در دید و بازدیدهای نوروزی چه كنیم؟

حجت‌الاسلام علیزاده

همراه با نو شدن طبیعت و بهار زیباییها، از محضر استاد معظم حاج آقای قرائتی، نکات جالب و مفیدی دریافت نمودم که حیفم آمد دیگران را بی‌بهره گذارم.

همواره در ایام نوروز، به‌بهانه فرا رسیدن بهاری دیگر، بازار خوش‌و‌بش‌ها و تبریک‌گویی‌ها رونقی ویژه می‌یابد، اما آنچه نباید از آن غفلت نمود این است که به‌قول استاد: تبریک از برکت است و هرچیزی هم ظاهری دارد و هم باطنی که باید به هر دو توجه داشت یعنی هم به پوست هم به مغز، آری اگر هریک از پوست و مغز تخمه را بکاریم، سبز نخواهد شد و باید به هر دو توجه شود تا نتیجه دهد.

در ایام عید که ظاهر خوبی دارد یعنی فرصتی برای دید و بازدید و سفر و شادی است و شهرها و روستاها و خانه‌ها برای پذیرایی آماده است و هوای معتدل همراه با سبزی زمین و شکوفه‌های درختان و امثال آن به چشم می‌خورد، سزاوار است که این ظاهر زیبا با باطنی همراه باشد و تبریک ظاهری همراه با برکت عملی باشد.

این دید و بازدیدها قالب و تبریک ظاهری است، ولی قلب آن چیست؟ مغز این تبریک اموری است، ازجمله این‌که:

1. در این دید و بازدیدها ثروتمندان فامیل، مخفیانه از فقرای فامیل دستگیری کنند.
2. اگر میان فامیل افرادی با هم کدورتی دارند، آنان را آشتی دهند.
3. اگر نوجوانان فامیل در بعضی از درس‌های خود ضعیف هستند، به آنان کمکی شود.
4. اگر شخصی گرفتار بدهی یا زندان است، او را نجات دهیم.
5. اگر در جلسات گناه می‌شود، با برخورد خوب، مانع شویم.
6. اگر برای بعضی از افراد فامیل سؤال و شبهه‌ای مطرح شده، ما واسطه شویم و جوابش را از یک دانشمندی دریافت و شبهه ‌را برطرف کنیم.
7. اگر در فامیل و همسایگان، خانواده شهدا و جانبازان وجود دارند، دیدار با آنان را بر دیگران مقدم بداریم.
8. در سفر، از کسانی که در جاده‌ها خدمت می‌کنند (پلیس، هلال احمر و راهداری) حداقل با زبان، تشکر کنیم.
9. برای همسریابی افراد مجرد فامیل واسطه‌گری و شفاعت کنیم.

این رسیدگی و کمک به فامیل، قلب و مغز این دید و بازدیدها است. راستی، اگر در این دید و بازدیدها به مشکلات یکدیگر نرسیم، از بسیاری از برکات محروم خواهیم شد.

تبریک یعنی دید و بازدید خود را با این امور رشد و برکت دهیم. این‌که خداوند به پیغمبر می‌فرماید "ما به تو کوثر دادیم" و مراد از کوثر، فاطمه زهرا(س) است و معنای کوثر خیر فراوان است و ناگفته پیداست عطای خداوند بزرگ به بهترین فرد هستی، کوثر و خیر فراوان است، ما نیز می‌توانیم با نیت خالص و همت بلند و خدمت بی‌منت و دستگیری از دیگران تا حدی از خود کوثر بسازیم، یعنی خود و کارهای خود را ــ تا آنجا که می‌شود ــ به خیر زیاد و کوثر تبدیل کنیم. کوتاه سخن آن‌که ایام عید امسال که با ولادت حضرت زهرا(س) مقارن است و به‌عبارت دیگر تبریک عید با کوثر قرآن مقارن است و معنای تبریک و کوثر نیز به هم نزدیک است، بیاییم در میلیون‌ها دید و بازدیدی که در فامیل صورت می‌گیرد، مشکلی را (جزیی یا کلی) حل کنیم تا تبریک ظاهری ما پرمغز شود و البته این نیاز به استمداد از خداوند و توفیق الهی دارد.

ساده‌ترین راه برای تبریک و برکت و کوثر آن است که دیگران را در خوبی‌ها شریک کنیم و همت خود را از مسائل فردی و جزیی به مسائل عمومی سوق دهیم، همان‌گونه که نماز ما را این‌گونه تربیت می‌کند که بگوییم:

1. پروردگارا! همه ما را (نه‌فقط من را) هدایت کن (اهدنا)
2. و در سلام بگوییم: السلام علینا (نه سلام بر یک شخص‌)
3. در نماز می‌گوییم خداوند شنونده ستایش همه موجودات است (سمع الله لمن حمده) نه‌فقط شنونده ستایش من و نفرمود سمع الله لحمدی‌
در سراسر قرآن و روایات و برنامه‌های پیامبر(ص) و اهل بیت معصومش(ع) صدها نمونه به چشم می‌خورد که رشد و برکت و سعادت و خوشی را فقط برای خود نمی‌خواستند بلکه برای همه می‌خواستند و این است معنای تبریک و کوثر.

در پایان، نوروزی همراه با برکت و بهروزی را برای همگان به‌ویژه عموم ملت شریف ایران اسلامی و خدمتگزاران صدیق و بی‌منت این مردم صبور و مقاوم از خدای منان مسئلت داریم. والسلام!

۱۳۹۵/۱/۹

اخبار مرتبط