توافق هسته‌ای نفوذ ایران در منطقه را كاهش داده است

یك روزنامه فرامنطقه­‌ای مدعی شد توافق هسته‌­ای در تابستان سال گذشته، سبب شده نفوذ منطقه‌­ای ایران كاهش پیدا كند پس دیگر دلیل ندارد رقبایش از این امر نگران باشند.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن امروز با انتشار یادداشتی مدعی شد که توافق هسته‌ای یا همان برجام سبب کاهش نفوذ ایران در منطقه شده است.

این روزنامه که از جانب قطر حمایت می­‌شود در ابتدای این یادداشت ادعا کرد که سخنان مسئولان ایرانی چه «میانه‌­رو» چه «تندرو» چه «نظامی» چه «غیرنظامی» دیگر قادر نیست که این حقیقت را کتمان کند که نفوذ منطقه‌­ای ایران رو به کاهش است و این نتیجه متغیرهایی است که طی ماه‌های اخیر در منطقه رخ داده است.

این روزنامه لندنی افزود که ایران بر خلاف برخی تحلیل‌ها، بعد از توافق هسته‌­ای و رفع تحریم‌ها آنطور نشد که برخی می‌گفتند ایران به قطب منطقه‌­ای تبدیل می‌­شود که [بر همه چیز] مسلط می­‌شود و سرنخ پرونده‌­های بزرگ منطقه را در دست خود می‌­گیرد.

العربی الجدید مدعی شد: «واقعیت کنونی این است که توافق هسته‌­ای، سبب کاهش نفوذ ایران شده است نه افزایش آن. از سویی توافق [هسته‌­ای]، آمریکا را نیز از قیدوبندهایی که حرکت در حوزه نفوذ ایران را محدود می‌کرد، آزاد کرد؛ حوزه‌­هایی که آمریکا نگران بود حرکت در آن مذاکرات هسته‌­ای را خراب کند».

این روزنامه ادامه داد: «واشنگتن می­‌دانست که پرونده هسته‌­ای چیزی نبود جز ابزاری که ایران برای کسب اعتراف بین­‌المللی بخصوص اعتراف آمریکا به نفوذ منطقه‌­ایش، از آن استفاده کرد. اگر قبل از حصول توافق، [برای آمریکا] امکان کاهش دادن این نفوذ می‌­بود، به احتمالی قوی مذاکرات فرومی­‌پاشید. لذا واشنگتن، نفوذ منطقه‌­ای را به عنوان مشوّق [و هویج] به کار برد تا تهران را تشویق کند که از برنامه هسته­‌ای خود صرف‌­نظر کند».

این روزنامه لندنی همچنین موافقت آمریکا با ترکیه برای تشکیل منطقه حائل در سوریه را نتیجه برجام دانست و مدعی شد: «قابل توجه بود که موافقت واشنگتن با دخالت نظامی ترکیه در سوریه برای ایجاد منطقه "خالی از داعش" به محض حصول توافق هسته‌­ای با ایران حاصل شد چرا که قبل از آن، آمریکا این را رد می‌کرد...».

العربی الجدید در ادامه این ادعاها همچنین مدعی شد که ایران در اداره پرونده­­‌های منطقه شکست خورده و همین امر سبب بازگشت آمریکا به منطقه شده و «از تابستان گذشته [زمان حصول توافق هسته‌­ای] شاهد افزایش قابل توجه تعداد نیروهای آمریکایی در عراق هستیم تا جایی که کار دیگر کار به حضور مربی­‌ها یا کارشناسان –آنطور که دولت اوباما اصرار دارد آنها را اینطور بنامد- محدود نشده است... .

العربی الجدید در پایان با اشاره به حضور روسیه در سوریه و افزایش نفوذ مسکو در منطقه، مدعی شد که افزایش نفوذ ایران در منطقه در سالهای گذشته صرفا به دلیل کاهش نفوذ قدرتهای بزرگ بوده و اینطور ادامه داد که «به نظر می­رسد که دوره کاهش نقش قدرتهای بزرگ که به ایران اجازه داد در منطقه توسعه [نفوذ] پیدا کند، عملا تمام شده است... پس کجاست این نفوذی که رقبای ایران از آن می‌­ترسند و متحدانش از آن دم می­زنند... ؟».

۱۳۹۵/۱/۱۲

اخبار مرتبط