«اوباما» امروز به كوبا می‌رود

رسانه ونزوئلایی «تله سور» گزارش داد كه رئیس جمهور آمریكا امروز وارد «هاوانا»، پایتخت كوبا خواهد شد و با همتای كوبایی خود دیدار خواهد كرد.

به گزارش نما، در آمریکای لاتین به نقل از «تله سور»، طبق گزارش‌های دریافتی «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا امروز وارد کوبا خواهد شد. «اوباما» با این سفر تاریخی سه روزه اولین رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که پس از 88 سال به این کشور آمریکای لاتینی سفر می‌کند.

وزارت امور خارجه کوبا در گزارشی اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا در سفر خود با «رائول کاسترو»، رئیس جمهور کوبا دیدار خواهد کرد.

در این راستا «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا که اوباما را در سفر به کوبا همراهی می‌کند، در 21 مارس سالجاری (2 فروردین 95) در «هاوانا»،پایتخت کوبا با مذاکره کنندگان مذاکرات صلح کلمبیا تشکیل جلسه خواهد داد.

پیش از دیدار روسای جمهور کوبا و آمریکا نمایندگان دو کشور یادداشت تفاهمی درباره ایمنی دریایی امضا کردند.

وزارت خزانه داری آمریکا روز 15 مارس سال جاری (25 اسفند 94) در گزارشی از وضع مقررات جدیدی به منظور اعمال برخی تغییرات جزئی در تحریم‌های این کشور علیه کوبا خبر داد در حالی که بدنه اصلی تحریم‌های اقتصادی، تجاری و مالی این کشور علیه «هاوانا» همچنان به قوت خود باقی مانده است.

در حال حاضر آمریکا با وضع برخی قوانین اجازه سفر گروهی شهروندان آمریکایی به کوبا را فراهم کرده است اما از این پس آمریکایی‌ها می‌توانند به تنهایی به این کشور آمریکای جنوبی سفر کنند در حالی که تحریم‌های توریستی کوبا هنوز به قوت خود باقی است و تنها کنگره آمریکا قادر به حذف آن است؛ «برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا در این راستا عدم حذف تحریم‌های توریسمی آمریکا علیه کشورش را ناعادلانه خواند.

آمریکا و کوبا دو دشمن سابق جنگ سرد پس از نیم قرن متارکه اکنون بار دیگر روابط خود را آغاز کرده‌اند.

«اوباما» و «کاسترو»، در دسامبر سال 2014 در خبری غیرمنتظره از قصد برای عادی‌سازی روابط دو کشور بعد از 54 سال روابط خصمانه خبر داده بودند.

دو کشور در ماه جولای سال 2015، با بازگشایی سفارت‌های یکدیگر روابط دیپلماتیک را از سرگرفتند. آمریکا علی‌رغم این هنوز تحریم‌های تجاری علیه کوبا را رفع نکرده است.

منبع: فارس

۱۳۹۵/۱/۱

اخبار مرتبط