راهكار هاشمی‌رفسنجانی برای با كرامت شدن "پول یارانه" مردم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر درآمد حاصل از فروش نفت صرف اشتغال‌زایی شود، پول یارانه با حفظ كرامت انسانی نصیب خود مردم می‌شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار نوروزی با جمعی از وزرا، نمایندگان و کارگزاران نظام، با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی را باعث تقویت پایه‌های کشور و بروز استعدادهای نیروهای داخلی در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواند و گفت: برای تحقق این امر باید از امکانات و نقدینگی کشور که در حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است، به منظور راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل استفاده کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به تجربه موفق یکی از استان‌های کشور در افزایش اشتغال و رونق اقتصادی اشاره کرد و افزود: در آن استان مدیران استانی با اعطای وام به کارخانه‌های نیمه تعطیل زمینه‌ساز تولید و اشتغال‌آفرینی را فراهم کردند.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه براساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله توسعه باید دانش‌محور باشد، خاطرنشان کرد: توسعه دانش‌محور مستلزم ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است که مدیران دانشگاه‌ها باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به سفر اخیر خود به عسلویه و بازدید از پالایشگاه‌های گاز و پتروشیمی اشاره و تصریح کرد: در عسلویه که دارای منابع فراوان گاز و پایتخت انرژی کشور است، می‌توانیم هزاران محصول ارزشمند دیگر از زیرمجموعه و محصولات فعلی پتروشیمی تولید کنیم.

وی سواحل، بنادر و دسترسی آسان به آب و همچنین بهره‌برداری از آب شیرین با استفاده از دستگاه‌های آب شیرین‌کن را برای توسعه منطقه ضروری دانست و تأکید کرد: با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروهای با استعداد فراوانی که داریم، می‌توانیم صادرات را رونق داده و علاوه بر تولید محصولات مورد نیاز داخلی امکان صادرات صدها محصول را فراهم کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به سخنان وزیر اقتصاد و دارایی درباره کاهش قیمت نفت، گفت: اگر درآمد حاصل از فروش نفت صرف اشتغال‌زایی شود، پول یارانه با حفظ کرامت انسانی نصیب خود مردم می‌شود، چرا که وارد چرخه اشتغال شده و مردم با کاری که می‌کنند، حقوق می‌گیرند.

وی با اشاره به بداخلاقی‌های سیاسی، اظهار داشت: نباید در مقابل حرف‌های نادرست، عکس‌العمل تندی نشان دهیم، بلکه باید با آرامش، عقلانیت، استدلال و عدم مقابله به مثل، پاسخ منطقی دهیم و آرامش و آسایش کشور را حفظ کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی امنیت، آرامش و ثبات ایران در منطقه را مثال‌زدنی توصیف کرد و گفت: در شرایطی که کشورهای منطقه هر روز جنگ، خونریزی و ترور را تجربه می‌کنند، ایران به لطف و پشتیبانی مردم خود امن است و ما نیز باید با حفظ وحدت و انسجام و پرهیز از تفرقه و نزاع به تداوم این امنیت کمک کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل‌گیری گروه‌های تروریستی القاعده، داعش، بوکوحرام و سایر تندروهای نوظهور را نتیجه اختلافات مذهبی و افراط دانست و افزود: تحجّرهای مذهبی همیشه خطر آفرین بوده و هست و باید بدانیم هیچ اجباری در هیچ دینی پذیرفته نیست و خداوند در جزیره العربی که جاهلیت عمیقی در آن حاکم بود، فرمودند: «لا اکراه فی الدین» و مبنای ما مسلمانان احترام به سایر ادیان آسمانی است.

هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: به دلیل ماهیت مخفی کاری تروریسم و عدم تمرکز در یک جا و پراکندگی آن در سطح دنیا، در اکثر کشورها هسته‌های سفید دارند که حوادث اخیر بروکسل نمونه‌ای از آن است.

وی با تأکید بر اینکه دنیا از عملکرد گروه‌های تروریستی منزجر و به ستوه آمده است، گفت: پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در اقدام اخیر خود در مرکز پناه‌جویان و سخنرانی اخیر آقای پوتین نیز بیانگر تأکید بر دوستی و برادری از سوی همه ادیان است.

هاشمی‌رفسنجانی به برگزاری باشکوه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که منجر به سرافرازی و سربلندی دوباره ایران اسلامی در جهان شد، اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی با حضور و پشتیبانی مردم مسلمان، نجیب، آرام، صلح‌جو و با تمدن چندین هزار ساله شکل گرفت و تا امروز نیز خود مردم از آن حمایت و مراقبت کرده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سرمایه اصلی کشور را مردم خواند و افزود: هر کجا که مردم حضور داشتند و ابتکار عمل را به دست گرفتند، شاهد موفقیت و پیروزی‌های چشمگیری بوده‌ایم.

هاشمی‌رفسنجانی با تأکید بر اینکه با اتکاء به مردم می‌توانیم هر کار بزرگی را انجام دهیم، گفت: آن زمانی که در زندان بودیم، امیدی به پیروزی انقلاب در سال‌های نزدیک را نداشتیم، اما حضور مردم سرنوشت را به گونه‌ی دیگری رقم زد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اوضاع کشور در شرایط پس از جنگ اشاره کرد و افزود: با اتکاء به حمایت و همدلی همین مردم توانستیم زمانی که تنها یک میلیارد دلار موجودی خزانه بود، ۵۱ درصد کسری بودجه اعلام شده و ۷۱ کسری بودجه واقعی داشتیم و نزدیک به هزار میلیارد دلار خسارت جنگی به کشور وارد شده بود، کار سازندگی را آغاز کنیم. در آن مقطع مشکل کمبود سوخت و قطع مکرر برق و میلیون‌ها مهاجر جنگی که منتظر بازگشت به شهرهای خود بودند را نیز داشتیم، تمام این مسایل را با وحدت و همدلی واقعی آحاد مختلف جامعه آغاز و با کمک مردم به خوبی به پایان رساندیم.

وی افزود: مردم به دلیل گسترش رسانه‌های جمعی به ویژه رسانه‌های مجازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آخرین تحولات دنیا باخبر می‌شوند و رسانه‌های مجازی به اندازه‌ی همه ماهواره‌ها و شبکه‌های تلویزیونی نفوذ داشته و این امکان را فراهم نموده است تا مردم یکدیگر را از خبرها آگاه ‌سازند.

هاشمی‌رفسنجانی افزود: ملت ایران همواره پشتیبان کسانی هستند که حقیقتاً برای آنها کار می‌کنند و کاری که تیم مذاکره کننده و شخص آقای ظریف انجام دادند، نوعی صف‌شکنی و اقدامی بود که در کانون خطر توانستند از منافع ایران دفاع کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خطاب به نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: مردم دلخوش و امیدوار هستند، چرا که مجلس معتدلی شکل گرفته است و شما نمایندگان باید با تصویب قوانین ضمن تحقق شعار امسال، مشکل‌گشای جدی معیشت و مشکلات اقتصادی مردم باشید.

در ابتدای این دیدارها، نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت با تبریک سال نو و آرزوی خیر و برکت برای تمام مردم ایران، گفت: امیدوارم مردم از دستاوردهای توافقات برد برد برجام که منجر به رفع تحریم‌های ظالمانه شد، استفاده کند.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به سربلندی ملت ایران بعد از یک دوره تحریم‌های سختی که در طول تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه بود، گزارشی از کاهش قیمت نفت، بدهی‌های دولت قبلی و نظام تأمین مالی ارائه داد و گفت: خوشبختانه در سال گذشته ارامش بر بازار ارز حاکم بود و در کسب و کار نیز بهبود نسبی داشتیم.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت نیز با تبریک سال نو و قدردانی از حمایت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دولت منتخب مردم، گفت: مردم در انتخابات اخیر نشان دادند که قدرشناس زحمات و بردباری‌های شما در دوران مبارزه و زندان، پیروزی انقلاب، دوران سازندگی و پس از آن بوده و هستند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به دستاوردهای دولت در بخش‌های محیط زیست خواستار تداوم حمایت‌های رئیس مجمع تشخیص از برنامه‌های این سازمان شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز با تأکید بر نقش برجسته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کشور از حمایت‌های همه جانبه‌ای که نسبت به تیم مذاکره‌کننده داشتند، سپاسگزاری کردند.

پروانه مافی نماینده راه یافته به مجلس شورای اسلامی در انتخابات هفتم اسفند، با قدردانی از نقش تأثیرگذار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حضور گسترده و عظیم مردم در انتخابات اخیر، از حمایت‌های مستمر ایشان در حضور و راهیابی بیشتر بانوان در عرصه‌های اجرایی و به ویژه مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد.

جبارزاده به نمایندگی از استانداران حاضر در جلسه نیز با تبریک سال نو و قدردانی از حضور گسترده مردم در انتخابات و آرامش حاکم بر جامعه که منجر به شادابی مردم در آغاز سال جدید گردید، افق سال‌های آینده را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

حجت‌الاسلام انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حمایت از دولت، تیم مذاکره کننده و آحاد مردم را هدایتگر و تعیین کننده دانست و اظهار امیدواری کرد با همدلی و همیاری مردم شاهد سالی توأم با موفقیت‌ها و پیروزی‌های بیشتر باشیم.

جلالی‌پور دیگر نماینده ادوار سابق و راه یافته دوره جدید به مجلس با اشاره به آرامش و امنیت ایجاد شده در کشور، گفت: با تقویت همدلی و وفاق در کشور در مجلس جدید بتوانیم شاهد دستاوردهای خوبی برای ملت باشیم.

تنی چند از نمایندگان فعلی و ادوار گذشته و همچنین فعالان بخش‌های خصوصی و تشکل‌های سیاسی نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

۱۳۹۵/۱/۹

اخبار مرتبط