فوربس از پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی خود دفاع كرد

نماینده جمهوری خواه ارائه دهنده پیش نویس محكومیت حضور نظامیان ایران در خلیج فارس، با دفاع از طرح خود خواهان واكنش كنگره به ایران شد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، «رندی فوربس» نماینده جمهوری‌خواه ایالت ویرجینیا که هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کنگره ارائه داده بود که در صورت تصویب، حضور نظامیان ایران در خلیج‌فارس به عنوان اقدامی تنش‌آفرین، محکوم خواهد شد،در گفتگو با شبکه خبری فاکس نیوز و در دفاع از پیش نویس خود گفت: آن‌ها اینک به افرادی که نیروهای آمریکا را دستگیر کردند نشان افتخار دادند. اما آمریکا چه کرد؟ آمریکا تنها برای آزادی نظامیان آمریکایی از ایران تشکر کرد.

فوربس در پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی خود آورده بود ،عملیات نظامی ایران به گونه‌ای انجام می‌شود که تنش‌ها را افزایش می‌دهد، موجب لطمه زدن به ثبات شده، خطر اوج گرفتن ناخواسته تنش‌ها را افزایش داده و باعث بالا رفتن خطر علیه نیروهای مسلح آمریکا در فراسوی مرزها شده است.

همچنین پرواز هواپیمای نظامی ایران بر فراز ناو هواپیمابر هری ترومن در ژانویه 2016 و سوار شدن غیرقانونی بر 2 شناور گشتی آمریکایی و دستگیری خدمه آن با تهدید اسلحه به عنوان دیگر مستندات این پیش نویس برای محکومیت حضور نظامیان ایران در آب‌های خلیج فارس مطرح شد.

در ادامه این قطعنامه ادعا شده است که نیروهای آمریکا مکرر بر اساس قوانین بین‌المللی دریانوردی به ملوانان ایرانی گرفتار کمک کرده ولی ایران با زیر پا گذاشتن همین قوانین، در 12 ژانویه امسال، حق ایمنی شناورهای متعلق به کشورهای دارای حاکمیت ملی را نقض کرد.

فوربس در ادامه گفتگوی خود با فاکس نیوز گفت: دیگر بس است. دیر یا زود ضرورت دارد که بگویید آن‌ها اشتباه می‌کنند و اگر دولت نمی‌خواهد چنین کاری انجام دهد این کنگره است که باید این کار را انجام دهد.

فاکس نیوز در ادامه گزارش خود نوشت: ایران با حمله لفظی علیه آمریکا به خاطر اظهارات سناتور فوربس تهدید به بستن تنگه هرمز نمود.

این شبکه خبری سپس به برخی حوادث رخ داده بین نیروی دریایی ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر اشاره کرد و نوشت: سپاه پاسداران ایران ژانویه سال جاری تفنگداران دریایی آمریکا همراه با دو قایق گشت زنی آن ها را دستگیر کرد و سپس فیلمی از این رویداد منتشر ساخت که دستگیرشدگان آمریکایی در حال گریه بودند.

در دسامبر سال گذشته نیز ایران راکت‌هایی را از فاصله 1500 یاردی علیه داعش شلیک کرد. راکت هایی که از روی ناو هواپیمابر «هری ترومن» عبور کردند.

فاکس نیوز سپس به دیگر دلیل ناراحتی مقام‌های ایران اشاره کرد و نوشت: بکار بردن خلیج عربی به جای خلیج فارس موجب خشم سران ایران شد.

در خاتمه این گزارش با اشاره به سابقه درگیری ایران و آمریکا در گذشته آمده است: در سال 1988 میلادی ایران با مین‌های دریایی خود ناوچه «ساموئل بی رابرتس » را منهدم کرد و نیروهای آمریکایی نیز به تلافی آن به 6 قایق تندرو و برخی چاه‌های نفتی ایران در خلیج فارس حمله نمودند. البته در جولای همان سال نیز هواپیمای مسافربری ایران با 290 مسافر در خلیج فارس به خاطر شلیک موشک از سوی ناو آمریکا حاضر در منطقه سقوط کرد.

۱۳۹۵/۲/۱۸

اخبار مرتبط