شرط جدید طالبان؛ حذف از لیست سیاه سازمان ملل

یك عضو ارشد طالبان افغانستان گفته است این گروه پیش از بررسی پیوستن دوباره به مذاكرات صلح، مى خواهد از لیست سیاه سازمان ملل متحد حذف شود.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، پس از ماه‌ها نبرد، در حالى که ولایت هلمند از کنترل دولت افغانستان خارج مى شود و بمب گذارى هاى انتحارى در کابل شدت مى گیرد، افغانستان و همسایگانش سعی دارند مذاکرات از سر گرفته شود.



چشم انداز پیوستن طالبان به مذاکرات روشن نبوده است بخصوص که این گروه با حملات متعدد، حضور نیرومندترى از خود نشان داده است.



با این حال، به گزارش رویترز، یک عضو ارشد گروه طالبان در حاشیه جلسه غیر رسمى شاخه سیاسى آن در قطر گفت اگر شوراى امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه بستن حساب هاى طالبان و محدودیت سفر مقامات ارشد را لغو کند، طالبان ممکن است به مذاکرات ملحق شود.



به گزارش صدای آمریکا، پاکستان میزبانى نخستین دور مذاکرات رسمى بین طالبان و دولت افغانستان را در ژوئیه ٢٠١۵ بر عهده داشت، اما دومین دور پس از مرگ ملا محمد عمر، سرکرده طالبان لغو شد.



مناسبات بین افغانستان و پاکستان در میان شدت گرفتن جنگ بین طالبان و نیروهاى دولت تیره شده است.



بامداد شنبه، فعالان، مقامات سابق افغان و نمایندگان طالبان براى حضور در نشست دو روزه اى براى بررسى راه هاى پایان دادن به جنگ در هتلى در مرکز دوحه پایتخت قطر جمع شدند.



ذبیح الله مجاهد، سخنگوى طالبان گفت جلسه "فرصتى براى ما جهت بیان نظریات مان در باره آینده افغانستان فراهم مى آورد."



دولت افغانستان هیچ مقام رسمى نفرستاده است، اما عمر داوود زى، مشاور اشرف غنى رییس جمهورى و وزیر سابق کشور، حضور داشت.



رویترز به نقل از انور احدی، وزیر سابق دارایی افغانستان، که در مذاکرات دوحه حضور دارد، گفت طالبان تاکنون تمایلى به شرکت در مذاکرات مستقیم نشان نداده است.



رویترز مى گوید حتى اگر طالبان حاضر شود به مذاکرات صلح بپیوندد، آن حضور فقط بخشى از یک جنبش را که براى سرنگونى دولت کابل مى جنگد، نمایندگى خواهد داشت.



۱۳۹۴/۱۱/۴

اخبار مرتبط