با روابطه حسنه دولت روحانی و مسئولین این موسسه توجیه می کنند.

۱۳۹۴/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط