نماینده كاشان:می خواهند با تصویب برنامه ششم در مجلس نهم،بازی سیاسی علیه دولت راه بیندازند

به گزارش نما - روزنامه شرق در گفت وگو با عباسعلی منصوری آرانی،دیدگاه او را در باره تصویب برنامه ششم در مجلس نهم پرسیده است.

بخشهایی از مصاحبه نماینده مردم کاشان را می خوانید:

علت هشدار شما درباره نحوه بررسی برنامه ششم در مجلس نهم چیست؟
مطالعه و بررسی برنامه با حضور وزرا در کمیسیون تلفیق برنامه مجلس نهم خوب است؛ اما کار باید در همین نقطه متوقف شود؛ یعنی بعد از بررسی در کمیسیون تلفیق و پخته‌شدن لایحه، باید این بسته تحویل مجلس دهم شود تا آنها با فرصت کافی لایحه برنامه را بررسی و تصویب کنند. اما اتفاقی که الان افتاده این است که برنامه ششم توسعه در حال تبدیل‌شدن به یک موضوع سیاسی است.
درباره این موضوع سیاسی توضیح می‌دهید؟
به نظر می‌رسد جریان‌هایی تمایل دارند که لایحه برنامه در مجلس نهم به تصویب برسد و این خطرناک است؛ چون چیزی که با این عجله و با این رویکرد سیاسی تصویب شود، به‌هیچ‌وجه پختگی لازم را نخواهد داشت و نمی‌شود پنج سال کشور را با برنامه‌ای اداره کرد که در بررسی بسیاری از بندهای آن، کمیسیون تلفیق حدنصاب لازم برای تشکیل جلسه را هم نداشته است.
یعنی در جلسات بررسی این لایحه در کمیسیون، حدنصاب تعداد اعضا برای رسمی‌شدن جلسه وجود ندارد؟
در سه چهارم اوقات بررسی مواد برنامه، کمیسیون تلفیق عدد حدنصاب حضور نمایندگان برای رسمی‌شدن جلسه را نداشته و در همان یک‌چهارم اوقاتی که عدد جلسه به حد نصاب رسیده، مواد را به صورت استمزاجی به رأی گذاشته‌اند؛ یعنی وقتی جلسه به حدنصاب می‌رسد و رأی‌گیری می‌کنند، افراد نمی‌توانند نظراتشان را بگویند. تصویب چنین برنامه‌ای در این شرایط در مجلس نهم به‌هیچ‌وجه عاقلانه و منطقی نیست. این مواد باید به کمیسیون‌های تخصصی برود و حلاجی شود؛ اما چون در روزهای آخر مجلس هستیم، جلسات بسیاری از کمیسیون‌ها طبق روال برگزار نمی‌شود و اصلا کمیسیون‌ها را حذف کرده‌اند.
نقش هیأت‌رئیسه در این ماجرا چیست؟
من به‌صراحت می‌گویم که اگر بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس نهم آغاز شود و به صحن بیاید، معنایش این است که یک جریان سیاسی، به مجلس دهم اعتقاد و اعتماد ندارد و نمی‌خواهد این مجلس برنامه را بررسی کند. اگر هیأت‌رئیسه این اشتباه بزرگ را مرتکب شود، دراقع دارد به جامعه این پالس را می‌دهد که ما به مجلس دهم اعتماد نداریم.
شاید بگویند مجلس دهم در ابتدای کار زمان و تسلط کافی برای بررسی برنامه را ندارد.
ما هم قبول داریم که مجلس دهم در ماه‌های اول کار خود تا زمانی که نمایندگان در سازوکار نمایندگی جا بیفتند، فرصت و تمرکز لازم برای بررسی اجزای لایحه را ندارد و به‌همین‌دلیل موافقم که کمیسیون تلفیق، این لایحه را پخته‌تر کند و تحویل مجلس دهم بدهد. اما باید اجازه دهیم مجلس دهم به این لایحه رسیدگی کند و این را در آخرین روزهای عمر مجلس نهم به عهده این مجلس نگذاریم. از لحاظ زمانی هم تا زمان تصویب برنامه ششم، برنامه پنجم اجراشدنی نیست. البته پیشنهاد من این است که نمایندگان مجلس دهم نیز از تجربه نمایندگان مجلس نهم استفاده کنند و نه‌تنها درباره برنامه ششم، بلکه در همه امور در بین ٥ مشاوری که حق دارند انتخاب کنند، یک یا دو نفر از نمایندگان ادوار را نیز به کار بگیرند تا انتقال تجربیات و آشنایی با سازوکارها، باعث ازدست‌رفتن زمان نشود.
شما فکر می‌کنید علت این عجله، کارشناسی و فنی است یا سیاسی؟
تحلیل شخصی من این است که اگر برنامه ششم در مجلس نهم به صحن بیاید، محرز است که این یک تصمیم جریانی است و کار دارد با اغراض سیاسی پیش می‌رود. درواقع ما الان در بین یک کار بسیار خوب، یعنی پخته‌شدن لایحه در کمیسیون تلفیق و یک کار بسیار بد، یعنی بررسی سیاسی و جریانی این لایحه در مجلس نهم قرار داریم. این کار بسیار خطرناکی است و هیأت‌رئیسه و نمایندگان مجلس نهم باید تصمیم بگیرند که نامشان به عنوان عامل کاری بسیار خوب یا کاری بسیار بد و خطرناک در تاریخ مجلس ثبت شود.

۱۳۹۵/۲/۱۸

اخبار مرتبط