احمدی؛عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با نما:

دكترین موشكی ایران قابل معامله نیست

عکس خبري -دکترين موشکي ايران قابل معامله نيست

به موجب برجام، برنامه های موشكی جمهوری اسلامی ایران جز تعهدات برجام نبوده و نخواهد بود.

حجت الاسلام وحید احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه برنامه های موشکی جمهوری اسلامی جز تعهدات برجام نیست و نخواهدبود، درگفتگو با خبرنگار نما اظهار داشت: به موجب برجام، برنامه های موشکی جمهوری اسلامی ایران جز تعهدات برجام نبوده و نخواهد بود. تنها در قطعنامه 2231 که بعد از برجام تصویب شد، اسمی از موشک های بالستیک آورده شده است.
وی افزود: درهمان مقطع زمانی جمهوری اسلامی ایران طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد، تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد، کسی درمسائل امنیتی و دفاعی آن دخالت کند. بنابراین براساس آنکه موضوع موشک¬های جمهوری اسلامی ایران به عنوان بنیه دفاعی در جهت تقویت امنیت کشور است ، این موضوع قابل طرح نیست.
نماینده مردم کنگاور با اشاره به اقدامات اخیر آمریکایی ها ،آنها را ناقض برجام دانست و یادآور شد: نکته ای که حایز اهمیت آن است که آمریکاییها نقض کننده برجام هستند و این موضوع در موارد متعدد مشاهده شده است. ازجمله تصویب قانون منع و محدودیت صدور روادید در 38 کشور دنیا، مبنی بر اینکه اگر آنها به چندین کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران سفر کنند و مجبور به دریافت ویزا باشند، روادیدی به آنها داده نمی شود. این محدودیت با آنچه که در برجام آمده مبنی بر اینکه طرفین حق ندارند، به اقداماتی دست بزنند که موجب تضعیف برجام بشود، مغایرت دارد؛ لذا آمریکایی ها ناقض برجام هستند.
وی ادامه داد: آمریکایی ها در لوایح بعدی خود نیز ادعاهایی را مطرح کردند که این مسئله به موجب بند نامبرده، نقض برجام است. بنابراین معتقدم که دولت در این موارد به طور جدی موضع گیری کند و تکلیف را خود را نسبت به این موارد روشن کند.
این کارشناس مسائل حقوقی در عرصه بین الملل خاطر نشان کرد: با توجه به مباحثی که اخیرا از جناب آمریکایی ها علیه جمهوری ایران عنوان شده، آنها برجام را در زمینه تحریم ها اجرایی نخواهند کرد. درست است که تحریم ها را بر روی کاغذ تعلیق کردند اما هنوز وارد فاز اجرایی و عملیاتی نشده است. لذا معتقدم که نظارت بر برجام و گروه رصدی که این وظیفه را بر عهده دارد تا کار را بررسی کند، هر چه زودتر این موارد نقض را بررسی و نتیجه آن را به ملت گزارش دهد؛ توصیه می شود دولت نیز تا فرصت ها از دست نرفته، تصمیم عاجلی برای این ماجرا بگیرد.
وی با اشاره به محکومیت ایران در حادثه 11 سپتامبر تصریح کرد: ماجرایی که دادگاه آمریکایی بر علیه ایران مطرح کرده و جمهوری اسلامی را در حادثه 11 سپتامبر محکوم کرد؛ ازعجائب روزگار است! چرا که اتفاق در محل دیگری رخ داده و متهمین آن متعلق به جای دیگری است، ضمن اینکه که تاکنون هیچ¬ کشوری نتوانسته ادعا کند که ایران کوچک ترین نقش را در این حادثه داشته است؟! اما می بینیم که آمریکایی ها به راحتی چنین ادعایی را مطرح می کنند؛ که این چیزی جز، خباثت آنها را نمی رساند.
احمدی تأکید کرد: این محکومیت که برخلاف مواضع بین الملل و عرف دیپلماسی و حقوقی دنیا است، اوج کینه آمریکایی¬ها را برای دشمنی با ایران نشان می¬دهد که آنها هرچه از دست¬شان بر بیاید و احساس کنند که می توانند برعلیه جمهوری اسلامی به کار گیرند، مضایقه نخواهند کرد. این نکته¬ای است که بارها از سوی مقام معظم رهبری گوشزد شده¬است. بنابراین مسئولینی که ممکن است ذهنیت سازشکارانه¬ای به خود گرفته باشند، باید مواظب باشند که غربی¬ها و دشمن ما آمریکا برای ضربه زدن به ایران از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نخواهد کرد.

۱۳۹۵/۱/۱۲

اخبار مرتبط