آیت‌الله جنتی: برخی نورچشمی‌ها ابزار نفوذند

امام جمعه موقت تهران گفت: اقدام و عملی در زمینه اقتصادمقاومتی تاكنون نشده است باید در این باره انقلابی باشیم.

به گزارش نما به نقل از فارس، آیت‌الله احمد جنتی امام جمعه موقت تهران امروز در خطبه‌های نمازجمعه عبادی ـ سیاسی تهران ضمن تبریک روز ارتش، اظهار داشت: ما در کشور نیروی زمینی مبارکی داریم. این تبریک تنها با زبان ما نیست، بلکه با تمام وجودمان است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری، افزود: رهبر معظم انقلاب سال جاری را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام نهادند که در این زمینه توضیحات بسیار قرایی فرمودند. در جایی نیز فرمودند حوزه علمیه باید انقلابی باشد، همچنین در جمع اعضای خبرگان نیز فرمودند، اعضای خبرگان باید انقلابی باشند، این حرف بسیار به‌جا، مهم و ارزشمند است. در نتیجه اگر اقتصاد مقاومتی بخواهد موفق باشد، باید انقلابی باشد، یعنی این رویه عادی و معمولی اداری که تاکنون عمل شده، یا اثری ندارد و یا آن اثر مطلوب نیست.

امام جمعه موقت تهران بر این اساس عنوان کرد: انقلاب مقاومتی می‌خواهد در مقابل آمریکا و غرب بایستد و تحولی در وضع مملکت و بعد اقتصادی و سایر ابعاد ایجاد کند. این با حرکت‌های اداری و تشکیلاتی که تاکنون بوده، امکان‌پذیر نیست. رهبر معظم انقلاب فرمودند اقدام و عمل، به این مفهوم است که تاکنون اقدام و عمل در این زمینه نبوده و تنها روی زبان و کاغذ بوده و اقدام و عمل لازم است.

وی با تأکید بر اینکه اقدام و عمل به جز روحیه انقلابی فایده‌ای ندارد و امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: آنها که این روحیه را ندارند تنها به فکر خود، آینده و روزمرگی خود هستند که یک گزارش بدهند و تمام کنند. این‌گونه نیست، باید کاری اساسی انجام دهیم، یعنی باید جلوی اصف‌ها را بگیریم.

جنتی افزود: ما به‌قدری مقصر هستیم که تعجب می کنم خداوند چطور برای ما عذاب نازل نمی‌کند چراکه این همه امکانات داریم و باز هم نشسته‌ایم. چقدر نیروی انسانی خوب هست که دنیا در حسرت آنها هستند، نیروهای انقلابی که جنگ را تا پایان دنبال کردند و به پیروزی رساندند. اینها سپاه و بسیج و دیگر نیروهای انقلابی بودند، اینها هنوز هستند. همین‌ها بودند که در مسئله علم پیشرفت‌های قابل‌توجهی کردند و در هر زمینه‌ای وارد شدند چشم دنیا را خیره کردند.

وی همچنین اضافه کرد: حدود 85 درصد معادن هنوز استخراج‌نشده هستند و زیر زمین باقی ماندند. رهبر معظم انقلاب همچنین فرمودند که 100 میلیارد دلار در انرژی اسراف می‌شود، یعنی اگر ما در مصرف کردن انرژی اسراف نکنیم، 100 میلیارد دلار به دست می‌آوریم، ولی اکنون متأسفانه برای یک میلیارد و دو میلیارد چانه می‌زنند، لذا در این زمینه روحیه انقلابی می‌طلبد که جلوی مصرف‌های زیاد را بگیرد. ما 6 برابر دنیا مصرف انرژی داریم. امکانات زیادی در اختیار ما وجود دارد، چرا از آنها استفاده نمی‌شود؟

امام جمعه موقت تهران در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید خود را باور کنیم. انقلابی باور دارد که «نه تسلیم و نه تحریم»؛ راه سوم اقتصاد مقاومتی است. طرف مقابل می‌گوید یا تسلیم شوید یا تحریم‌تان می‌کنیم، ما باید در مقابل این حرف بایستیم و می‌توانیم ایستادگی کنیم، به شرطی که حرکت انقلابی باشد، ولی در شرایطی که عده‌ای در سطوح بالای مملکت و برخی هم در بخش‌های خصوصی ثروت‌های کلان مملکت را به اندونزی، امارات، ترکیه، اروپا می‌برند، اگر روحیه انقلابی باشد باید با اینها برخورد کند، نباید بگذارند راحت این پول‌های میلیاردی و میلیارد دلاری که معلوم نیست از کجا آورده‌اند، جمع کرده و خرج کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ما باید همچنین با عوامل نفوذی برخورد کنیم و این نیازمند یک برخورد انقلابی است. مقام معظم رهبری چند مرتبه فرمودند افرادی در فکر نفوذ هستند، نفوذ کرده‌اند و می‌کنند. ما باید این خط را بشناسیم و تشخیص بدهیم. وقتی قرار شد نورچشمی‌های مقامات بالا، پسرها و دخترها در اروپا و انگلستان و آمریکا تحصیل کنند، از طریق آنها آمریکا به کشور نفوذ می‌کند، به آنها امتیاز و پول داده و آنها را می‌خرد، سپس پیغام می‌دهد به پدر خود بگو این کار را انجام بدهد یا نه، بعد اینها می‌شوند عوامل نفوذی که باید آنها را بشناسیم. چه آنهایی که در خارج هستند و چه آنهایی که در داخل کشور مشغول هستند.

جنتی با بیان اینکه ما می‌توانیم وابستگی به نفت را قطع کنیم، گفت: مقابله با تکانه‌ها از جمله موارد دیگری است که باید به آن توجه کنیم، اینکه نفت 100 دلاری را 30 دلار می‌کنند. این یک حربه است. ما باید جلوی اینها را بگیریم تا قدرت و قوتی داشته باشیم که این تکانه‌ها ما را تکان ندهد. این مسئله امکان‌پذیر است، باید باور کنیم توانایی داریم، روحیه انقلابی باور دارد که توانا است و می‌تواند.

وی در همین رابطه افزود: آنهایی که انقلابی نیستند همواره دم از ضعف و ناتوانی می‌زنند و بعد دشمن انقلابیون را افراطی می‌نامد، لذا تأکید دارد که آنها را باید کنار زد. یعنی کسانی که می‌خواهند با آمریکا بسازند، عقلانی هستند! باید دید اینها افراطی هستند یا شما تفریطی هستید؟ شما از قافله عقب‌مانده هستید. به این قافله انقلابیون بپیوندید.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این همه دانشجو و فارغ‌التحصیل داریم، چرا ما باید تولید کمی داشته باشیم. چرا جلوی قاچاق گرفته نمی‌شود. این مسئله نیازمند حرکت انقلابی است. کارگر و کارخانه‌دار ما باید بیکار باشند و روز به روز عدد بیکاری بیشتر و جنس از بیرون بیاید و درب کارخانه‌ها بسته شود. یک نیروی انقلابی باید با این کار برخورد کند.

وی همچنین عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند خبرگان باید انقلابی باشد، یعنی انقلابی برای آینده تصمیم بگیرد. کسانی که این مملکت را 37 سال سرپا نگه داشتند و در مقابل همه دشمنی‌ها ایستادند و دست رد به سینه دشمن و در دهان آنها زدند، همین انقلابی‌ها بودند، اگر اینها نبودند که زودتر از اینها فاتحه مملکت خوانده شده بود. چرا ما به اینها اجر ندهیم و از آنها قدردانی نکنیم. چرا از سپاه قدردانی نکنیم، سپاه خار چشم عده‌ای است که بعضی از آنها در سخنرانی‌های خود نیش خود را می‌زنند. اگر سپاه، بسیج و بچه‌های حزب‌الله و آنهایی که در هر صورتی اعلام حضور می‌کنند، نباشند، پس چه کسانی می خواهند توطئه‌ها را خنثی و مملکت را حفظ کنند. باید انقلابی باشیم و انقلابی‌ و ضدانقلابی‌شناس هم باشیم. مملکت باید با این حرکت پیش برود.

امام جمعه موقت تهران، ادامه داد: اکنون انتخابات تمام شد، هرچه بود گذشت. مردم هم شرکت کردند و قریب به 70 میلیون رأی به صندوق‌ها ریخته شد و انتخابات با شکوه، آزادی و امنیت برگزار شد. اینها الگو است، دنیا باید حسرت ما را بخورد. آمریکا گاهی با 40 درصد از کسانی که واجد شرایط هستند رأی می‌آورد ولی در کشور ما آمار بالاتر از این حرف‌ها است. در کشور افرادی رأی آوردند و کسانی هم که رأی نیاوردند با نجابت نتایج را قبول کردند. اکنون آقای نماینده، شما می‌خواهید به مجلس بروید که چکار کنید؟ فقط می‌خواهید روی کرسی بنشیند و در جایی بلند شوید و رأی بدهید یا ندهید.

جنتی در خاتمه تاکید کرد: اگر مجلس انقلابی نباشد نمی‌تواند به وظایف خود در نظام جمهوری اسلامی عمل کند. نماینده باید ببیند درد مردم چیست. بیکاری درد بی درمانی است چرا نباید به فکر آن باشیم. چرا تولید باید افت کند، اینها کارهای نمایندگان مجلس است نمایندگان کارهای فرعی خود را کنار بگذارند و به کارهای اصلی برسند.

وی خاطرنشان کرد: چرا آمارهای طلاق هر روز افزایش می‌یابد، چرا قاچاق به این میزان وارد مملکت می‌شود؟ چرا جوان‌ها میل به ازدواج ندارند، اینها درد است که باید در اولویت قرار بگیرد. خیلی از مسائل نیاز به قانون دارند و نمایندگان باید به آنها رسیدگی کنند، اما باید دید کدام در اولویت هستند. مسائل اقتصادی در اولویت مجلس است همچنین خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن در اولویت است. یک نماینده باید دشمن‌شناس بوده و بصیرت داشته باشد.

آیت‌الله جنتی همچنین در خطبه‌ اول نماز جمعه امروز تهران ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب گفت: حرمت این ماه را باید پاس داشت و به وظایفی که برای این ماه مشخص شده عمل کرد.

وی افزود: ما باید تا می‌توانیم حضرت علی (ع) را الگو و امام خود قرار دهیم. متأسفانه برخی یاران این امام را برای جنگ با دشمنان همراهی نکردند. ان‌شاءالله شما نه آن علی را و نه این علی را تنها نمی‌گذارید.

جنتی تاکید کرد: ما نباید از دشمنان هراس کنیم. نباید از قدرت و تعداد نیروهای دشمنان بترسیم.

وی گفت: یکی از روش‌های دشمنان که نسبت به انبیاء و اولیا داشتند این بود که آنان را مسخره می‌کردند. دشمنان از مسخره کردن برای شکست روحی پیامبران و امامان استفاده می‌کردند. یاران علی نباید به مسخره‌ کردن‌ها اعتنا کنند.

۱۳۹۵/۱/۲۷

اخبار مرتبط