دفاع مقام آمریكایی از اظهاراتش درباره توافق هسته‌ای ایران

معاون مشاور امنیت ملی رئیس‌جهور آمریكا در مطلبی از گفته‌های پیشین خود كه بسیاری آن را دلیلی بر دستكاری و تحریف واقعیت‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران توسط دولت آمریكا قلمداد كردند، دفاع كرد.

به گزارش نما بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا و یکی از مقامات ارشد کاخ سفید در حوزه رسانه‌ها که اخیرا دستمایه یک مقاله در روزنامه نیویورک‌تایمز بود با انتشار مطلبی در وب‌سایت Medium،‌ محتوای این مقاله مبنی بر اینکه دولت اوباما افکار عمومی آمریکا را درباره توافق هسته‌ای فریب داده است، رد کرد.

در این مقاله که توسط دیوید ساموئلز نوشته شده، ادعا گشته: «روایتی که بسیاری از آمریکایی‌ها داستان توافق هسته‌ای را بر اساس آن شنیده‌اند – اینکه اوباما در سال 2013 و به منظور استفاده از فضای سیاسی جدید ایران متعاقب انتخاباتی که میانه‌روها را بر سر قدرت آورد، وارد مذاکره جدی با ایران شد – عمدتا برای فروش توافق ساخته شده بود.»

رودز با اشاره به اینکه «ما هیچگاه علاقه‌مان به پیگیری توافق هسته‌ای با ایران را پنهان نکردیم» گفت که اوباما «در سال 2008 بر اساس همین موضع تبلیغات انتخاباتی‌اش را پیش برد. با این حال، ما چشم‌اندازی جدی برای دستیابی به توافق هسته‌ای تا انتخاب حسن روحانی در سال 2013 نداشتیم. بلکه ما قبل از آن بحث‌هایی با ایرانی‌ها داشتیم اما به هیچ کجا نرسیدند.»

رودز همچنین «دستکاری اخبار» برای ایجاد حمایت از توافق هسته‌ای را نیز رد کرد. «نقطه‌ای حیاتی که مخالفان توافق در بحث کنونی فراموش کرده‌اند این است که ما عمیقا به آنچه عرضه می‌کردیم اعتقاد داشتیم: درباره تأثیرگذاری توافق، درباره ارزش دیپلماسی و درباره ریسک‌های مرتبط با آن. این دستکاری خبر نبود، بلکه آن چیزی است که به آن اعتقاد داشته و داریم.»

رودز در بخشی از مصاحبه با ساموئل که بسیار مورد اشاره قرار گرفته، پوشش خبری سیاست خارجی آمریکا را تحقیر کرده و تأکید می‌کند که چگونه رسانه‌های خبری با ظهور ژورنالیسم اینترنتی تهی شده‌اند. رودر و ند پرایس، یکی از معاونان کاخ سفید، با لحنی اغراق‌آمیز درباره توانایی‌شان برای دستکاری رسانه‌ها و اینکه «اتاق اکویی» برای عرضه توافق ایجاد کرده بودند، سخن می‌گویند.

رودز می‌گوید: «تمام این روزنامه‌ها پیشتر دفاتر خارجی داشتند. اکنون این دفاتر را ندارند. آنها با ما تماس می‌گیرند تا به آنها بگوییم در مسکو و قاهره چه رخ می‌دهد. بسیاری از رسانه‌ها از واشنگتن درباره تحولات جهان گزارش می‌دهند. میانگین سن گزارشگران 27 سال است و تنها تجربه گزارش‌دهی آنها حول حضور در مبارزات انتخاباتی شکل گرفته است. آنها تقریبا هیچ چیز نمی‌دانند.»

رودز سعی می‌کند این عبارت‌ها را در مطلبی که بر وب‌سایت Medium قرار داده تعدیل کند، او می‌نویسد: «با بازبینی مطبوعات آن دوره با بسیار اثر دقیق و محکم ژورنالیستی مواجه می‌شویم. ما مجبور بودیم درباره هر بخش توافق و سیاست خارجی‌مان در قبال ایران به سؤالات بی‌پایان گزارشگران پاسخ دهیم.»

رودز همچنین برای جبران خسارت وارده به روابط با مطبوعات تلاش کرد و نوشت که رسانه هایی که با آنها کار کرده "آن توافق را مثل سایر ابتکار عمل های سیاست خارجی رئیس جمهور به طور گسترده محک زدند."

رودز همچنین نوشت که در این میان نباید تلاش های جان کری، وزیر خارجه، و ارنست مونیز، وزیر انرژی، را در جوش خوردن آن توافق فراموش کرد.

"آنچه در خلال بحث های مربوط به نحوه ارائه آن توافق از چشم افتاده تلاش فوق العاده تیم دیپلمات ها و کارشناسانی است که طی چند سال آن توافق را طراحی و بر سر آن مذاکره کردند."

۱۳۹۵/۲/۲۱

اخبار مرتبط