عراقچی: با مقامات عربستانی قرار ملاقات نداشتیم

معاون وزیر امور خارجه كشورمان ادعای شبكه تلویزیونی سی ان ان را مبنی بر ملاقات روحانی و مقامات عربستانی را كذب عنوان كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، عباس عراقچی در ارتباط تلفنی با بخش خبری 21 ادامه داد:‌ در این کنفرانس هیچ گونه ملاقانی میان رئیس جمهور روحانی و مقامات سعودی صورت نگرفته و اصلا قراری هم بر این کار نبوده است .

او با اشاره به جو سنگین و مهم حاکم این نشست،نکاتی چند از سخنرانی دکتر روحانی را این طور بیان کرد که: تحلیل جامعی از جهان اسلام و راهکارهای مورد نیاز بیان و اشاره ای تاریخی به مسلمانان قرون گذشته و پیشرفت های حائز اهمیت آنها مطرح و اینکه چه شد که آن مسلمانان امروزه دچار فرقه گرایی و کشتار هم نوع خود شده اند.

عراقچی همچنین به نقش اسرائیل در دخالت های منطقه و جایگزین سازی اشتباه اهالی منطقه در اولویت های راهبردی جهت حل مشکلات اشاره کرد و گفت: آقای روحانی امنیت پایدار و حفظ جهان اسلام و مبارزه تا نابودی صهیونسیم را از نیازمندی های برجسته جهان اسلام عنوان کرد.

معاون وزیر امور خارجه به نقل از‌ رئیس جمهور روحانی ادامه داد: اگر میلیارد ها دلار خرج گروه های تروریستی نمی شد اوضاع جهان بسیار بهتر از شرایط کنونی بود.

او فضای این کنفرانس را مغایر با اهداف این نشست عنوان کرد و افزود:‌ همبستگی،‌اتحاد و هم فکری از نشانه های بارزی بود که در این نشست و میان کشورهای مسلمان دیده نمی شد که البته این مشکل ریشه ای کهن دارد.

عراقچی در توضیح بیانیه 200 بندی ایراد شده در این نشست به اهم آن اشاره کرد و گفت: موضوعاتی که بیشتر مورد بحث و بیان قرار گرفت؛ مشکلات جهان اسلام و البته فلسطین، بازگرداندن فلسطینیان به سرزمینشان و درگیری های اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان، سوریه و گروهک های تروریستی و از همه مهم تر چهار بند ضد ایرانی بود.

او ادامه داد:‌ بندهایی که بر ضد ایران تصویب و در این نشست قرائت شد مربوط به حادثه منا و پس از آن حمله به سفارت عربستان در ایران بود که با شیطنت سعودی ها در زمان غیبت ایران در این جلسات مطرح و تصویب گردید.

معاون وزیر امور خارجه در انتها به تلاش و دفاع صادقانه و قدرتمندانه مقامات ایرانی در مقابل بندهای نا مربوط ضد ایرانی در این جلسه اشاره کرد.

۱۳۹۵/۱/۲۶

اخبار مرتبط