اسماعیل كوثری در گفتگو با نما:

دانش هسته ای وجود دارد، امّا فعالیت آنچنانی صورت نمی گیرد

عکس خبري -دانش هسته اي وجود دارد، امّا فعاليت آنچناني صورت نمي گيرد

عضو كمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجه مجلس گفت: در خصوص وضعیت هسته ای كشور باید گفت كه؛ دانشمندان ما دانش هسته ای را دارند ولی در رابطه با كار یا فعالیت هسته ای كار آنچنانی صورت نمی گیرد.

اسماعیل کوثری در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در تشریح وضعیف فعلی صنعت هسته ای کشور، به توافق هسته ای اشاره کرد و گفت: ما تعهدات خودمان را مطابق برجام به طور کامل اجرا کرده ایم، امّا متأسفانه طرف مقابل، به تعهدات خود آنچنان عملی نکرده است.

وی ادامه داد: در راستای برجام، دو سوم سانتریفیوژهای ما در انبار قرار داده شدند و از 19 هزار سانتریفیوژ فقط 6 هزار برپا است و این مقدار باقی مانده هم هیچ بازدهی ندارند و صرفاً ظاهر آنها برپاست. همچنین در خصوص اورانیوم غنی شده؛ از بالای 10 تن اورانیومی که داشتیم فقط 300 کیلوی آن باقی مانده و مابقی آن به روسیه داده شد و در مقابلش کیک زرد گرفته شد. این را باید بگوییم که کیک زرد مرحله ماقبل اورانیوم غنی شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجه مجلس در بیان تعهدات عمل نشده ی غربی ها اظهار داشت: قرار بود یک راکتور 20 مگابایتی را در اراک جایگزین کنند و توافق آن بین ایران و آمریکا و چین صورت گرفته بود که متأسفانه نه طراحی شد و نه اقدامی برای جایگزینی آن صورت گرفت.

وی ادامه داد: معدن ساغند یزد نیز که معدن اورانیوم است، تقریبا می شود گفت که فعالیتش با رکود مواجه شده است. در نهایت در خصوص وضعیت هسته ای کشور باید گفت که؛ دانشمندان ما دانش هسته ای را دارند ولی در رابطه با کار یا فعالیت هسته ای کار آنچنانی صورت نمی گیرد.

نماینده تهران با اشاره به این اظهارات رئیس جمهور که سانتریفیوژهای ما در حال چرخیدن هستند گفت: این مسئله، مانند این است که شما یک خودرو داشته باشید که فقط درجا بزند بدون اینکه اثری داشته باشد. سانتریفیوزها هم به همین صورت هستند؛ یعنی به مدت 8 تا 10 سال، حتی یک گرم اورانیوم هم نمی توانند غنی کنند.

۱۳۹۵/۱/۲۰

اخبار مرتبط