بزرگترین بازارچه‌های صنایع دستی جهان در ایران

معاون صنایع دستی كشور در بازدید نوروزی خود از بازارچه‌های صنایع دستی در برخی استان‌ها، از فعالیت هنرمندان در بیش از شش هزار غرفه در بازارچه‌هایی كه بزرگترین در كشور و حتی در جهان هستند، خبر داد.

به گزارش نما، بهمن نامور مطلق درباره ارزیابی‌اش از بازدیدهای استانی خود از آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی اظهار کرد: بارش برف و باران مقداری منجر به کاهش اولیه تعداد گردشگران شد، اما با بهبود وضعیت هوا، نوروزگردها کم‌کم وارد این استان‌ها می‌شوند.

او با بیان این‌که واژه نوروزگرد را جایگزین گردشگر کرده‌ام، گفت: بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته‌ای با نظارت معاونت صنایع دستی برگزار می‌شوند. بیش از 550 بازارچه نوروزی زیر نظر معاونت صنایع دستی برگزار می‌شود و بخشی از آن‌ها که به‌صورت یک‌شکل در استان‌ها برگزار می‌شوند با نظارت دقیق‌تر این معاونت برپا شده‌اند.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: به‌جز بازارچه‌های که زیر نظر معاونت صنایع دستی برگزار می‌شوند، بازارچه‌هایی را هم شهرداری‌ها برپا کرده‌اند. ما 550 بازارچه داریم و حدس می‌زنیم ارگان‌های دیگر هم به همین اندازه بازارچه صنایع دستی داشته باشند که برخی از آن‌ها با ما هماهنگ هستند و برخی دیگر بدون هماهنگی با معاونت صنایع دستی این کار را انجام می‌دهند و ما هم مانعی برای آن‌ها ایجاد نکرده‌ایم.

نامور مطلق درباره نظارت بر بازارچه‌های صنایع دستی در استان‌ها، گفت: معاونت صنایع دستی روی بازارچه‌هایی که برپا کرده، نظارت دارد و امیدواریم هر چه جلوتر می‌رویم نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشیم. هنرمندان در بیش از شش هزار غرفه در این بازارچه‌ها که بزرگترین در ایران و حتی جهان هستند در حال فعالیت‌اند و گردش مالی قابل توجهی هم برای آن‌ها دارد. در برخی نقاط از جمله مازندران، کرمانشاه، گیلان، گلستان، سمنان، فارس و یزد به‌دلیل تردد، تعداد بیشتری غرفه صنایع دستی داریم.

او بیان کرد: ما در بازارچه‌هایی که به‌صورت یک‌شکل در کشور برگزار می‌شوند ارزیاب قیمت داریم. در موارد دیگر هم با قیمت‌های نامتعارف برخورد می‌کنیم. قیمت‌گذاری در حوزه صنایع دستی کمی پیچیده است چون پارامترهای زیادی را دربر می‌گیرد. به همین دلیل برای معاونت صنایع دستی ساده نیست که همه‌ی آن‌ها را با هم تحت پوشش قرار دهد.

معاون صنایع دستی کشور درباره نظارت این معاونت بر دست‌فروشانی که در سایت‌های تاریخی، صنایع دستی غیر ایرانی را عرضه می‌کنند، اظهار کرد: ما از نظر قانونی روی این افراد نظارت نداریم. کاری که دست‌فروشان انجام می‌دهند کاملا غیرقانونی است؛ اما درباره فروشگاهی که صنایع دستی غیرایرانی عرضه می‌کند، با کمک ستاد مبارزه با کالای قاچاق، تلاش می‌کنیم از این موضوع جلوگیری کنیم.

معاون صنایع دستی تا کنون از بازارچه‌های صنایع دستی دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی دیدن کرده و قرار است در روزهای آینده به بازارچه‌های صنایع دستی استان‌های اردبیل و گیلان نیز برود.
منبع: ایسنا

۱۳۹۵/۱/۳

اخبار مرتبط