دلایل موج انتقاد مقامات سعودی علیه آمریكا چیست؟

باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا درحالی قرار است در نشست سران شورای همكاری خلیج فارس در ریاض شركت كند كه رسانه های سعودی موج انتقادهای تند علیه اوباما را آغاز كرده اند تا جایی كه باید پرسید دلیل واقعی این انتقادها چیست و چه چیزی ریاض را نگران كرده است؟

به گزارش نما، به نقل از روزنامه رای الیوم، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حالی قرار است ماه آوریل آینده در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شرکت کند که رسانه‌های سعودی موج انتقادهای تند علیه اوباما را آغاز کرده‌اند تا جایی که باید پرسید دلیل واقعی این انتقادها چیست و چه چیزی ریاض را نگران کرده است؟

موج انتقادهای شدید رسانه های سعودی علیه اوباما

پس از مصاحبه جسورانه باراک اوباما با مجله آتلانتیک تمام روزنامه ها و رسانه های سعودی به صحنه حمله شدید علیه اوباما تبدیل شد، زیرا وی در این مصاحبه عربستان را به رواج افکار وهابی در کشورهای اسلامی میانه رو مانند اندونزی و نیز شعله ور کردن جنگ طایفه ای در یمن، عراق و سوریه متهم کرد.

تاریخ خوش خدمتی‌های سعودی برای آمریکا

سعودی ها و به عبارت بهتر سران این کشور احساس می کنند که آمریکا آنان را رها کرده و پس از ائتلاف 80 ساله اکنون از پشت به آنان خنجر زده است.

این در حالی است که دو طرف با مشارکت هم به جنگ علیه کمونیسم رفته و عربستان در جنگ آمریکا در افغانستان نیز خدمات بزرگی را به آن ارائه کرد و به منظور حمایت از اقتصاد کشورهای غربی در پایین نگاه داشتن قیمت نفت در داخل سازمان اوپک نیز نقش بزرگی ایفا کرد.

عربستان در برابر همه این خدمات شاهد دخالت نظامی آمریکا برای خروج نیروهای عراقی از کویت در سال 1991 بود به اضافه اینکه در جریان حمله عراق به ایران از صدام علیه انقلاب ایران حمایت کرده و از ورود این انقلاب به کشورهای غرب خلیج فارس جلوگیری کرد.

ترس عربستان از تغییر مواضع متحد آمریکایی

تمام ترس عربستان از این است که انتقادهای اوباما و دعوت از آنان برای مشارکت با ایران در سطح منطقه و صلح سرد با آن به اضافه متهم شدن به حمایت از تروریسم و رواج آن مقدمه سیاست آمریکا در مرحله آینده باشد.

به عبارت بهتر عربستان بیم دارد که دولت های بعدی آمریکا، عربستان را در مقابل دشمن ایرانی آن از نظر نظامی و سیاسی تنها بگذارند به گونه ای که نظام حاکم سعودی در معرض تهدید قرار بگیرد.

پیام‌های روشن اوباما برای عربستان

پیام اوباما در مصاحبه با مجله آتلانتیک روشن بود و حاکی از این است که وی در مقابل خواسته‌های سعودی تسلیم نشده و وارد جنگ های طایفه‌ای و منطقه‌ای علیه ایران و دیگران نخواهد شد و این جنگ‌ها در اصل سعودی است.

مقاله سراسر انتقادی ترکی فیصل علیه اوباما

مصاحبه اوباما و پیام حاصل از آن موجب شد شاهزاده «ترکی فیصل» رئیس سابق اطلاعات سعودی در مقاله ای بی سابقه و سرزنش آمیز خطاب به اوباما نوشت: ما برای رسیدن به اهداف خود بر پشت دیگران سوار نمی شویم .

وی در این مصاحبه خدمات مالی و اطلاعاتی ریاض به آمریکا را به اوباما یادآوری کرد اما موضوعی که فیصل و سایر نویسندگان سعودی در انتقاد شدید از اوباما متوجه نشدند این است که سیاست آمریکا با منافع و ضرورت های مربوط به آن گره خورده است نه معیارهای عاطفی و اخلاقی.

معلوم نیست اوباما در 21 آوریل آینده چگونه با متحدان سعودی و عرب خلیج فارس رو به رو خواهد شد زیرا وی به احتمال زیاد در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شرکت خواهد کرد.

اوباما مهمان ناخوانده ریاض

نمی دانیم اوباما پس از مصاحبه با مجله آتلانتیک در نشست با سران عرب چه چیزی به حاضران خواهد گفت اما اگر این انتقادها همچنان ادامه یابد بعید نیست که این سفر به کلی لغو شود و چه بسا هدف از این حملات رسانه‌ای علیه اوباما ارسال این پیام باشد که وی مهمان ناخوانده ریاض یا سایر پایتخت‌های عربی خلیج باشد.

احتمال درخواست غرامت از عربستان

خطر اظهارات اوباما مبنی بر متهم کردن عربستان به رواج تروریسم و افراط گرایی این است که چه بسا این اتهام موجب شود دولت سعودی با درخواست‌های قضایی مبنی بر پرداخت غرامت صدها میلیون دلاری روبه رو شود همان طور که معمر قذافی رهبر لیبی ودولت او در قضیه لاکربی تجربه کردند با این تفاوت بزرگ که لاکربی 300 قربانی داشت اما حوادث 11 سپتامبر 2001 که 15 نفر از مجموع 19 عامل آن سعودی بودند ، سه هزار آمریکایی را قربانی کرد به اضافه اینکه خسارت های مالی اقتصادی زیادی به بار آورد.

کودتای آمریکا علیه متحد سعودی غیرمنتظره نیست

بنابراین نباید از کودتای آمریکا علیه متحد سعودی غافلگیر شد و آن را غیرمنتظره دانست زیرا تاریخ آمریکا در منطقه خاورمیانه و سراسر جهان نمونه‌های زیادی از کودتا علیه دوستان و متحدان خود و کنار گذاشتن آنان در یک چشم بهم زدن دارد که نمونه آن شاه ایران محمد رضا پهلوی و حسنی مبارک رئیس جمهور برکنار شده مصر به اضافه مارکوس فلیپینی و مانوئل نوریگا در پاناما است و البته فهرست بلندبالایی در این خصوص وجود دارد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۵/۱/۶

اخبار مرتبط