اختصاصی نما

نشست صلح ژنو و آینده مبهم بحران سوریه

عکس خبري -نشست صلح ژنو و آينده مبهم بحران سوريه

برخی منابع در محافل معارضان اعلام كردند كه هیئتهایی از سوی قدرتهای بزرگ حامی تروریسم برای آموزش معارضان و ارائه خدمات مشورتی به آنها به ژنو آمده اند.

نشست ژنو ۱ در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ مصادف با ۱۰تیر ۱۳۹۱ به منظور یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به بحران سوریه برگزار شد. در این نشست با وجود تأکید روسیه بر ضرورت شرکت ایران، فشار آمریکا سبب شد تا ایران به منزله یکی از بازیگران کلیدی و تأثیرگذار در سوریه، در این نشست مشارکت نداشته باشد. در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳ مصادف با ۲ بهمن ۱۳۹۲ هم نشست ژنو ۲ برگزار شد. در این نشست برای اولین‌بار، دو طرف بحران، یعنی دولت سوریه و گروه معارض مورد حمایت مخالفان رو به روی هم و پشت میز مذاکره قرار گرفتند. این نشست هم نتوانست به دلایل مختلف نتایج خوبی را در بر داشته باشد.
حالا هیئتی از مخالفان سوریه مستقر در ریاض عصر روز گذشته وارد ژنو شده و نشست ژنو ۳ آغاز شده است. اما خبرها حاكي از آن است كه برخی از معارضان که در نشست ژنو 3 درباره حل بحران سوریه حضور یافته‌اند مواضع ضد و نقیضی دارند و دغدغه آنها تامین منافع کشورهای حامی تروریسم است.
اختلافات شدید بین هیئت‌های معارض و مواضع ضد و نقیض آنها نشان دهنده عدم پایبندی معارضان به دعوتهای سازمان ملل متحد و وعده های این سازمان و عدم توجه آنها به درد و رنج مردم سوریه بر اثر تروریسمی است که قدرتهای منطقه‌ای و بین المللی از آن حمایت می‌کنند.
برخی منابع در محافل معارضان اعلام کردند که هیئتهایی از سوی قدرتهای بزرگ حامی تروریسم برای آموزش معارضان و ارائه خدمات مشورتی به آنها به ژنو آمده اند، امری که نشان دهنده اجرای برنامه های خصمانه علیه ملت سوریه توسط معارضان است.
پیش بینی ها نشان می دهد که روزهای آینده دامنه اختلافات بین معارضان توسعه یابد، به ویژه اینکه وزیر خارجه عربستان در این اثنا تأکید کرده است، بشار اسد باید از قدرت کنار برود، چه از طریق گفت‌و‌گوهای سیاسی و چه با جنگ! این در حالی است که واشنگتن با اعمال فشار به ریاض از معارضان خواسته است، بدون پیش‌شرط به مذاکرات ژنو بروند. همه اینها سبب شده است تا نتایج این نشست در هاله‌ای از ابهام فرو برود.

۱۳۹۴/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط