آخرین وضعیت نیروهای روسیه در خاك سوریه

یك فرمانده ارشد نظامی روسیه می‌گوید این كشور یك گروه از نیروهای ویژه خود را برای انجام عملیات «شناسایی و دیگر وظایف ویژه» در خاك سوریه مستقر كرده است.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی، سرهنگ الکساندر دوُرنیک از فرماندهان نیروی کمکی روسیه در سوریه برای اولین بار تایید کرد که نیروهای زمینی روسیه در خاک سوریه حضور دارند و فعالیت می‌کنند.

دوُرنیک در مصاحبه با روزنامه روسیسکایا گازتا گفت: «قصد پنهان کردن این واقعیت را ندارم که نیروهای عملیات ویژه ما در حال کار در قلمرو سوریه هستند. آنها در حال انجام (عملیات) کنترل و شناسایی قبل از حملات هوایی روسیه، هدایت هواپیماها به سوی اهداف در مناطق دور افتاده و همچنین انجام سایر وظایف خاص هستند.»

این فرمانده روس افزود مشاوران نظامی این کشور همچنین «در طراحی و هدایت جنگ علیه تروریست‌ها در حال کمک به همکاران سوری خود هستند» و به آنها کار با ادوات نظامی روسی را آموزش می‌دهند.

گفته شده تاکنون دستکم 6 پرسنل نظامی اعزامی روسیه به سوریه کشته شده‌اند.

تائید حضور نظامی روسیه در خاک سوریه تنها چند روز پس از آن است که روسیه به امریکا هشدار داد ممکن است علیه طرفهای درگیر در سوریه که آتش بس را نقض می‌کنند، به زور متوسل شود.

ژنرال سرگئی رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت در صورتی که مسکو واکنشی را از جانب امریکا در قبال پیشنهادهای طرف روسی درباره نظارت بر روند آتش بس شاهد نباشد، این کشور از روز سه شنبه (3 فروردین) اقدامات یکجانبه خود را آغاز خواهد کرد.

گفتنی است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز 24 اسفند دستور خروج بخش عمده‌ای از نیروهای روس از سوریه را صادر کرد اما سه روز بعد تاکید کرد نیروهای نظامی روس قادر هستند در هر زمان که لازم باشد ظرف چند ساعت به هر نقطه‌ای از منطقه اعزام شوند.

پوتین گفت: «مسکو همچنان به حمایت تاکتیکی و لجستیکی از ارتش سوریه از جمله حمایت مستقیم هوایی و عملیات شناسایی در نبرد با گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد.»

آمریکا ضمن استقبال از خروج بخشی از نیروهای رزمی روسیه این اقدام را «فرصتی برای حل بحران سوریه» دانسته بود.

روسیه از 8 مهر ماه 1394 با مجوز دولت دمشق حملات هوایی خود به مواضع گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره را در سوریه آغاز کرده است. مسکو بارها تصریح کرد تنها مواضع تروریستی را در این کشور هدف قرار داده است.

پشتیبانی هوایی روسیه از نیروهای دولت سوریه، مسیر را برای ادامۀ پیشروی‌های ارتش این کشور علیه گروه‌های تروریستی هموار کرد.

۱۳۹۵/۱/۵

اخبار مرتبط