فرصت ۳ ماهه ایران و تركیه برای توافق بر سر قیمت گاز

وزیر انرژی تركیه گفت ایران و تركیه سه ماه فرصت دارند تا در مورد قیمت گاز به توافق برسند و در غیر این صورت دیوان دواری بین المللی كاهشی ۱۳.۳ تا ۱۵.۸ درصدی را در قیمت گاز ایران تعیین خواهد كرد كه عطف به ما سبق خواهد شد.

به گزارش نما ، تسنیم به نقل از خبرگزاری آناتولی نوشت: وزیر انرژی ترکیه گفت، ایران و ترکیه باید در طی 3 ماه آینده درباره میزان تخفیفی که آنکارا در قیمت گاز از تهران دریافت خواهد کرد، تصمیم گیری کنند.

برات البایراک، وزیر انرژی ترکیه گفت، اگر دو کشور نتوانند روی یک قیمت واحد توافق کنند، دیوان داوری بین المللی تخفیفی 13.3 تا 15.8 درصدی را تعیین خواهد کرد.

وی افزود: «این یک فرآیند محدود است که 2 تا 3 ماه زمان خواهد برد... در طی این بازه زمانی، دو طرف تلاش خواهند کرد درباره یک درصد مشخص به توافق برسد. اگر نتوانستند، دادگاه درباره درصد تخفیف که رقمی بین 13.3 تا 15.8 درصد خواهد بود تصمیم خواهد گرفت.»

هرگونه تصمیم گیری درباره تخفیف قیمت گاز ایران عطف به گذشته خواهد شد و از اول جولای 2011 اعمال می شود. ترکیه سال گذشته 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد کرد.

تهران در سال 2012 اختلاف بر سر قیمت گاز با ترکیه را به یک دیوان داوری بین المللی برده بود.

وزیر انرژی ترکیه افزود: «ما قیمت گاز را به گونه ای تعیین خواهیم کرد که مصرف کنندگان بر اساس تخفیف مشخص شده بر اساس حکم دادگاه از آن استفاده کنند.»

روز گذشته یک مقام نفتی ایران از صدور حکم دیوان داوری بین المللی علیه ایران و محکومیت ایران به پرداخت 1 میلیارد دلار به ترکیه خبر داده بود. ترکیه با ادعای بالا بودن قیمت گاز ایران به داوری بین المللی مراجعه کرده بود.

۱۳۹۴/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط