مديران ورزش ما كجا هستند؟

انتقاد محمد بنا از رویه موجود در ورزش ایران

عکس خبري -انتقاد محمد بنا از رويه موجود در ورزش ايران

سرمربی تیم ملی كشتی فرنگی با انتقاد از رویه موجود در ورزش ایران گفت: نمی‌دانم مدیران ورزش ما كجا هستند كه اتفاقاتی نظیر رای نیاوردن خادم در هیئت رئیسه فیلا رخ می‌دهد.


به گزارش نما، محمد بنا در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین شرایط فرنگی کاران کشورمان در آستانه المپیک اظهار داشت: همه بچه ها در شرایط ایده آلی هستند و انگیزه فراوانی دارند تا مقابل حریفان خود صف آرایی کنند و به مدال برسند.

وی ادامه داد: شرایط تمرینی خوبی در لندن داشته ایم و طبق برنامه کارمان را پیش می بریم، امیدوارم فرنگی کاران ما بتوانند با چند مدال خوش‌رنگ دل میلیون ها ایرانی را شاد کنند.

بنا درباره برگزاری انتخابات اعضای هیئت رئیسه فیلا و رای نیاوردن امیر رضا خادم در این انتخابات عنوان کرد: ما تصمیم می گیریم که در کمتر از یک ماه نماینده خود را وارد فیلا کنیم، در حالی که چنین شرایطی درست نیست و برای رسیدن به این هدف باید حداقل 3 یا 4 سال سرمایه گذاری کنیم. در چند سال اخیر فقط سعی کرده ایم مهره های خودمان را بسوزانیم؛ یک مدت اولیا، توکل، میر روشن یا خالدی می آیند اما شکل بین المللی رایزنی ها این طور نیست.

وی افزود: اینکه ما یک جایگاه را در یک کرسی بزرگ جهانی از دست می دهیم بدین شکل نیست که در کمتر از یک ماه یک فرد بزرگ مانند امیر رضا خادم که در کشتی جهان از اعتبار بالایی برخوردار است را جایگزین کنیم، بلکه برای حفظ کرسی یا کسب صندلی های بیشتر باید سرمایه گذاری کنیم و مدیریت بلند مدت انجام دهیم.

سرمربی تیم ملی فرنگی ایران تاکید کرد: حریفان ما سال ها روی نامزدهای خود کار کرده اند و توانسته اند صاحب کرسی شوند. برخی کشورها مانند آذربایجان، ترکیه و قطر پول فراوانی به فیلا می دهند و یک جایگاه می گیرند. اگر بخواهیم بگوییم خادم را داریم که آدم بزرگی است و در ایران هم خیلی معروف است و یا عناوین زیادی کسب کرده، هرگز جایگاهی در فیلا به ما نخواهند داد.

بنا در پاسخ به این سوال که چرا باید قطر در فیلا کرسی داشته باشد، اما ایران که در کشتی جهان صاحب سبک است جایگاهی ندارد، گفت: چند وقت پیش اعلام کردم که مارتینی رئیس فیلا به خودم گفت قطر هم نفت دارد، ایران هم نفت دارد، اما قطری ها پول خرج می کنند، ولی ایران هزینه نمی کند. مارتینتی به من گفت که چرا قطر برای کشتی هزینه می کند، اما ایران این کار را انجام نمی دهد. او به من تاکید کرد که اگر قطر می آید صاحب جایگاه می شود، به این خاطر است که پول می دهند و شما هیچ کاری نمی کنید. ما می خواهیم با ذهنیت اینکه صاحب کشتی هستیم که به نظرم چنین هم نیست، کرسی بگیریم که یقینا به آن نخواهیم رسید. گرفتن جایگاه راه حل دارد و باید راه حل آن را پیدا کنیم.

بنا درباره اینکه کشتی گیران ما از نامداران جهان هستند و عناوین زیادی در رده جهانی و المپیک کسب می کنند، گفت: بله، کشتی گیران ما خودشان به صورت انفرادی می درخشند و به تنهایی و با لیاقت خودشان افتخار آفرینی می کنند. آنها به دلیل مسائل مدیریتی و ریاستی این عناوین را کسب نمی کنند. در بیرون از تشک هیچ جایگاهی نداریم که بخواهد به کشتی گیرانمان در رقابت های بین المللی کمک کند. ما این جایگاه ها را نداریم و مطمئن باشید با این روش چنین جایگاهی را هرگز پیدا نخواهیم کرد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی اظهار داشت: شاید در برخی از کشتی های برابر به نماینده آذربایجان، ترکیه یا روسیه امتیازی بدهند، اما برای کشتی گیران ما چنین وضعیتی هرگز وجود نخواهد داشت چون جایگاهی در کرسی های بین المللی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در ورزش ما هزینه می شود، اما در راه درست نمی شود. در فوتبال میلیاردی هزینه می شود، اما همه این پول ها هرز می رود. این پول های کلان در فوتبال ِبی‌خود ما هزینه می شود و هیچ سرانجامی هم ندارد. من تاسف می خورم که میلیاردی برای فوتبال هزینه می کنیم. وقتی گهر درود لیگ برتری می شود و در یک بازی آن صندلی های ورزشگاه کرج شکسته می شود، این چه هزینه ای است و این چه ورزشی است؟! در هیچ جای دنیای چنین هزینه ای نمی کنند.

بنا یادآور شد: نمی دانم مدیران ما کجا هستند، بیایند از نزدیک این المپیک را ببینند و این تجربه را انتقال دهند. همین جا شاهدیم که اگر کمی توجه بیشتر مثلا به یک کماندار ما شود یا مدیریت بهتری انجام شود شاهد درخشش و مدال آوری بیشتری از سوی نمایندگان کشورمان خواهیم بود. اگر این درگیری ها نبود و اگر مدیریت بهتری انجام می شد، حالا نمی گفتیم که وزنه برداری ما طلسم بی مدالی را خواهد شکست یا اینکه کشتی برای ما مدال کسب خواهد کرد. از ما که گذشت و 3 روز دیگر و در پایان المپیک کارم تمام خواهد شد و انشالله مدال های خوش رنگی برای ایران به ارمغان بیاوریم، اما دوباره تاکید می کنم؛ این ره که ما می رویم به ترکستان است.

بنا درباره اینکه آیا امکان دارد مشکلی که برای علی مظاهری، بوکسور ایران در رقابت با نماینده کوبا رخ داد، برای کشتی گیران ما تکرار شود، عنوان کرد: وقتی جایگاه و پشتیبانی در سطح بالای جهانی یا المپیک نداریم چنین می شود. البته به نظرم در آن مسابقه مظاهری در سیستم بازی اش اشتباه کرد و من هم افسوس خوردم، اما اینکه بدون هشدار او را سه اخطاره می کنند، جای سوال دارد. مظاهری در بوکس بود و ما در کشتی هستیم، اما تمام این تصمیم ها غرض و مرض بود و داورها هم به دلیل نداشتن حامی او را وادار به شکست کردند.

۱۳۹۱/۵/۱۴

اخبار مرتبط